|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / INKLP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
INKLP
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Inkluzivní pedagogika
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
74 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V předmětu bude důsledně propojována teorie s praxí, s cílem vybavit studenty znalostmi, ale i dovednostmi práce s heterogenní populací žáků. Je podporováno uvažování studentů o inkluzivním vzdělávání především jako o schopnosti (studentů učitelství, učitelů i dalších aktérů výchovně vzdělávacího procesu) vnímat skutečnost, že každý žák je svým způsobem odlišný. Cílem je vést studenty k vytváření takového edukační prostředí, které bude maximálně vstřícné z hlediska individuálních potřeb žáků. Je kladen důraz na úvahy o inkluzi, jako o průřezovém tématu v přípravě učitelů.
|
Požadavky na studenta
|
- aktivní účast na seminářích
- práce v terénu
- reflexe práce v terénu: prezentace výsledků kritické analýzy implementace vybraného článku Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením OSN, písemná práce
|
Obsah
|
Předmět vychází z paradigmatu postulujícího tvorbu inkluzívního edukačního a širšího sociálního prostředí a obsahuje následující témata: - Právní postavení občanů, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti vzdělávání. - Lidsko-právní dokumenty včetně koncepčních politických dokumentů ČR a EU v kontextu zdravotního postižení. - Charakteristika inkluzívního společenského prostředí, hodnotové premisy inkluzivního vzdělávání a s tím spojené termíny. - Vývoj od segregace k inkluzi. - Vytváření optimálních podmínek inkluzivního edukačního prostředí. - Inkluzivní škola, její kvalita, připravenost a klima školy, interní a externí spolupráce školy s rodiči a zákonnými zástupci a s komunitou. - Heterogenita žáků jako preferovaná sociální forma. - Revize speciálně pedagogické diagnostiky. - Kategorie speciálních vzdělávacích potřeb a jejich psychosociální a edukační specifika. - Podpůrná opatření ve vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. - Pedagogické metodiky didaktiky v kontextu inkluze.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Šárka Káňová, Ph.D. (100%),
PhDr. Josef Slowík, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Šárka Káňová, Ph.D. (100%),
PhDr. Josef Slowík, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (100%),
Mgr. et Bc. Jiřina Ullmanová (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
ŠIŠKA, J.; KÁŇOVÁ, Š.; BEADLE-BROWN, J. Aktivní občanství lidí se zdravotním postižením v Evropě: Active Citizenship of People with Disabilities in Europe. In: Sborník TRUHLÁŘOVÁ, Z.; LEVICKÁ J. A M. SMUTEK. Sociální práce v kontextu lidských práv: Social work in the Context of Human Rights: sborník z konference XI. Hradecké dny sociální práce, Hradec Králové, 10.-11. října 2014.. Hradec Králové, 2014.
-
Doporučená:
Květoňová-Švecová, Lea; Strnadová, Iva,; Hájková, Vanda. Cesty k inkluzi. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2086-2.
-
Doporučená:
ČERNÁ, M.; ŠIŠKA, J.; TITZL, B.; STRNADOVÁ, I. Česká psychopedie.. Praha Karolinum, 2015.
-
Doporučená:
ŠIŠKA, J.; LATIMIER, C.; KÁŇOVÁ, Š. Do školy se chodit musí": Aplikační možnosti holistického přístupu při studio životních drah mladých dospělých se zdravotním postižením. In: Sborník příspěvků mezinárodní vědecké konference Evropské pedagogické forum 2012 : Pedagogicko - psychologické aspekty výuky. Hradec Králové, 2012.
-
Doporučená:
Hájková, Vanda; Strnadová, Iva. Inkluzivní vzdělávání : [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
-
Doporučená:
HAVEL, J.; FILOVÁ, H. Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Inclusive Education in Primary School.. Brno Paido, 2010.
-
Doporučená:
ŠIŠKA, J.; KÁŇOVÁ, Š.; LATIMIER, C. & Holasová, P. Milestones and Challenges: Investigating Life Course of Young Women with Disabilities who Grew up in Foster Families. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2014.
-
Doporučená:
ŠIŠKA, J.; LATIMIER, C.; KÁŇOVÁ, Š. Možnosti a perspektivy kvalitativní analýzy životních drah mladých dospělých s postižením. In : Speciální pedagogika, časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. 2013.
-
Doporučená:
BIEWER, G.; BUCHNER, T.; SHEVLIN, M.; SMYTH, F.; ŠIŠKA, J.; KÁŇOVÁ, Š.; .. & Díaz, S. R. Pathways to inclusion in European higher education systems. ALTER-European Journal of Disability Research/Revue Européenne de Recherche sur le Handicap.. 2015.
-
Doporučená:
BUCHNER, T., SMYTH, F., BIEWER, G., SHEVLIN, M., FERREIRA, M. A., TOBOSO MARTÍN, M., KÁŇOVÁ, Š. Pavingthewaythroughmainstreameducation: theinterplayoffamilies, schools and disabledstudents. Research Papers in Education, [online]. 2015, 30(4), 411 - 426 [cit. 2016/02/08]. DOI: 10.1080/02671522.2014.989175.. 2015.
-
Doporučená:
EVROPSKÁ AGENTURA PRO ROZVOJ SPECIÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ. Profil inkluzivního učitele. Odense Dánsko, 2012.
-
Doporučená:
HAVEL, J.; KRATOCHVÍLOVÁ, J.; FILOVÁ, H. Sebehodnocení inkluzivního prostředí na 1. stupni základních škol.. Brno MU, 2009.
-
Doporučená:
Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha, 2007.
-
Doporučená:
Lechta, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
3
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
53
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základní pedagogické terminologii |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit a na příkladech vysvětlit základní terminologii (medicínský model zdravotního postižení, sociální model zdravotního postižení, integrace, inkluze, žák s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání, podpůrná opatření ve vzdělávání) |
vysvětlit důvody pro implementaci inkluzivního vzdělávání |
vysvětlit základní principy inkluzivního vzdělávání |
orientovat se v aktuální legislativě, vztahující se k realizaci inkluzivního vzdělávání na národní a mezinárodní úrovni |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti inkluze |
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi |
aktivně volit a využívat vhodné nástroje a metody pro implementaci inkluzivního vzdělávání v praxi |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
|
|
|
|