Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu určeného pro studenty oborů Učitelství 1. stupně ZŠ je seznámení s nezbytnými podmínkami inkluzívního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí běžných škol, včetně legislativního zajištění, možností podpůrných a vyrovnávacích opatření a také podpory sociální integrace těchto žáků v rámci školy a školní třídy.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování semestrální práce s přesahem do pedagogické praxe, prezentace na semináři
|
Obsah
|
Cílem předmětu je seznámení s nezbytnými podmínkami inkluzívního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí běžných škol, včetně legislativního zajištění, možností podpůrných a vyrovnávacích opatření a také podpory sociální integrace těchto žáků v rámci školy a školní třídy. Témata výuky: 1. Filozofická východiska a paradigma inkluzivního vzdělávání. 2. Legislativní rámec inkluzivního vzdělávání. 3. Podpůrná a vyrovnávací opatření při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 4. Asistent pedagoga a jeho spolupráce s učitelem a rodinou žáka. 5. Individuální vzdělávací plán - podmínky, tvorba a realizace. 6. Speciální pomůcky a možnosti jejich využití. 7. Sociální integrace žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Lechta, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-.
-
Doporučená:
Hájková, V. Strnadová. Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe..
-
Doporučená:
Slowík, J. Speciální pedagogika. 2. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
3
|
Kontaktní výuka
|
10
|
Celkem
|
53
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student absolvoval základní kurz speciální pedagogiky (předměty KPG/SPNS1 a KPG/SPNS2) |
Definovat základní pojmy ze speciální pedagogiky a rozumět jim |
Orientovat se v aktuální základní školské legislativě pro základní vzdělávání |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student rozumí podmínkám a souvislostem inkluzivního vzdělávání, dokáže pracovat se základními podpůrnými a vyrovnávacími opatřeními ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole (jako je individuální vzdělávací plán apod.) |
Vysvětlit pojem inkluzivní vzdělávání i v souvislostech reálné školní praxe |
Vymezit systém podpůrných opatření s ohledem na konkrétní potřeby žáků vzdělávaných v běžné základní škole |
Definovat kompetence asistenta pedagoga a základní parametry individuálního vzdělávacího plánu nebo plánu pedagogické podpory |
Definovat parametry vstřícného (inkluzivního) klima školy a školní třídy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Zpracovat (ve spolupráci s poradenskými pracovníky) plán pedagogické podpory a individuální vzdělávací plán |
Připravovat se na vyučování realizované s podporou asistenta pedagoga |
Vyhledávat a využívat další podpůrná opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (adekvátní metody a formy vyučování, speciální pomůcky, komunikační strategie) |
Využívat vhodné prostředky pro vytváření vstřícného (inkluzivního) školního klima |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
|