|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KNJ / LINTM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KNJ
/
LINTM
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Lingvistika textu a mluvené němčiny
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
3 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do analýzy textu, vybavit je potřebnými znalostmi o struktuře textu. Seznámit studenty s kritérii textovosti. Dovést studenty k jistému zacházení s různými typy textů. Seznámit studenta s kódem současné mluvené němčiny, a tím mu pomoci získat nadhled nad pojmem "chyba". Uvést studenta do oblasti znalostí o charakteristických znacích a lingvistických procesech současného německého jazyka.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivita v semináři, závěrečná klauzura, ústní zkouška.
|
Obsah
|
1. Texty, definice textu
2. Textová lingvistika a stylistika
3. Textovost
4. Rekurence a izotopie
5. Exkurz do pragmalingvistiky
6. Řečové akty
7. Lingvistické základy mluveného jazyka
8. Otázky normy a jejich diference
9. Základní charakteristiky mluvené němčiny
10. Mluvený projev jako proces: "přeřeky", formulace, korektury
11. Funkce mluvené němčiny
12. Mluvený jazyk ve výukovém procesu (exkurz do didaktiky), opakování
13. Test, evaluace kurzu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Duden 4 - Die Grammatik.
-
Doporučená:
HINDELANG, G. Einführung in die Sprechakttheorie.. Tübingen: De Gruyter, 2004.
-
Doporučená:
Schwitalla Johannes. Gesprochenes Deutsch. Eine Einführung. Berlin, 2003.
-
Doporučená:
Grammatik der gesprochenen Sprache in der Theorie und Praxis
(Hennig, Mathilde)
-
Doporučená:
BRINKER, K. Linguistische Textanalyse. Erich Schmidt Verlag: Berlin, 2001.
-
Doporučená:
Ernst, P. Pragmalinguistik. Grundlagen, Anwendungen, Probleme. Berlin/New York 2002.. JJ-308.
-
Doporučená:
FIX, U.; POETHE, H.; YOS, G. Textlinguistik und Stilistik für Einsteiger. Ein Lehr- und Arbeitsbuch.. Frankfurt am Main : Peter Lang, 2003.
-
Doporučená:
BREINDL, E.; THURMAIR, M. Wie viele Grammatiken verträgt der Lerner? Zum Stelenwert einer ?Grammatik der gesprochenen Sprache? (nicht nur) für Deutsch als Fremdsprache. In: Deutsch als Fremdsprache, 40, 2, 2003.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
disponovat znalosmi na úrovni absolvovaného Bc. studia NJ na KNJ FPE ZČU v Plzni |
popsat a analyzovat jazykové struktury německého textu na úrovni B2/C1 |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat v německém jazyce na úrovni B2/C1 |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
analyzovat charakteristické znaky textu |
vysvětlit strukturu a obsah textu |
popsat rozdíl mezi mluvenou a psanou formou jazyka (např. v oblasti gramatiky) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně pracovat s odbornou literaturou věnující se textové lingvistice a lingvistice mluvené němčiny |
pracovat přiměřeně s "chybou" v mluveném projevu (např. ve výukové praxi na SŠ konkrétní chyby korigovat či naopak tolerovat) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová výuka, |
|
|
|
|