|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / DPMS1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
DPMS1
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Didaktika přírod. vzdělávání pro MŠ 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Didaktika přírod. vzdělávání pro MŠ
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
75 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student si osvojí základy didaktiky předmětů o přírodě a společnosti v MŠ. Pochopí principy RVP PV a ŠVP PV. Zapamatuje si základní vědecké pojmy. Zaměří se na aplikování metod, organizačních forem, didaktických prostředků v MŠ. Využívá tvořivé postupy k dosahování pozitivního klimatu v MŠ. Důraz klade na praktické osvojování znalostí a dovedností a na práci se zoologickým materiálem. Rozlišuje fenologické, epizodické a ekologické pojetí vnímání předmětů o přírodě a společnosti v regionálním kontextu.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích (75%). Vypracování seminární práce (Návrh zpracování přírodovědné vycházky (projektu) za pomoci využití nejbližšího okolí mateřské školy.) Praktické zvládnutí poznávání vybraných druhů živočichů (podle pokynů vyučujícího). Odevzdání zoologických karet (podle pokynů vyučujícího).
|
Obsah
|
1.) Didaktika předmětů o přírodě a společnosti jako vědní obor, základní pojmy, teoretická východiska, předmět studia tohoto oboru. Vývoj problematiky seznamování dětí s přírodou a společností v MŠ u nás a v mezinárodním kontextu. 2.) Kurikulum (Dítě a svět, Dítě a společnost, Dítě a ten druhý) - seznamování dětí s přírodou a společností v MŠ, rámcový vzdělávací program předškolního vzdělání, cíle a úkoly seznamování dětí s přírodou a společností v mateřské škole. Základní pedagogické dokumenty, didaktická analýza dokumentů a práce s nimi, plánování, koncipování přírodovědného a společenskovědního poznávání v MŠ, typy didaktických koncepcí při poznávání přírody a společnosti a jejich didaktická analýza. 3.) Didaktická transformace, psychodidaktické základy rozvíjení poznání u dětí MŠ, pojmotvorný proces v MŠ. Didaktická transformace jako proces zjednodušování poznatků, její zásady a formy, psychodidaktika a rozvoj poznání dětí předškolního věku, orientace dětí v čase, v prostoru, v genealogických vztazích, v ekonomických vztazích, ve společnosti, metody působení na děti v oblasti předmětů o přírodě a společnosti, představy a pojmy, metody myšlení, názorné smyslové poznávání světa, poznávání světa manipulací s předměty. 4.) Pozorování a poznávání živočichů v MŠ, elementární třídění živočichů a analýza vybraných skupin - bezobratlí živočichové. Základní charakteristika a hodnocení bezobratlých živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Užitek x škodlivost. 5.) Pozorování a poznávání živočichů v MŠ, elementární třídění živočichů a analýza vybraných skupin - savci a ptáci. Základní charakteristika a hodnocení těchto tříd živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Význam zoologických zahrad. Koutky přírody a praktická pozorování. 6.) Pozorování a poznávání živočichů v MŠ, elementární třídění živočichů a analýza vybraných skupin - ryby. Základní charakteristika a hodnocení této třídy živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Chov ryb, rybníkářství. 7.) Pozorování a poznávání živočichů v MŠ, elementární třídění živočichů a analýza vybraných skupin - obojživelníci a plazi. Ochrana živočichů v České republice. 8.) Pozorování a poznávání živočichů v MŠ, elementární třídění živočichů a analýza vybraných skupin - domácí a užitková zvířata, lovná zvěř. 9.) Fenologický přístup k poznávání přírody a společnosti v MŠ - faktografický a didaktický rozbor. Faktografická analýza ročních období. Způsoby didaktického zpracování a ztvárňování věcí a jevů v daných ročních obdobích (jaro, léto, podzim, zima). 10.) Poznávání přírody na základě ekosystémů (ekologická koncepce poznávání). Fauna lesa, vod a jejich okolí, louky, pole. Faktografický a didaktický rozbor vybraných ekosystémů. 11.) Primitivní antropologie v MŠ, faktografický a didaktický rozbor. Zdravotní a sexuální výchova v MŠ, pozorování a popis lidského těla - faktografický a didaktický rozbor. Rozdíly mezi kulturami. 12.) Environmentální výchova v MŠ, základní ekologické pojmy Formy, metody a prostředky environmentální výchovy, rozbor základních ekologických pojmů a zákonitostí. 13.) Dopravní výchova v MŠ Formy, metody a prostředky dopravní výchovy, psychodidaktické základy dopravní výchovy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-37-6.
-
Doporučená:
Anděra, Miloš. Encyklopedie naší přírody. 1. české vyd. Praha : Slovart, 2000. ISBN 80-7209-231-6.
-
Doporučená:
Opravilová, Eva. Kurikulum předškolní výchovy. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-210-6.
-
Doporučená:
Felix Jiří a Květoslav Hísek. Naší přírodou krok za krokem - zvířata. Praha Albatros, 2005. ISBN 80-00-00246-7.
-
Doporučená:
Spilková, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
-
Doporučená:
Bruce, Tina. Předškolní výchova : deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5.
-
Doporučená:
RVP PV, RVP ZV, ŠVP volně vybrané mateřské školy.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-45-7.
-
Doporučená:
Šimik, Ondřej. Výchova předškolního dítěte ke zdravému způsobu života. 2013. ISBN 978-80-7464-402-3.
-
Doporučená:
Šimik, Ondřej. Základy seznamování s přírodou a společností. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7368-490-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
elementární znalosti předmětu obecné didaktiky, pedagogické a vývojové psychologie. Základní přírodovědné poznatky ze základní, popř. střední školy a běžného života |
Poznat a charakterizovat vybrané rostliny, živočichy a přírodní jevy. |
Hodnotit a využívat základní kategorie obecné didaktiky a předškolní pedagogiky. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Poznat a charakterizovat vybrané rostliny, živočichy a přírodní jevy. |
Hodnotit a znát možnosti vyučovacích forem, metod a prostředků ve výuce se zaměřením na prostředí mateřské školy. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
schopnost didaktické transformace přírodovědných poznatků v MŠ. Schopnost pracovat a vytvářet ŠVP v oblasti předmětů o přírodě a společnosti. Schopnost tvořivě aplikovat získané informace do praxe |
Vytvářet ŠVP v oblasti elementárních přírodovědných a společenskovědních poznatků. Využívat |
Využívat vybrané vyučovací formy a metody v práci v MŠ. |
Didakticky transformovat vybrané přírodovědné poznatky do práce v mateřské škole. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Vytvořit školní vzdělávací program pro přírodovědnou a společenskovědní oblast v MŠ.
Využívat badatelskou způsob práce v oblasti pozorování u dětí mladšího školního věku.
Využívat kooperaci při poznávání okolního světa dětmi mladšího školního věku. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|