|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KNJ / PRLIT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KNJ
/
PRLIT
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Práce s literárním textem ve výuce na ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
7 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studující si budou formou skupinové práce procvičovat různé formy didaktizace literatury na ZŠ v souladu s jazykovou úrovní i věkem žáků a žákyň, učebním plánem - tematická či gramatická relevance - a časovými možnostmi v rámci hodiny. Naučí se klást jednoduché otázky a zapracovat odpovědi žáka či žákyně do tvůrčího procesu interpretace textu. Budou umět pracovat s krátkým literárním textem ve výuce jako formou doplňku probíraného gramatického jevu (např. řadové číslovky), jako rozvíjení tématu hodiny (např. bezpečnost na silnicích), jako možností relaxace ve výuce (dramatizace konkrétní poezie). Dokáží motivovat třídu k tvorbě vlastních literárních textů ve stylu konkrétní poezie, ze které se bude rekrutovat konvolut procvičovaných literárních textů. Studující si budou ověřovat fungování své textové prezentace na reakci ostatních, seminář tedy bude modelovat výuku na ZŠ.
|
Požadavky na studenta
|
Literárně didaktická prezentace krátkého literárního textu pro výuku na ZŠ
|
Obsah
|
1. Funkce literatury ve výuce, ozřejmění metodiky semináře, ukázková prezentace lit. textu vedená vyučující: F. Kafka: Kleine Fabel.
2. Literatura pro začatečníky: piktogramy. Ch. Morgenstern: Fisches Nachtgesang, R. Döhl: Apfel.
3. Literatura pro začatečníky: piktogramy. E. Gomringer: Schweigen, Timm Ulrichs: Ordnung
3. Piktogram jako východisko dramatizace: T. Ulrichs: Ordnung, R. Döhl: Worte
4. Různé možnosti práce s konkrétní poezií: porozumění textu (převyprávění příběhu), Lückentext, dramatizace: E. Jandl: Ottos Mops
5. Konkrétní poezie a nácvik gramatického jevu: B. Garbe: Lehrreich, či korekce chyby: E. Jandl: Lichtung
6. Piktogram jako východísko vlasního textu: R. Döhl: 2 variace textu Worte: doplnit slova, která lidi spojují a která dělí
7. Konkrétní poezie a začátky interpretace hledání vhodného názvu: F. Achleitner: (rot), T. Weinobst (ABC), R. Döhl (ping pong), E. Gomringer (baum)
8.Konkrétní poezie a začátky interpretace doplnění textu v jeho intenci: J. Richert: Statistik, E. Jandl: Markierung einer Wende
9. Literární text a začátky interpretace doplnění textu v jeho intenci: U. Timm: Erziehung, B. Brecht: Das Wiedersehen
10. Literární text jako východisko diskuze: J. Richert: Statistik, B. Brecht: Das Wiedersehen
11. Počátky kreativního psaní tvorba vlastního piktogramu: motivace dětí, příklady, volba tématu
12. Počátky kreativního psaní tvorba vlastního textu ve stylu konkrétní poezie: motivace dětí, příklady, volba tématu
13. Evaluace semináře
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BOK, V.; PFEIFEROVÁ, D.; ŠETINOVÁ, D. Deutschsprachige Literatur in Lesetexten.. Plzeň, 2012. ISBN 80-7238-031-1.
-
Základní:
GOMRINGER, E. Konkrete Poesie. Stuttgart, 1992. ISBN 3-15-009350-3.
-
Doporučená:
SURKAMP, C. Lexikon Fremdsprachendidaktik. Stuttgart, 2010. ISBN 978-3-476-02301-8.
-
Doporučená:
SCHWEIGER H.; NAGY, H. Wir Jandeln. Didaktische und wissenschaftliche Wege zu Ernst Jandl. Innsbruck, 2013. ISBN 978-3-7065-5126-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
30
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
76
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
disponovat základní znalostí literární vědy |
disponovat jazykovými znalostmi NJ na úrovni C1 |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat literární teorii a dějiny německy psané literatury |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat zásady didaktické práce s literárním textem ve výuce NJ na ZŠ |
popsat metodické postupy adekvátní jazykové úrovni a věku žáků na ZŠ |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
motivovat pro práci s literaturou ve výuce NJ na ZŠ (rozvoj jazykových schopností a kreativity žáků a žákyň) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|