|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / ANO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
ANO
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Andragogika
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
9 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit účastníky: se základními pojmy a kategoriemi z oblasti andragogiky, s historií vzdělávání dospělých u nás i ve světě, se základními dokumenty ovlivňujícími vzdělávání dospělých u nás i ve světě, s designováním kurzů pro dospělé, s nástroji pro zjišťování vzdělávacích potřeb dospělých, s fázemi vývoje skupin v čase a jejich vlivem na designování kurzů, s formulováním měřitelných cílů a praktickými pomůckami pro jejich formulaci, s metodami vyplývajícími z cílů a použitelnými při vzdělávání dospělých, s prací s reflexí během programů pro dospělé, s jednotlivými evaluačními nástroji použitelnými při evaluaci kurzů pro dospělé, s konceptem skupinové dynamiky, s teoretickými základy jejích jednotlivých prvků (komunikace a interakce, cíle a normy, pozice a role, atmosféra, podskupiny, vedení a stimulace, struktura(stavba) skupiny), se základními možnostmi lektorských intervencí do těchto prvků během kurzů , se zákonitostmi učení s prožitkem, S didaktickým cyklem cíle, metody, reflexe, evaluace, S psychologickými zákonitostmi prožitkového učení.
|
Požadavky na studenta
|
Student:
1. vypracuje seminární práci (odevzdání výhradně prostřednictvím STAGu), která má podobu vzdělávacího projektu - vzdělávací kurz pro dospělé (obsahuje formulaci konkrétních měřitelných cílů, pojetí obsahu, učení, charakteristiku vzdělávacích prostředků, popis reflexe, včetně evaluační techniky, které by při realizaci popisovaného kurzu použil).
2. úspěšné zvládnutí písemného testu - min. hranice 60 %.
|
Obsah
|
1. Rozvoj myšlení o výchově a vzdělávání: základní pedagogické a andragogické pojmy.
2. Vznik, rozvoj a dnešní stav vzdělávání dospělých: rozvoj vzdělávání dospělých, sociální souvislosti moderního vzdělávání, vzdělávání dospělých jako sociální hnutí, kompenzační funkce vzdělávání dospělých, vznik českého vzdělávání dospělých, současná situace ve vzdělávání dospělých.
3. Funkce vzdělávání dospělých.
4. Institucionalizace vzdělávání a učení se dospělých: měnící se vliv institucí, instituce v andragogickém myšlení, společenské uznání sebeřízeného (sebeurčeného) učení.
5. Organizace vzdělávání dospělých: problematika výzkumu organizací vzdělávání dospělých, hranice tvorby systému vzdělávání dospělých.
6. Cílové skupiny ve vzdělávání dospělých.
7. Vzdělávání dospělých v produktivním věku - další profesní vzdělávání, podnikové vzdělávání jako součást dalšího profesního vzdělávání, zájmové vzdělávání, občanské vzdělávání.
8. Vzdělávání v postproduktivním věku - vzdělávání seniorů .
9. Kurikulum a didaktika ve vzdělávání dospělých: kurikulum a obecné cíle vzdělávání dospělých.
10. Tvorba kurikula v andragogických tradicích, trendy vývoje kurikula.
11. Stát a vzdělávání dospělých - vzdělávací politika, směry intervenční politiky státu.
12. Profesní vzdělávání dospělých: svět práce v pedagogice a andragogice, význam dalšího odborného vzdělávání, přístupnost dalšího vzdělávání, trendy dalšího odborného vzdělávání.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Beneš, Milan. Andragogika. 2., aktualizované a rozšířené vydání. 2014. ISBN 978-80-247-4824-5.
-
Základní:
ZORMANOVÁ, L. Didaktika dospělých. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0051-4.
-
Základní:
BARTOŇKOVÁ, H. Firemní vzdělávání. 2010. ISBN 80-2477-625-1.
-
Základní:
VETEŠKA, J. Přehled andragogiky - Úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1026-9.
-
Základní:
DANIELOVÁ, L., JANDERKOVÁ, D., VYLEŤAL, P., FOLTOVÁ, L. a kol. Vybrané trendy celoživotního učení v České republice a dalších státech Evropské unie. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2013. ISBN 978-80-7375-883-7.
-
Základní:
Müllerová, Lenka. Vzdělávání dospělých. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-87839-70-6.
-
Rozšiřující:
MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. Řízení vzdělávacího procesu. Praha: Wolters-Kluwer, 2011.
-
Rozšiřující:
VODÁK, J., KUCHARČÍKOVÁ, A. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Praha: Grada Publishing, 2011.
-
Rozšiřující:
VETEŠKA, J. A KOL. Nové paradigma v kurikulu vzdělávání dospělých. Praha: Educa Service, 2009.
-
Rozšiřující:
VETEŠKA, J. Východiska a inspirace pro teorii a praxi vzdělávání dospělých. Praha, Česká andragogická společnost, 2016. ISBN 978-80-905460-6-6.
-
Doporučená:
Miller, Laurence. Jak zvládat a řídit problémové zaměstnance. 2009. ISBN 978-80-247-2904-6.
-
Doporučená:
MEZERA, A. Obrázkový kariérový test. Praha: Raabe, 2015. ISBN 978-80-7496-180-9.
-
Doporučená:
HRONÍK, F. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada Publishing, 2007.
-
Doporučená:
ARMSTRONG, M., STEPHEN, T. Řízení lidských zdrojů: Moderní pojetí a postupy. Praha: Grada Publishing, 2015.
-
Doporučená:
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Doporučená:
SLAVÍK, M. Vysokoškolská pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4054-6.
-
Doporučená:
ROHLÍKOVÁ, L., VEJVODOVÁ, J. Vyučovací metody na vysoké škole. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9.
-
Doporučená:
PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing, 2014.
-
Doporučená:
VYCHOVÁ, H. Vzdělávání dospělých ve vybraných zemích EU. Praha: VÚPSV, 2008.
-
Doporučená:
ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing, 2007.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
8
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- rozlišit a vymezit základní pedagogické kategorie, |
- vysvětlit pedagogiku jako vědu v historickém i současném kontextu společnosti, |
- analyzovat vliv společenských změn na výchovu a vzdělávání a dokáže zdůvodnit jejich dopad, |
- zhodnotit možnosti spolupráce pedagogiky s ostatními vědními obory, |
- objasnit současné problémy v pedagogické teorii a praxi, |
- zdůvodnit význam pedagogického výzkumu pro teorii a praxi. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- rozpoznat současné problémy pedagogické teorie a praxe a navrhnout jejich řešení, |
- doložit na příkladech z praxe využití pedagogické teorie, |
- využívat odborné pedagogické termíny. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- definovat základní terminologii (vzdělávání, vzdělanost, celoživotní vzdělávání/učení), |
- vymezit vědní obor zabývající se vzděláváním dospělých andragogiku, včetně systému členění andragogiky jako vědního oboru, |
- rozlišit formální, neformální a informální vzdělávání/učení, |
- odlišit vzdělávání dospělých v produktivním a postproduktivním věku (účel, typy a funkce), |
- vysvětlit podstatu ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, |
- odlišit typy institucí vzdělávající dospělé, včetně institucí, které se tímto vzděláváním zabývají jen z určité části své náplně, |
- vysvětlit vzdělávání dospělých z pohledu vzdělávacího procesu (cíle, obsah a metody a formy vzdělávání dospělých, podmínky učení v kontextu řízení učební činnosti účastníků vzdělávání). |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- na základě schématu zařadit konkrétní vzdělávací aktivitu do příslušné kategorie, |
- použít Mezinárodní klasifikaci vzdělávacích programů ISCED, |
- použít nástroje pro hodnocení kvality vzdělávacích institucí, nástroje pro hodnocení kvality vzdělávacích programů, nástroje pro hodnocení kvality lektorů dalšího vzdělávání, |
- zpracovat vzdělávací projekt pro dospělé odpovídající probraným kritériím. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|