|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KNJ / UDČN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KNJ
/
UDČN
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Úvod do dějin německo-českých vztahů
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
3 / -
|
3 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KNJ/UVDV
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je nastínit historické příčiny česko-německého konfliktu, který vyvrcholil tragickými událostmi let 1938-1946 a dodnes je součástí české i německé (a rakouské) kolektivní paměti. Vyučující poskytne základní penzum znalostí a záměrně více (často protichůdných) interpretací téhož jevu či události. Studenti jsou tak vedeni k pochopení odlišných postojů, k vytvoření vlastního názoru a k tomu, aby ho dokázali fundovaně obhájit v diskusi.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na přednáškách a seminářích, vypracování eseje, zápočtový test. Esej má povahu kontrafaktuální studie, minimální rozsah jsou 3 strany. Hodnotí se originalita myšlenek, věcně správný a logický způsob argumentace i úroveň jazykového projevu. V rámci zápočtového testu (na max. 30 minut) je ověřována pouze faktografická znalost probírané látky, nikoli postoje či názory k dané problematice. Minimální úspěšnost v testu pro splnění atestace je 70 procent.
|
Obsah
|
1. Úvodní diskuse, "národní" vlastnosti a stereotypy
2. Německé osídlení v českých zemích ve středověku a raném novověku; poměr českého státu ke Svaté říši římské
3. Zemské a jazykové pojetí národa, tzv. jaro národů
4. České národní obrození; cíle německého národního hnutí a postoj Rakouska-Uherska
5. Česko-německé soupeření v 2. polovině 19. století a na počátku 20. století
6. Vznik Československa, idea čechoslovakismu a postoj českých Němců k novému státu, tzv. panská koalice
7. Vyostření vztahů v době hospodářské krize, vznik a úspěch Sudetoněmecké strany, cesta k Mnichovské dohodě
8. Život v Protektorátu Čechy a Morava a v sudetoněmecké župě; kolaborace, odboj a "mlčící většina"
9. Odsun německého obyvatelstva, tzv. Benešovy dekrety, nejznámější excesy, výjimky z odsunu
10. Integrace sudetských Němců v obou německých státech; jejich organizace a program
11. Nové osídlení tzv. pohraničí, reemigrace, postoj vůči (zbývající) německé menšině
12. Po pádu komunismu a sjednocení Německa česko-německá deklarace, vstup ČR do EU, sudetoněmecká "karta" v prezidentských volbách roku 2013, role občanských iniciativ, česko-(sudeto)německé vztahy na lokální úrovni
13. Zápočtový test, prezentace nejlepších esejí, závěrečná diskuse
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Walter KOSCHMAL; Marek NEKULA, Joachim ROGALL (edd.). Češi a Němci. Dějiny - kultura ? politika. Praha/Litomyšl, 2002. ISBN 80-7185-482-4.
-
Doporučená:
Andreas KOSSERT. Chladná vlast. Historie odsunutých Němců po roce 1945. Brno, 2011. ISBN 978-80-7294-414-9.
-
Doporučená:
Andreas WIEDEMANN. "Komm mit uns das Grenzland aufbauen!". Ansiedlung und neue Strukturen in den ehemaligen Sudetengebieten 1945-1952. Essen, 2007. ISBN 978-3-89861-734-5.
-
Doporučená:
Jan KŘEN. Konfliktní společenství. Češi a Němci 1780-1918. Praha, 2013. ISBN 978-80-246-2177-7.
-
Doporučená:
Čapka, František; Slezák, Lubomír,; Vaculík, Jaroslav. Nové osídlení pohraničí českých zemí po druhé světové válce. Vyd. 1. Brno : CERM, 2005. ISBN 80-7204-419-2.
-
Doporučená:
Staněk, Tomáš. Odsun Němců z Československa 1945-1947. 1. vyd. Praha : Academia, 1991. ISBN 80-200-0328-2.
-
Doporučená:
Volker ZIMMERMANN. Sudetští Němci v nacistickém státě. Politika a nálada obyvatelstva v říšské župě Sudety (1938-1945). Praha, 2001. ISBN 80-7203-390-5.
-
Doporučená:
Piotr Maciej MAJEWSKI. Sudetští Němci 1848-1948. Dějiny jednoho nacionalismu. Brno, 2014. ISBN 978-80-905323-2-8.
-
Doporučená:
Adrian von ARBURG; Tomáš STANĚK. Vysídlení Němců a proměny českého pohraničí 1945?1951. Dokumenty z českých archivů. Díl I, Češi a Němci do roku 1945. Díl II/1, Duben ? srpen/září 1945: "Divoký odsun" a počátky osídlování. Díl II/3, Akty hromadného násilí v roce 1945 a jejich vyšetřování.. Středokluky, 2010. ISBN 978-80-86057-67-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit příčiny konfliktního česko-německého soužití |
zařadit do časového a místního historického kontextu jednotlivé osoby, události a jevy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat a kriticky interpretovat dobově podmíněné představy a dokumenty |
vytvořit si a v diskusi argumentačně podložit vlastní stanovisko k problematice česko-německého soužití v českých zemích (včetně otázky poválečného odsunu) |
rozlišit a analyzovat jednotlivé interpretace minulých událostí |
identifikovat a peložit německé názvy nejvýznamnějších českých měst, pohoří a vod |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
|
|
|
|