|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / MPV1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
MPV1
|
Akademický rok
|
2013/2014
|
Akademický rok
|
2013/2014
|
Název
|
Metodika předškolního vzdělávání 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
61 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KPG/PPG nebo KPG/PPG1 nebo KPG/PPG2
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti by se měli naučit chápat princip stanovování cílů, prostředků a volby vhodných metod výchovně vzdělávacího procesu z hlediska psychosomatického vývoje dítěte předškolního věku a to ve vztahu k Rámcovému vzdělávacímu programu pro předškolní vzdělávání.
|
Požadavky na studenta
|
- aktivní účast na seminářích - plnění úkolů v prostředí MŠ (v rámci KS1) - vypracování plánu IB - vypracování rešerše literatury k vybranému tématu
|
Obsah
|
1. Cíle a kompetence v předškolním vzdělávání 2. Specifika předškolního vzdělávání, metody a formy práce. 3. Podmínky předškolního vzdělávání. 4. Uspořádání dne v mateřské škole (portfolia, rituály, stanovení pravidel, atd.) 5. Tvorba školního vzdělávacího programu. 6. Tvorba třídních vzdělávacích programů, projektování, plánování. 7. Evaluace školy a hodnocení dítěte. 8. Dokumentace školy (třídní knihy, školní řád, organizační řád, atd.).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Dana Moravcová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Milan Podpera, Ph.D. (100%),
Mgr. Pavla Sovová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Milan Podpera, Ph.D. (100%),
Mgr. Pavla Sovová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
ŠMELOVÁ, E. Mateřská škola:Teorie a praxe I.. Olomouc, 2004. ISBN 80-244-0945-8.
-
Základní:
Smolíková, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2004. ISBN 80-87000-00-5.
-
Základní:
Svobodová, Eva. Vzdělávání v mateřské škole : školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
-
Doporučená:
Rýdl, Karel. Alternativní výchovné systémy.
-
Doporučená:
Matějček, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 3. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-853-8.
-
Doporučená:
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008.
-
Doporučená:
Opravilová, Eva. Dítě si hraje a poznává svět : Metodika rozvíjení poznání dětí v mateřské škole : Učebnice pro 3. roč. stř. pedagog. škol. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Doporučená:
Havlínová, Miluše. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole : aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-061-5.
-
Doporučená:
Smolíková, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-87000-01-3.
-
Doporučená:
Příhoda, V. Ontogeneze lidské psychiky I. - IV. SPN Praha, 1963.
-
Doporučená:
BEČVÁŘOVÁ, Z. Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003.
-
Doporučená:
Dostál, Antonín Maria; Opravilová, Eva. Úvod do předškolní pedagogiky : Vysokošk. učebnice pro stud. pedagog. fak. studijního oboru Učitelství pro mateřské školy. Praha : SPN, 1985.
-
Doporučená:
Novotná, Lenka; Hříchová, Miloslava; Miňhová, Jana. Vývojová psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-281-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
20
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- Student vysvětlí a popíše základní pedagogické pojmy. - Seznámí se se základy metodologie pedagogické vědy. - Student se orientuje ve vývojových meznících pojetí dětství a předškolního vzdělávání. Dokáže chronologicky zařadit a popsat jednotlivé přístupy a pedagogické systémy ve společensko-historickém kontextu. Dokáže vyhodnotit vliv na současnou podobu PV. - Student zná RVP PV a principy práce, které tento dokument přináší, Dokáže popsat obsah RVP PV, vysvětlí principy osobnostně orientovaného modelu PV. - Student dokáže pracovat s odbornou literaturou. Umí získané poznatky předat v psané i mluvené formě. - Zná potřeby současného dítěte. Uvědomuje si jejich důležitost v souvislosti se vzděláváním a výchovou.
|
Získané způsobilosti |
- Zná metody a formy PV. Uvědomuje si přínosy a rizika použití jednotlivých forem a metod PV. Dokáže je využívat při plánování a realizaci vzdělávací nabídky. - Umí pracovat s cíli RVP PV, dokáže je využít při plánování a evaluaci, konkretizovat je pro danou skupinu dětí. - Dovede analyzovat cíle, metody a formy předškolního vzdělávání. - S využitím RVP PV a dalších metodických materiálů umí vytvořit TVP. - Umí naplánovat třídní integrovaný blok. - Zná zásady a principy tvorby ŠVP. Dokáže analyzovat podmínky předškolního vzdělávání - Uvědomuje si důležitost evaluace, zná běžně používané techniky evaluace vzdělávacího procesu a jeho aktérů. Dokáže je využít při své práci.
|
Vyučovací metody |
- Přednáška s aktivizací
- Prezentace práce studentů
- Samostudium literatury
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|