|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / BSZK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
BSZK
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
SZZ z pedagogicko-psychol. propedeutiky
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Název dlouhý
|
Státní závěrečná zkouška z pedagogicko-psychologické propedeutiky
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
3 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem SZZ je ověřit schopnost studentů syntetizovat poznatky různých předmětů studijního oboru daného studijního programu a aplikovat je při řešení určitého problému nebo otázky.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění předepsaného počtu kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů.
|
Obsah
|
Výklad otázky má být koncipován jako ilustrace teoretických pojmů konkrétními příklady z analýzy praxe a naopak, se zdůrazněním aprobačních oborů studenta. Jedná se o přiléhavé vystižení praktických ukázek teoretickými pojmovými interpretacemi. Tento požadavek se proto opakuje u každého okruhu. K SZZK je třeba doložit seznam prostudované odborné literatury.
1. Systémové pojetí pedagogiky v kontextu současných proměn výchovy a vzdělávání v ČR a ve světě.
2. Výchova a její současné úlohy a možnosti pro pozitivní rozvoj jedince a společnosti.
3. Cíle výchovy a vzdělávání ve vztahu k proměnám společenského kontextu.
4. Rodina jako výchovný činitel a proměny vztahů mezi školou, rodinou a veřejností v souvislosti s proměnami společnosti.
5. Učitel, pojetí učitelské profesionality a postavení učitele v současné společnosti.
6. Vzdělávací systém v České republice a jeho porovnání v mezinárodním kontextu.
7. Základní modely kurikula, koncepce výuky, které významněji ovlivnily a stále ovlivňují pojetí výuky v současné škole, základní kategorie vyučovacího procesu.
8. Cíle ve vztahu k obsahu vzdělávání, kurikulum a didaktická transformace obsahu.
9. Organizace a řízení třídy, organizační formy vyučování, vyučovací metody a kritéria jejich třídění.
10. Didaktické prostředky, učebnice a další didaktická média, podmínky průběhu vyučovacího procesu. Učební úloha jako základ pro tvorbu učebního prostředí.
11. Hodnocení žáků, diagnostika a zpětná vazba k rozvoji kompetencí, analýza a reflexe výuky a rozvíjení její kvality, jednání učitele ve výuce ve vztahu k reflexi výuky, kvalita výuky vs. formalismus ve výuce, model hloubkové struktury výuky.
12. Prostředí jako sociálně pedagogický činitel a jeho vliv na utváření osobnosti jedince a skupiny (charakteristika a typologie prostředí, rodinné prostředí, vrstevnické skupiny, subkultury a jejich význam).
13. Sociálně výchovné působení v minoritních a rizikových skupinách, děti a mládež ohrožená sociálně patologickými jevy, systémy pomoci a prevence ve vztahu k těmto skupinám.
14. Náročné životní situace jedince a skupiny (klasifikace náročných životních situací, pomoc a techniky při jejich řešení, role sociálního pedagoga v oblasti prevence a terapie).
15. Speciální pedagogika jako humanitní věda a pomáhající profese.
16. Člověk s postižením v současné společnosti, inkluzivní paradigma ve speciální pedagogice
17. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením, poruchami autistického spektra, dalšími duševními poruchami a specifickými poruchami učení a chování.
18. Speciální pedagogika osob se sluchovým postižením a narušenou komunikační schopností.
19. Speciální pedagogika osob s fyzickým postižením a dlouhodobým onemocněním.
20. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
-
Doporučená:
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. a kol. Člověk-prostředí-výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-73150-04-2.
-
Doporučená:
Lechta, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
-
Doporučená:
KORTHAGEN, F. A., KESSELS, J., KOSTER, B., LAGERWERF, B., WUBBELS, T. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
-
Doporučená:
Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
-
Doporučená:
JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání. Obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6349-5.
-
Doporučená:
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Hestia, 1995. ISBN 978-80-262-1147-1.
-
Doporučená:
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
-
Doporučená:
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Doporučená:
NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání páté. 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
-
Doporučená:
RVP pro ZV, SŠ v platném znění.
-
Doporučená:
Procházka, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
-
Doporučená:
HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 978-80-262-0042-0.
-
Doporučená:
Slowík, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
-
Doporučená:
WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-7290-269-5.
-
Doporučená:
DVOŘÁK, D., GREGER, D., JANÍK, T., PRŮCHA, J. a kol. Srovnávací pedagogika-proměny a výzvy. 2016. ISBN 978-80-7290-910-0.
-
Doporučená:
SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Doporučená:
Petlák, Erich. Všeobecná didaktika. 3. vydanie. 2016. ISBN 978-80-8153-064-7.
-
Doporučená:
MAZAČOVÁ, N. Vybrané problémy obecné didaktiky. Praha: PdF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-677-2.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4.
-
Doporučená:
Moree, Dana. Základy interkulturního soužití. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
Doporučená:
Dvořáček, Jiří. Základy pedagogiky. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-245-2014-8.
-
Doporučená:
Kraus, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vydání 2. 2014. ISBN 978-80-262-0643-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Aplikovat pedagogické znalosti do svého oboru studia. |
syntetizovat poznatky různých předmětů studijního oboru daného studijního programu a aplikovat je při řešení určitého problému nebo otázky. |
Aplikovat pedagogické znalosti, dovednosti a postoje na studovaný obor a pedagogickou praxi. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Identifikovat klíčové poznatky studijního oboru, klást je do vzájemné souvislosti. |
Reflektovat výukové hodiny z absolvované pedagogické praxe formou studentského portfolia. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Aplikovat pedagogické znalosti, dovednosti a postoje na studovaný obor a pedagogickou praxi. |
Orientovat se v odborné literatuře |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Integrovat znalosti, dovednosti a postoje z pedagogických disciplín v oblasti studovaného oboru. |
Využívat odbornou pedagogickou literaturu při syntetizaci poznatků. |
Pracovat s literaturou a studijními oporami. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Praktická zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
|
|
|
|