|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KNJ / DID1Z
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KNJ
/
DID1Z
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Didaktika 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
10 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KNJ/DID1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je rozšířit již získané základní vědomosti o problematice vyučování (viz předměty Obecná didaktika pro ZŠ a Pedagogická psychologie A) a jejich propojení s poznatky didaktiky cizojazyčného vyučování (specifika německého jazyka). Těžiště tvoří rozvoj kompetencí učitele ZŠ v cizojazyčném vyučování (DaF), osvojení dovedností reflexe a sebereflexe, vytváření vlastních učebních materiálů, kvalitních jazykových testů a kreativní práce s chybou. Cílovou skupinou jsou žáci ZŠ s jazykovou úrovní A1/2 (NJ jako druhý cizí jazyk). Důraz je kladen rovněž na rozvoj schopnosti sebehodnocení u žáků, na zohledňování žáků se specifickými poruchami učení. Kurz je koncipován jako teoretická příprava pro následné praktické didaktické předměty s možností profilace. Všechny teoretické znalosti jsou dle možností uplatňovány ve výuce v rámci pedagogických praxí a následně evaluovány v seminářích didaktiky.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, soustavná domácí příprava a studium doporučené literatury.
|
Obsah
|
1.-2. Úvod do problematiky didaktiky německého jazyka na ZŠ. Německý jazyk jako druhý cizí jazyk na ZŠ. Propojení poznatků obecné a oborové didaktiky
3.-4. Strategie zprostředkování jazykových dovedností na pozadí učebnic určených pro výuku na ZŠ. (zaměřeno na jazykovou úroveň A1/A2 dle SERR, navazuje na téma vzdělávacích strategií z výše uvedených obecných předmětů)
5. Organizační formy výuky na ZŠ a jejich typologie
6. Projektové vyučování na příkladech témat vhodných pro počáteční výuku NJ na ZŠ (výslovnost, slovní zásoba, gramatika)
7. Učební materiály ve výuce NJ, jejich definice, funkce, role, faktory
8. Analýza učebních materiálu určených pro výuku na ZŠ (kritéria výběru, analýza, orientace na trhu s učebnicemi)
9. Úvod do problematiky korekce chyb a hodnocení ve výuce NJ
10. Kreativní práce s chybou napříč spektrem jazykových dovedností žáků ZŠ
11. Jazyková politika (Evropa, ČR, DaFnE), kurikulární plánování (SERR, EJP
12. Konkrétní návrhy pro práci práci s EJP na ZŠ (motivace, sebehodnocení, jazykový pas)
13. Evaluace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PhDr. Věra Höppnerová, DrSc. (100%),
-
Přednášející:
Prof. PhDr. Věra Höppnerová, DrSc. (100%),
Mgr. et Mgr. Iva Motlíková (100%),
Mgr. Julia Průcha-Wittmann, BA (100%),
Mgr. Eva Salcmanová (100%),
-
Cvičící:
Prof. PhDr. Věra Höppnerová, DrSc. (100%),
Mgr. et Mgr. Iva Motlíková (100%),
Mgr. Julia Průcha-Wittmann, BA (100%),
Mgr. Eva Salcmanová (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
BRINITZER, M a kol. DaF unterrichten. Basis wissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Stuttgart, 2013. ISBN 978-3-12-675309-8.
-
Doporučená:
KLEPPIN, K. Fehler und Fehlerkorrektur. Berlin, 1997. ISBN 978-3-468-49565-1.
-
Doporučená:
KRULL, R., SCHULTE- BRUNERT, E. Fit für DaZ/Daf: Leichter unterrichten in der Grundschule.. 2008. ISBN 3-891114966.
-
Doporučená:
ARNSDORF, D. Fokus Grundschule. Lehreralltag- Unterricht- Pädagogische Konzepte und Projekte.. Praha, 2006. ISBN 3860358200.
-
Doporučená:
FUNK, Hermann a Michael KOENIG. Grammatik lehren und lernen.. Berlin, 1991. ISBN 3-468-49679-6.
-
Doporučená:
KAST, B. ; Neuner, G. Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Berlin, 1997.
-
Doporučená:
JUNG, L. 99 Stichwörter zum Unterricht.. Ismaning, 2003. ISBN 3-19-007438-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Projekt individuální [40]
|
25
|
Kontaktní výuka
|
25
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Celkem
|
105
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
disponovat základními znalostmi z obecné didaktiky a ped.psychologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
samostatně pracovat s odbornou literaturou |
aplikovat teoretické znalosti při realizaci zadaných praktických úkolů |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat základy problematiky didaktiky NJ, propojit poznatky obecné a oborové didaktiky |
charakterizovat kritéria výběru vhodných výukových materiálů |
popsat základní dokumenty jazykové politiky, kurikulárního plánování |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky zhodnotit a aplikovat strategie zprostředkování jazykových dovedností |
analyzovat spektrum učebnic určených pro žáky ZŠ |
samostatně pracovat s pojmy reflexe a sebereflexe |
diskutovat konkrétní postupy při práci s chybou ve výuce NJ, vše na pozadí výukových materiálů pro ZŠ |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|