|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / DGPD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
DGPD
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Diagnostika předškolního dítěte
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
65 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KPG/MPV2
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je nabídnout studentům učitelství pro mateřské školy základy diagnostikování předškolního dítěte v práci učitele MŠ - v teoretické i praktické rovině. Hlavním cílem je porozumění věkovým i individuálním zvláštnostem předškoláka, znalost diagnostických metod i jejich praktického využití, rozvíjení schopnosti budoucích učitelů MŠ podílet se na optimálním rozvoji osobnosti předškoláka.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích a zpracování zadaných úkolů v prostředí vybrané MŠ. Zpracování kazuistiky dítěte a tří vybraných oblastí předškolní diagnostiky pomocí pozorovacího protokolu s oporou praktického využití diagnostických technik pro zvolené oblasti diagnostiky na konkrétní MŠ. Následné zpracování portfolia diagnostických nástrojů, zpracování a vyhodnocení diagnostik a jejich prezentace a obhajoba v semináři.
|
Obsah
|
Diagnostika žáků v práci učitele MŠ, diagnostický proces a interpretace výsledků pedagogické diagnostiky.
Oblasti pedagogické diagnostiky v primární škole. Základní metody předškolní diagnostiky.
Diagnostika osobnosti žáka.
Diagnostika školního a rodinného prostředí.
Diagnostika sociálních dovedností a sociálních vztahů.
Diagnostika motoriky, sebeobsluhy a samostanosti
Diagnostika prostorového a smyslového vnímání u předškoláka.
Diagnostika grafomotoriky a dětské kresby
Diagnostika předčtenářské a předmatematické gramotnosti.
Školní zralost a školní připravenost.
Školní strategie pedagogicko-psychologického poradenství.
Autodiagnostika žáka a autodiagnostika učitele jako součást diagnostického procesu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=624
LMS Moodle ZČU: Soukupová, P. Diagnostika předškolního dítěte
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bednářová, Jiřina; Šmardová, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vyd. Brno : Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
-
Základní:
Kutálková, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy : rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-1040-4.
-
Základní:
Syslová, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7.
-
Základní:
Bednářová, Jiřina; Šmardová, Vlasta. Školní zralost : co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
-
Základní:
Syslová, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. I. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8475-9.
-
Doporučená:
Mertin, Václav. Abeceda pro učitelky mateřských škol. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-7478-923-6.
-
Doporučená:
Syslová, Zora. Autoevaluace v mateřské škole : cesta ke kvalitě vzdělávání. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0183-0.
-
Doporučená:
Bednářová, Jiřina. Co si tužky povídaly : grafomotorická cvičení a rozvoj kresby pro děti od 4 do 6 let - 2. díl. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0895-3.
-
Doporučená:
Bednářová, Jiřina. Čteme se skřítkem Alfrédem : čtení s porozuměním a hry s jazykem. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0989-5.
-
Doporučená:
Hrabal, Vladimír; Hrabal, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
-
Doporučená:
Klenková, Jiřina; Kolbábková, Helena. Diagnostika předškoláka : správný vývoj řeči dítěte. Brno : MC nakladatelství, 2003.
-
Doporučená:
Krejčová, Věra; Kargerová, Jana; Syslová, Zora. Individualizace v mateřské škole. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
-
Doporučená:
Berne, Patricia H. Jak nevychovat dítě s pocitem méněcennosti. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-192-4.
-
Doporučená:
Davido, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
-
Doporučená:
BIEWER, G.; BUCHNER, T.; SHEVLIN, M.; SMYTH, F.; ŠIŠKA, J.; KÁŇOVÁ, Š.; .. & Díaz, S. R. Pathways to inclusion in European higher education systems. ALTER-European Journal of Disability Research/Revue Européenne de Recherche sur le Handicap.. 2015.
-
Doporučená:
Syslová, Zora; Borkovcová, Irena; Průcha, Jan. Péče a vzdělávání dětí v raném věku : komparace české a zahraniční situace. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-7478-354-8.
-
Doporučená:
Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
-
Doporučená:
Spáčilová, Hana. Pedagogická diagnostika v primární škole. I. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0568-7.
-
Doporučená:
Dittrich, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany : H & H, 1992. ISBN 80-85467-69-0.
-
Doporučená:
Bednářová, Jiřina. Počítání soba Boba. 1. díl, Cvičení pro rozvoj matematických schopností a logického myšlení pro děti od 3 do 5 let. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1312-4.
-
Doporučená:
Lipnická, Milena. Poradenská činnost učitele v mateřské škole. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1179-2.
-
Doporučená:
Syslová, Zora. Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-7552-113-2.
-
Doporučená:
Ronen, Tammie. Psychologická pomoc dětem v nesnázích : kognitivně-behaviorální přístupy při práci s dětmi. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-370-6.
-
Doporučená:
Mertin, Václav; Gillernová, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X.
-
Doporučená:
Bednářová, Jiřina; Šmardová, Vlasta. Rozvoj grafomotoriky : jak rozvíjet kreslení a psaní. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0977-9.
-
Doporučená:
Horká, Hana; Syslová, Zora. Studie k předškolní pedagogice. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5467-7.
-
Doporučená:
Soukupová, Lucie. Školní zralost a připravenost ke vstupu do školy. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 2002.
-
Doporučená:
SCHULMAN, L. The Skills of Helping. F. E. Peacock Publishers, Itasca, 1979.
-
Doporučená:
Ollier, Kate; Hobday, Angela. Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-378-1.
-
Doporučená:
Mertin, Václav. Výchovné maličkosti : průvodce výchovou dítěte do 12 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-857-9.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-7496-333-9.
-
Doporučená:
Mertin, Václav. Ze zkušeností dětského psychologa : na co se často ptáte. 1. vyd. Praha : Scientia, 2004. ISBN 80-7183-316-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Projekt individuální [40]
|
15
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
využít znalosti z absolvování předmětu KPG/MPV1 a znalosti z Vývojové psychologie o věkových a individuálních zvláštnostech předškoláka |
charakterizovat věkové zvláštnosti předškolního dítěte s oporou o znalosti vývojové psychologie a speciální pedagogiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
efektivně plánovat výchovně vzdělávací činnost a vytvářet prostor pro uplatnění diagnostických metod a nástrojů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Charakterizovat jednotlivé diagnostické metody a techniky, jejich klasifikace a třídění dle zaměření. |
popsat pozitiva i negativa jednotlivých diagnostických metod, postup jejich provedení a specifika jejich užití |
aplikovat znalosti z vývojové psychologie a speciální pedagogiky, především zohlednit a popsat věkové a individuální zvláštnosti předškoláka, při interpretaci výsledků diagnostických metod. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vést si portfolio diagnostických metod a nástrojů |
metody a diagnostické techniky v portfoliu třídit dle zaměření na diagnostiku rozumových/ sociálních/ psychomotorických dovedností a kompetencí předškolního dítěte |
na základě situace a zaměření vybrat vhodnou diagnostickou techniku, zná její pozitiva i negativa a umí se na základě toho rozhodnout pro konkrétní volbu. |
využít znalostí z vývojové psychologie a speciální pedagogiky jako norem při vyhodnocení diagnostických metod (pozorování, rozhovoru, testování a pod.) a následných návrhů intervencí a podpůrných opatření |
metody a diagnostické techniky v portfoliu užívat v praxi, vyhodnocovat je a v semináři prezentovat interpretaci získaných dat a na základě těchto dat navrhovat následná účinná podpůrná opatření pro další rozvoj dítěte |
pro zvýšení validity výsledků diagnostiky metody vhodně kombinovat, doplňovat a komparovat |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
kvalita a obhájení vytvořeného portfolia diagnostických nástrojů a metod, správnost vyhodnocení výsledků provedených diagnostik, interpretace výsledků s oporou o znalosti vývojové psychologie a speciální pedagogiky a vhodnost navržených podpůrných opatření
návrh harmonogramu realizace diagnostiky v návaznosti na tematické plány a metodiku předškolního vzdělávání |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
|
|
|
|