Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu určeného pro studenty oborů Učitelství 1. stupně ZŠ je seznámení s nezbytnými podmínkami inkluzívního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí běžných škol, včetně legislativního zajištění, možností podpůrných a vyrovnávacích opatření a také podpory sociální integrace těchto žáků v rámci školy a školní třídy.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování semestrální práce s přesahem do pedagogické praxe, prezentace na semináři
|
Obsah
|
Filozofická východiska a paradigma inkluzivního vzdělávání.
Legislativní rámec inkluzivního vzdělávání.
Podpůrná a vyrovnávací opatření při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Asistent pedagoga a jeho spolupráce s učitelem a rodinou žáka.
Individuální vzdělávací plán - podmínky, tvorba a realizace.
Speciální pomůcky a možnosti jejich využití.
Sociální integrace žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Hájková, V. Strnadová. Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe..
-
Doporučená:
Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha, 2007.
-
Doporučená:
Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
3
|
Kontaktní výuka
|
10
|
Celkem
|
53
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Student absolvoval základní kurz speciální pedagogiky (předměty KPG/SPNS1 a KPG/SPNS2). |
Získané způsobilosti |
Student rozumí podmínkám a souvislostem inkluziního vzdělávání, dokáže pracovat se základními podpůrnými a vyrovnávacími opatřeními ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole (jako je individuální vzdělávací plán apod.). |
Vyučovací metody |
- Samostudium literatury
- Seminář
|
Hodnotící metody |
- Seminární práce
- Kvalita zpracovaného referátu
|