|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / M1PZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
M1PZ
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Metody poznávání žáka
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Metodologie pedagogického výzkumu
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
75 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPG/MPZ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět obsahově navazuje a prohlubuje u studentů učitelství jejich znalosti a dovednosti pedagogicko -psychologické diagnostiky v oblasti diagnostických činností učitele ZŠ (SŠ).
Cílem předmětu je prohloubit znalosti a dovednosti studentů učitelství v oblasti diagnostických činností učitele v aplikaci metod a technik pedagogické diagnostiky v teoretické i praktické rovině s využitím porozumění věkovým i individuálním zvláštnostem žáka a aplikováním metod a daignostických činností do pedagogické praxe. Předmět přispívá k prohloubení profesních kompetencí budoucích učitelů ZŠ (i SŠ) v oblastech pedagogické diagnostiky a jejich praktického využití, včetně etického rozměru a rozvíjení schopnosti budoucích učitelů ZŠ (i SŠ) podílet se na optimálním rozvoji svého žáka.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích a zpracování zadaných úkolů ve školním prostředí. Zpracování samostatné práce a protokolu na základě praktického využití diagnostických technik pro zvolené oblasti diagnostiky na konkrétní ZŠ. Následné zpracování portfolia diagnostických nástrojů, zpracování a vyhodnocení diagnostik vybraných školních situací a jejich prezentace a obhajoba v semináři.
|
Obsah
|
Studenti získají základní kompetence v následujících oblastech:
1. Základní principy poznávání žáka a třídy - principy pedagogické diagnostiky v diagnostické činnosti učitele.
2. Etické zásady používání diagnostických metod. Právní aspekty pedagogické diagnostiky v diagnostické činnosti učitele.
3. Diagnostika žáků v práci učitele, diagnostický proces, metodologie a interpretace výsledků pedagogické diagnostiky.
4. Oblasti diagnostických činností učitele a souvislost pedagogické diagnostiky a speciálně-pedagogické diagnostiky.
5. Diagnostika stylů učení. Diagnostika školního výkonu a výsledků činností. Identifikace nadání a specifických poruch učení.
6. Didaktický test jako diagnostický nástroj s ohledem na studovaný obor (aprobační předmět) .
7. Učitel v pedagogické situaci. Sociální percepce.
8. Směry formativní diagnostiky.
9. Osobnostní charakteristiky žáků důležité pro zvládání nároků školy.
10. Pedagogická diagnostika a diagnostické činnosti učitele v kariérovém poradenství.
11. Diagnostika vztahu žáka a učitele a možnosti jejich poznávání.
12. Autodiagnostika žáka a autodiagnostika učitele jako součást diagnostického procesu. Principy evaluace činností učitele.
13. Diagnostické kompetence asistenta pedagoga a dalších subjektů.
Obsah seminářů bude vycházet z témat jednotlivých přednášek.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
e-learningový kurz v LMS Moodle zcu.cz https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=3477
a
courseware nahttps://courseware.zcu.cz/portal/studium/courseware/kpg/m1pz
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=623
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Mertin, Václav; Krejčová, Lenka. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizované vydání. 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
-
Základní:
JANDERKOVÁ, D. Pedagogická diagnostika a vybrané problémy na 1. stupni ZŠ.. Praha, 2018. ISBN 978-80-7496-389-6.
-
Doporučená:
Hrabal, Vladimír; Hrabal, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
-
Doporučená:
HRABAL, Vladimír; PAVELKOVÁ, Isabella. Jaký jsem učitel.. Praha, Portál, 2010.
-
Doporučená:
Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
-
Doporučená:
Mertin, Václav. Ze zkušeností dětského psychologa : na co se často ptáte. 1. vyd. Praha : Scientia, 2004. ISBN 80-7183-316-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
6
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se ve vědách o člověku |
základní přehled v základních kategoriích pedagogické propedeutiky a didaktiky |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Charakterizovat jednotlivé diagnostické metody a techniky, jejich klasifikace a třídění dle zaměření. |
Popsat pozitiva i negativa jednotlivých diagnostických metod, postup jejich provedení a specifika jejich užití. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Vést si portfolio diagnostických metod a nástrojů. |
Využít znalostí z vývojové psychologie a speciální pedagogiky jako norem při vyhodnocení diagnostických metod (pozorování, rozhovoru, testování a pod.) a následných návrhů intervencí a podpůrných opatření . |
Metody a diagnostické techniky v portfoliu užívat v praxi, vyhodnocovat je a v semináři prezentovat interpretaci získaných dat a na základě těchto dat navrhovat následná účinná podpůrná opatření pro další rozvoj žáka. |
Pro zvýšení validity výsledků diagnostiky metody vhodně kombinovat, doplňovat a komparovat. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
|
|
|
|