|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KNJ / DID2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KNJ
/
DID2
|
Akademický rok
|
2013/2014
|
Akademický rok
|
2013/2014
|
Název
|
Didaktika 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Schopnost vidět činitele vyučování ve vzájemných souvislostech; umět připravit i zrealizovat vyučovací jednotku a jejím následným zhodnocením pro sebe vyvodit závěry. Prakticky zvládnout základy metodiky nácviku jazykových prostředků a řečových dovedností; umět vytvořit efektivní jazykové nebo řečové cvičení.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích; písemná příprava vyučovací jednotky a realizace jedné její části formou mikrovýstupu. Příprava referátu.
|
Obsah
|
1. Struktura vyučovacího procesu při vyučování německého jazyka
1.0. Plánování při výuce NJ (Evropské jazykové portfolio, Společný Evropské jazykové portfolio a Společný evropský referenční rámec pro jazyky zejména ve vztahu k výuce řečových dovedností. Práce s EJP na ZŠ ve výuce německého jazyka, sebehodnocení podle EJP, terminologie EJP a SERR v němčině)
1.1. Typy, struktura a organizační formy hodiny ve výuce NJ
1.2. Kontrola, zkoušení a hodnocení ve výuce NJ
1.3. Analýza chyb a oprava chyb ve výuce NJ
2. Nové vyučovací formy ve výuce NJ
2.1. Projektové vyučování
2.2. Výuka NJ mimo školu (např. v rámci zahraničních kontaktů)
2.3. Didaktické hry ve výuce NJ
3. Funkce medií ve výuce NJ
3.1. Visuální, auditivní a audiovisuální pomůcky
3.2. Nové technologie ve výuce NJ
4. Literární texty a dramatizace ve výuce NJ
5. Výuka NJ u žáků s poruchami učení
5.0. Příčiny poruch, doporučená nápravná cvičení a pomoc žákům při výuce NJ
6. Výběr učebnice, její posouzení, kritéria k analýze učebnice NJ
7. Interkulturní učení ve výuce NJ, reálie ve výuce NJ
8. Raná výuka NJ - výuka NJ na 1. st. ZŠ (Norimberská doporučení)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hendrich, Josef. Didaktika cizích jazyků : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Základní:
Choděra, R. a kol. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí -. Editpress, Rudná u Prahy, 2001.
-
Doporučená:
Časopisy. Cizí jazyky,.
-
Doporučená:
Heyd, Gertraude. Deutsch lehren : Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2., überarb. und erw. Aufl. Frankfurt am Main : Verl. M. Diesterweg, 1991. ISBN 3-425-04373-0.
-
Doporučená:
Neuner, G.et al. Uebungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin, 1981.
-
Doporučená:
Weigman, J. Unterrichtsmodelle fuer DaF. Ismaning, 1992.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
66
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
20
|
Projekt individuální [40]
|
50
|
Celkem
|
136
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Student/ka je schopen/a rozlišit obsah a cíl předmětu a získat znalosti o vyučování CJ a NJ a o provázanosti jednotlivých činitelů vyučovacího procesu. Je schopen porovnat zásady i priority vyučování CJ a NJ v různých historických obdobích, zná stav "Instituce DaF" (vývoj němčiny jako CJ) ve světě. Je schopen/a užívat základní terminologii didaktického diskurzu jak v češtině, tak v němčině. |
Získané způsobilosti |
Student/-ka
- se seznámí s obsahem oboru didaktiky německého jazyka a porozumí mu
- získá přehled o klíčových otázkách oboru výuky cizích jazyků a výuky německého jazyka i o jednotlivých dílčích komponentech těchto oborů
- připraví se na vlastní náslechové a výstupové hodiny na základních a středních školách
- osvojí si schopnost uplatnit teoretické znalosti získané v přednáškách, cvičeních a seminářích didaktiky ve své vlastní praxi
- srovná školský systém u nás a v ostatních německy mluvících zemích
- naučí se překonávat bariéry, které přinášejí rozdílné vzdělávací systémy v Evropě a odbourávat předsudky vůči jiným kulturním prostředím
|
Vyučovací metody |
- Přednáška s diskusí
- Demonstrace dovedností
- Cvičení
|
Hodnotící metody |
- Demonstrace dovedností při cvičení
|
|
|
|