|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / DPGMY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
DPGMY
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Dějiny pedagogického myšlení
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Dějiny pedagogiky
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
3 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPG/DPGM
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem výchovy a vzdělávání od nejranější období lidské civilizace do současnosti a porozumět problémům uvedených témat v historickém, filosofickém a kulturně sociálním kontextu. Student umí přiřadit k jednotlivým etapám vývoje významné pedagogické osobnosti a jejich díla. Na základě vlastní četby alespoň jednoho historického pedagogického díla dokáže samostatně zpracovat esej či přednést referát, kde vysvětlí významné názory a myšlenky autora, postaví je do souvislostí se společenskými změnami a zdůvodní jejich dopad.
|
Požadavky na studenta
|
K zápočtu - vypracovat a obhájit seminární práci, která se bude zabývat monografií jednoho představitele české či světové pedagogiky na základě odborných pramenů a vlastní četby. Práce v rozsahu 4 A4 stran musí obsahovat alespoň 3 citace zpracovávaného díla, které budou bezprostředně rozvinuty vlastní úvahou nad obsahem díla a citované pasáže. Student navrhne např. způsob aplikace didaktických zásad Jana Ámose Komenského či Sokratovsky vedenou diskusi v podmínkách současné školy (s cílem naplnit očekávané výstupy z konkrétních předmětů a klíčové kompetence žáků).
Práce student odevzdá prostřednictvím Portálu (v záložce Moje studium - Odevzdávání prací)!
|
Obsah
|
Student umí přiřadit k jednotlivým etapám vývoje významné pedagogické osobnosti a jejich díla. Na základě vlastní četby alespoň jednoho historického pedagogického díla dokáže samostatně zpracovat esej či přednést referát, kde vysvětlí významné názory a myšlenky autora, postaví je do souvislostí se společenskými změnami a zdůvodní jejich dopad.
1. Názory na výchovu a vzdělání ve starém Řecku
2. Názory na výchovu a vzdělání ve starém Římě
3. Výchova a vzdělávání ve středověku
4. Počátky vzdělanosti a škol v českých zemích
5. Univerzity a školy partikulární
6. Škola v období reformace a protireformace
7. J. A. Komenský - rozbor života a díla
8. Naturalismus a jeho představitelé
9. Škola a pedagogika u nás v období národního obrození, školské reformy
10. Škola a pedagogika v našich zemích v 2. pol. 19. století
11. J. F. Herbart, herbartismus
12. Pedagogické směry a jejich představitelé na přelomu 19. a 20. století
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Kasper, Tomáš; Kasperová, Dana. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4.
-
Doporučená:
Komenský, Jan Amos. Didaktika česká. Praha : Pragopress, 1970.
-
Doporučená:
Komenský, Jan Amos. Didaktika velká. 3. vyd. Brno : Komenium, 1948.
-
Doporučená:
Rousseau, Jean Jacques. Emil čili o vychování. Praha : Dědictví Komenského, 1911.
-
Doporučená:
Kučera, Zdeněk; Štverák, Vladimír. Chrestomatie z dějin pedagogiky. 1. vyd. V Praze : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-626-0.
-
Doporučená:
Komenský, Jan Amos. Informatorium školy mateřské. Praha : Fr. A. Urbánek, 1884.
-
Doporučená:
Hofmann, Franz. J. F. Herbart a jeho pedagogika. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1977.
-
Doporučená:
Kumpera, Jan. Jan Amos Komenský : Poutník na rozhraní věků. 1. vyd. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-03-0.
-
Doporučená:
Komenský, Jan Amos. O sobě : Soubor textů. 1. vyd. Praha : Odeon, 1987. ISBN 80-207-0016-1.
-
Doporučená:
Masaryk, Tomáš Garrigue. O škole a vzdělání. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-25554-X.
-
Doporučená:
Komenský, Jan Amos. Obecná porada o nápravě věcí lidských. 1. vyd. Praha : Nakladatelství Svoboda, 1992. ISBN 80-205-0225-4.
-
Doporučená:
Komenský, Jan Amos. Orbis sensualium pictus [digitization of early printed books]. Praha : Pedagogical museum of J.A. Comenius, 1999.
-
Doporučená:
Singule, František; Rýdl, Karel. Pedagogické proudy první poloviny dvacátého století : Určeno pro posl. fak. filozof.. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Doporučená:
Cipro, Miroslav. Průvodce dějinami výchovy. 1. vyd. Praha : Panorama, 1984.
-
Doporučená:
Štverák, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. 2. dopl. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
-
Doporučená:
Rýdl, K. Tradice a současnost alternativního pedagogického hnutí v ČSFR a ve světě. Prešov, 1992.
-
Doporučená:
Krykorková, Hana; Váňová, Růžena. Učitel v současné škole. Vyd. 1. Praha : Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2010. ISBN 978-80-7308-301-4.
-
Doporučená:
Váňová, R.; Rýdl, K.; Valenta, J. Výchova a vzdělání v českých dějinách, IV. dí,. Praha, 1992.
-
Doporučená:
Cach, J.; Valenta, J. Výchova a vzdělání v českých zemích 3. díl.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
33
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v pedagogické terminologii, zejména z oblasti obecné pedagogiky a teorie výchovy |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat myšlenky významných osobností pedagogiky a jejich přínos pro rozvoj úrovně vzdělávání své doby |
zargumentovat vývoj názorů na výchovu a vzdělávání v jednotlivých etapách vývoje společnosti a ve společensko-historických souvislostech |
pojmenovat současné pedagogické směry, jejich zaměření a obsah a na základě těchto znalostí dokáže srovnat jednotlivé systémy a vymezit jejich klíčové oblasti. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhovat postupy a aplikace výchovně vzdělávacích postupů a strategií s oporou o znalost jejich historických souvislostí a pramenů |
navrhovat postupy a příklady aplikace vybraných prvků alternativních vzdělávacích systémů do současné školy s oporou o znalost jejich historických souvislostí a pramenů |
navrhovat způsob aplikace např. pedagogických principů Jana Ámose Komenského či Sokratovsky vedené diskuse v podmínkách současné školy s cílem naplnit očekávané výstupy z konkrétních předmětů a klíčové kompetence žáků ZŠ. |
Na základě vlastní četby alespoň jednoho historického pedagogického díla dokázat samostatně zpracovat esej či přednést referát, vysvětlit významné názory a myšlenky autora, postavit je do souvislostí se společenskými změnami a zdůvodní jejich dopad. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
|
|
|
|