|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / MPV1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
MPV1
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Metodika předškolního vzdělávání 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
68 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KPG/PPG nebo KPG/PPG1 nebo KPG/PPG2
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je naučit se chápat princip stanovování cílů, prostředků a volby vhodných metod výchovně vzdělávacího procesu z hlediska psychosomatického vývoje dítěte předškolního věku a to ve vztahu k Rámcovému vzdělávacímu programu pro předškolní vzdělávání.
|
Požadavky na studenta
|
- aktivní účast na seminářích
- plnění úkolů v prostředí MŠ (v rámci KS1)
|
Obsah
|
1. RVP PV - principy a obsah.
2. Vzdělávací proces.
3. Cíle a kompetence v předškolním vzdělávání.
4. Podmínky předškolního vzdělávání.
5. Obsah předškolního vzdělávání.
6. Organizace a formy předškolního vzdělávání.
7.-9. Metody předškolního vzdělávání.
10. Dokumentace školy (třídní knihy, školní řád, organizační řád, atd.)
11. Školní vzdělávací program a jeho tvorba.
12. Tvorba třídního vzdělávacího programu.
13. Evaluace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Milan Podpera, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Milan Podpera, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PaedDr. Ivana Bečvářová, PhD. (100%),
PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (100%),
Mgr. Milan Podpera, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7..
-
Základní:
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
-
Základní:
Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
-
Základní:
Smolíková, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2004. ISBN 80-87000-00-5.
-
Základní:
Svobodová, Eva. Vzdělávání v mateřské škole : školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
-
Doporučená:
Ginnis, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. 2017. ISBN 978-80-906082-6-9.
-
Doporučená:
Čapek, Robert. Líný učitel. Grada, 2017. ISBN 978-80-7496-344-5.
-
Doporučená:
Smolíková, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-87000-01-3.
-
Doporučená:
ŠMELOVÁ, E. Mateřská škola:Teorie a praxe I.. Olomouc, 2004. ISBN 80-244-0945-8.
-
Doporučená:
Svobodová, Eva; Švejdová, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
-
Doporučená:
Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem mateřské školy. Praha, 2006. ISBN 80-87000-04-8.
-
Doporučená:
BEČVÁŘOVÁ, Z. Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003.
-
Doporučená:
Doláková, Sylvie. Umíte to s pohádkou? : práce s příběhy v MŠ a ZŠ. 2015. ISBN 978-80-262-0933-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
20
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit klíčové pedagogické pojmy |
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy |
charakterizovat současnou organizaci předškolního vzdělávání |
charakterizovat potřeby předškolního dítěte |
na základě zkušeností pobytu v mateřských školách zaujmout postoj k různým podobám edukačního procesu, svůj postoj dokázat vysvětlit a argumentovat |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
prezentovat poznatky získané v literatuře v psané i mluvené formě |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat principy RVP PV |
charakterizovat obsah RVP PV |
vysvětlit možnosti využití RVP PV při pedagogické práci |
charakterizovat prvky vzdělávacího procesu (cíle, metody, formy, podmínky, obsah vzdělávání, prostředky) v kontextu specifik předškolního vzdělávání |
popsat strukturu ŠVP , zásady a principy jeho tvorby |
charakterizovat proces tvorby a obsah TVP |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat cíle, metody a formy předškolního vzdělávání |
analyzovat podmínky předškolního vzdělávání |
formulovat vzdělávací cíle |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|