|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMT / TVPS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMT
/
TVPS
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Základy technické výchovy
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
13 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenta s technickými obory na základě rozboru vybraných technických zařízení, kde bude demonstrovaná jejich funkce s využitím fyzikálních poznatků. Předmět slouží i jako motivační k dalšímu studiu. Obsah předmětu je upraven pro potřeby učitelství technických předmětů na ZŠ v souladu s RVP ZŠ. Demonstrace principů probíhá převážně na dostupných nebo vyráběných didaktických modelech.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování seminární práce, úspěšné absolvování zápočtového testu.
|
Obsah
|
Cílem předmětu je seznámit studenta s technickými obory na základě rozboru vybraných technických zařízení, kde bude demonstrovaná jejich funkce s využitím fyzikálních poznatků. Předmět slouží i jako motivační k dalšímu studiu oboru.
Obsah předmětu je upraven pro potřeby učitelství technických předmětů na ZŠ v souladu s RVP ZŠ.
Okruhy učiva:
Badatelsky orientovaná výuka technických předmětů, projekty v technické výchově.
Formální a neformální výuka v technické výchově.
Transformace obecných teorií do vzdělávání, vztah k učivu Technické výchovy na ZŠ.
Didaktické prostředky transferu poznatků.
Aplikovaná mechanika a hydrodynamika (statika, kinematika, dynamika mechanický zvedák, kladkostroj, vačkový mechanismus, mostní konstrukce, gilotina, hydraulický zvedák, lodě, ponorky, torpéda, vodní turbína), další aplikace
Aplikovaná termodynamika (Heronova vrata, lednička, parní stroj, spalovací motory, turbína), další aplikace
Aplikovaná optika (periskop, dalekohled, stavebnice Pasco), další aplikace
Aplikace fyziky látek (kovy a přírodní materiály, polymery, kompozity, nanomateriály), další aplikace
Aplikovaná atomová a jaderná energie (magnetická rezonance, tomograf, jaderný reaktor), další aplikace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Jan Krotký, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Prof. PaedDr. Jarmila Honzíková, Ph.D. (100%),
Ing. Jindřich Korytář (100%),
Mgr. Jan Krotký, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Prof. PaedDr. Jarmila Honzíková, Ph.D. (100%),
Ing. Jindřich Korytář (100%),
Mgr. Jan Krotký, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Dostál J. Badatelsky orientovaná výuka. Olomouc, 2015.
-
Základní:
KORYTAŘ, Jindřich a Jan KROTKÝ. Mechatronika pro učitele. Plzeň, 2012.
-
Základní:
Honzíková, Jarmila. Výukové projekty v technické výchově. [Praha : Royen Trade], 2013. ISBN 978-80-87887-60-8.
-
Doporučená:
EWEN, D., SCHURTER, N., GUNDERSEN, P. E. Applied physics. Prentice Hall, 2012.
-
Doporučená:
BLOOMFIELD, L. A. How Things Work. Wiley, 2006.
-
Doporučená:
MACAULAY, D. Nová mamutí kniha techniky. Praha: Slovart, 2001.
-
Doporučená:
HONZÍKOVÁ, J. Tvořivost studentů učitelství technické výchovy. Olomouc, 2014.
-
Doporučená:
Honzíková, Jarmila; Sojková, Margareta. Tvůrčí technické dovednosti. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2014. ISBN 978-80-261-0412-4.
-
Doporučená:
LEBEAUME, J. Víš, jak věci fungují?. Praha: Knižní klub, 2010.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
2
|
Projekt individuální [40]
|
5
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
43
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalosti z fyziky odpovídající technicky zaměřené střední škole nebo gymnázia. Matematický aparát SŠ |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student si osvojí rozšířené znalosti z obsahu předmětu. Uplatní v praxi teoretické znalosti a matematický aparát střední školy. Student dokáže identifikovat praktické aplikace fyzikálních zákonů a principů, dokáže popisovat a vysvětlovat jevy nebo technické skutečnosti a řešení |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
|
|
|
|