|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KNJ / LEX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KNJ
/
LEX
|
Akademický rok
|
2013/2014
|
Akademický rok
|
2013/2014
|
Název
|
Lexikologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
23 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se strukturou slovní zásoby. Rozšířit aktivní a pasivní slovní zásobu studentů. Dovést studenty k rozpoznání struktury slova. Prohloubit znalosti studentů v oblasti slovotvorby a dovést je k odvozování či skládání nových slov prostřednictvím produktivních prostředků slovotvorby. Uvést studenty do základů lexikografie.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: aktivní práce v semináři, příprava na semináře formou plnění zadaných úkolů.
Zkouška písemná: teoretická a praktická část.
|
Obsah
|
1. Lexikologie a její vztah k ostatním jazykovědným disciplínám.
2. Základní jednotky slovní zásoby. Slovo, morfém, lexém.
3. - 4. Tvoření slov v němčině.
5. Význam slova a jeho struktura. Konotace, denotace. Sém, sémém. Slova jednoznačná a mnohoznačná.
6. Motivace významu slova.
7. - 8. Slovní zásoba v němčině. Struktura a členění slovní zásoby.
9. Paradigmatické a syntagmatické vztahy ve slovní zásobě.
10. Frazeologie: frazeologismy jako lexikální jednotky a jejich charakteristické znaky.
11. Úvod do lexikografie. Typy slovníků.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Schippan, Thea. Lexikologie der deutschen Gegenwartssprache : [Studienbuch]. Tübingen : M. Niemeyer Verl., 1992. ISBN 3-484-73002-1.
-
Doporučená:
Römer, Christine. Lexikologie des Deutschen: eine Einführung. 2. Aufl. Tübingen : Gunter Narr Verlag, 2005. ISBN 3-8233-6128-7.
-
Doporučená:
Kühn, I. Lexikologie. Eine Einführung. Tübingen, 1994.
-
Doporučená:
Schläfer, M. Lexikologie und Lexikographie. Grundlagen der Germanistik 40.. Berlin, 2002.
-
Doporučená:
Fleischer, Wolfgang, Irmhild Barz. Wortbildung der deutschen Gegenwartssprache. Tübingen, 1992.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Celkem
|
86
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Student má znalost NJ na úrovni B2 a vyšší. |
Získané způsobilosti |
Student je schopen:
- odvodit význam slova na základě jeho struktury,
- aplikovat znalosti slovotvorby při tvoření nových slov,
- objasnit významové vztahy ve slovní zásobě,
- používat při práci s textem různé typy slovníků. |
Vyučovací metody |
- Skupinová výuka
- Výuka podporovaná multimédii
- Samostatná práce studentů
- Seminář
|
Hodnotící metody |
- Písemná zkouška
- Průběžná evaluace
|
|
|
|