|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KNJ / RET
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KNJ
/
RET
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Rétorika
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
6 / -
|
13 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student se seznámí se teoretickými základy rétoriky. Po absolvování kurzu se bude schopen vyjadřovat kultivovaným způsobem přiměřeným dané komunikační situaci, sestavit útvar mluveného projevu podle rétorických pravidel a realizovat jej v souladu s ortoepickou normou, s důrazem na správné intonování a frázování. V oblastech argumentace a diskuze se student naučí být přesvědčivý a stručný a adekvátně používat gestikulaci a mimiku.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích. Jazyková úroveň B2 podle SERR. Zvládnutí rychlé a přiměřené argumentace v němčině, příprava standardizovaných útvarů mluveného projevu (proslov, prezentace, argumentace, spontánní vyjádření). Samostatné řečnické vystoupení studenta k vybranému tématu, participace na analýze vystoupení ostatních účastníků semináře.
|
Obsah
|
Témata kurzu:
1. Teorie a praxe rétoriky
2. Analýza řeči známých osobnosti
3. Rétorické nástroje (teoreticky i prakticky)
4. Nácvik správného dýchání, tvoření hlasu, praktické procvičování spisovné výslovnosti
5. Přednes vlastních úvodních slov k vybraným tématům
6. Základy argumentace a diskuze
7. Argumentace podle vzoru jazykového certifikátu Goethe-Institutu
8. Řeč těla, gesta, mimika
9. Videozáznamy různých řečníků, analýza
10. Prezentace vybraných témat
11. Prezentace vybraných témat
12. Prezentace vybraných témat
13. Hodnocení kurzu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Strauss, Richard; Krause, Ernst. Dokumente : Aufsätze, Aufzeichnungen, Vorworte, Reden, Briefe. Leipzig : Verlag Philipp Reclam jun., 1980.
-
Doporučená:
Schlüter, Hermann. Grundkurs der Rhetorik : mit einer Textsammlung. 12. Aufl. München : Deutscher Taschenbuch Verlag, 1991.
-
Doporučená:
Pabst-Weinschenk N. Reden im Studium. Cornelsen Verlag Scriptor München, 1997.
-
Doporučená:
ALLHOF, D.-W., ALLHOF, W. Rhetorik und Kommunikation. Ein Lehr- und Trainingsbuch. München, 2014.
-
Doporučená:
HERRMANN, M., HOPPMANN, M. Schlüsselkompetenz Argumentation. Stuttgart, 2012.
-
Doporučená:
Knape, Joachim. Was ist Rhetorik?. Stuttgart : Reclam Verlag, 2000. ISBN 3-15-018044-9.
-
Doporučená:
Haberkorn, Kurt. 88 Tips für erfolgreiche Redner : Rhetorik einmal ganz anders. Renningen : Expert-Verlag, 2004. ISBN 3-8169-2282-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
disponovat jazykovými znalostmi na úrovni B2 a vyšší |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat základní pojmy a principy rétoriky z antiky |
analyzovat projevy/proslovy známých osobnosti podle rétorických principů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
prezentovat projevy různé délky a obsahu |
argumentovat při diskuzích pomocí logicky sestavených a prezentovaných argumentů |
použit adekvátní slovní zásobu, formulaci a intonaci pří mluveném projevu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|