|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / INDIS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
INDIS
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Inkluzivní didaktika pro učitele SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti získají přehled v oblasti inkluzivního vzdělávání a základních (zejména didaktických) kompetencí učitelů v oblasti výchovy a vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, které jsou nezbytné pro reálné kvalitní zvládnutí učitelské praxe v prostředí inkluzivního školství.
|
Požadavky na studenta
|
- Samostatná práce s literaturou a studijními oporami (např. courseware, e-learningový kurz)
- Příprava na hodinu v předmětu vlastní aprobace v situaci, kdy ve třídě SŠ bude přítomný alespoň jeden integrovaný žák se speciálními vzdělávacími potřebami (lze vybrat libovolný druh a stupeň znevýhodnění např. specifická porucha učení, tělesné nebo smyslové postižení, PAS apod.); v přípravě je nutné zohlednit individuální přístup s využitím speciálně-pedagogických poznatků, didaktických znalostí i vlastní invence; v případech, kdy je možné počítat s přítomností asistenta pedagoga, bude v přípravě respektována i tato alternativa
- Předpokládá se aktivní účast na seminářích (prezentace na zadané téma)
- Výstupem předmětu je zkouška formou písemného vědomostního testu a reflexe st. portfolia.
|
Obsah
|
Tématické okruhy předmětu:
1. Inkluzivní vzdělávání - historie, vývoj, podmínky a předpoklady.
2. Specifika přístupu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a žákům nadaným na SŠ.
3. Specifika přístupu k žákům se specifickými poruchami učení na SŠ.
4. Specifika přístupu k žákům s poruchami chování a jedincům sociálně nebo sociokulturně znevýhodněných znevýhodněným na SŠ.
5. Specifika přístupu k žákům s tělesným postižením, dlouhodobým onemocněním a zdravotním oslabením na SŠ.
6. Specifika přístupu k žákům s postižením zraku na SŠ.
7. Specifika přístupu k žákům s postižením sluchu na SŠ.
8. Specifika přístupu k žákům s narušenou komunikační schopností na SŠ.
9. Specifika přístupu k žákům a studentům s psychickými poruchami (včetně poruch autistického spektra nebo jiných pervazivních poruch) na SŠ.
10. Moderní didaktické přístupy a metodické postupy při práci s handicapovanými žáky včetně využití technických kompenzačních pomůcek, počítačových a jiných pomůcek na SŠ.
11. Tvorba a realizace individuálního vzdělávacího plánu pro žáka na SŠ.
12. Klima inkluzivní školy a hodnocení v inkluzivním vzdělávání.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Marie Kocurová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PaedDr. Marie Kocurová, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Josef Slowík, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Bartoňová, Miroslava; Vítková, Marie. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu = Education focusing on inclusive didactics and teaching pupils with special educational needs in mainstream schools. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6678-6.
-
Rozšiřující:
JARKOVSKÁ, L. a kol. Etnická rozmanitost ve škole, stejnost v různosti.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0792-4.
-
Rozšiřující:
Bartoňová, Miroslava. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-210-6560-4.
-
Rozšiřující:
Stehlikova, Monika. Nadané ditě :. 2018. ISBN 978-80-271-0512-0.
-
Rozšiřující:
Cihelková, Jana. Nadané dítě ve škole : náměty do výuky pro celou třídu. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1248-5.
-
Rozšiřující:
Krejčová, Lenka; Mertin, Václav,; Bučilová Kadlecová, Jana. Pedagogická intervence u žáků ZŠ : výklad je zpracován k právnímu stavu ke dni 31.10.2010. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2010. ISBN 978-80-7357-603-5.
-
Rozšiřující:
Braun, Richard; Marková, Dana; Nováčková, Jana. Praktikum školní psychologie. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-262-0176-2.
-
Rozšiřující:
JEDLIČKA, R. Psychický vývoj dítěte a výchova. Praha, 2017. ISBN 978-80-271-0096-5.
-
Rozšiřující:
Čadilová, Věra; Žampachová, Zuzana. Tvorba individuálních vzdělávacích plánů : pro žáky s poruchou autistického spektra. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-88163-39-8.
-
Rozšiřující:
Šotolová, Eva. Vzdělávání Romů. Vyd. 4., v nakl. Karolinum 2. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.
-
Rozšiřující:
Kendíková, Jitka. Vzdělávání žáka s SVP. 2016. ISBN 978-80-7496-213-4.
-
Rozšiřující:
Stehlíková, Monika. Život s vysokou inteligencí: průvodce pro nadané dospělé a nadané děti. Praha, 2016. ISBN 978-80-271-0101-6.
-
Doporučená:
Lechta, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-.
-
Doporučená:
Hájková, V. Strnadová. Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe..
-
Doporučená:
Kaprálek, Karel; Bělecký, Zdeněk. Jak napsat a používat individuální vzdělávací program. Vyd. 2., aktualiz. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-824-1.
-
Doporučená:
Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program : [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 3. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4.
-
Doporučená:
Slowík, J. Speciální pedagogika. 2. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
-
Doporučená:
Bartoňová, Miroslava. Specifické poruchy učení v kontextu vzdělávacích oblastí RVP ZV = Specific learning difficulties in context of educational fields of RVP ZV. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-162-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
3
|
Kontaktní výuka
|
10
|
Celkem
|
53
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát základní biologické, psychické a sociální předpoklady výchovy a vzdělávání žáků ve středním vzdělávání |
orientovat se v aktuální základní školské legislativě pro střední vzdělávání |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student rozumí podmínkám a souvislostem speciálního a inkluzivního vzdělávání, dokáže pracovat se základními podpůrnými a vyrovnávacími opatřeními ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole (jako je individuální vzdělávací plán apod.) |
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky |
popsat aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných na úrovni středního vzdělávání |
vymezit systém podpůrných opatření s ohledem na konkrétní potřeby žáků vzdělávaných na SŠ |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
připravovat se na vyučování se zohledněním adekvátního přístupu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a žákům nadaným, včetně výuky s využitím podpory asistenta pedagoga na SŠ |
vyhledávat a využívat další podpůrná opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (adekvátní metody a formy vyučování, speciální pomůcky, komunikační strategie) |
využívat vhodné prostředky pro vytváření vstřícného (inkluzivního) školního klima |
zpracovat (ve spolupráci s poradenskými pracovníky) plán pedagogické podpory a individuální vzdělávací plán pro žáka na SŠ |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Písemná zkouška, |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
|
|
|
|