|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / MPV2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
MPV2
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Metodika předškolního vzdělávání 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
55 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KPG/MPV1
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student se naučí využívat již získané znalosti a dovednosti při plánování vzdělávacího procesu. Seznámí se s možnostmi pedagogické evaluace a individualizace ve vzdělávání. Bude veden k rozvoji prosociálního chování dětí v mateřské škole.
Student navrhne plán integrovaného bloku, zdůvodní volbu vzdělávacího obsahu, forem a metod vzdělávání a využití různých forem motivace. V rámci integrovaného bloku student analyzuje edukační situaci z hlediska individualizace ve vzdělávání. Student navrhne činnosti rozvíjející prosociální chování předškolního dítěte. Student obhájí plán integrovaného bloku v rámci kolokvia.
|
Požadavky na studenta
|
k získání zápočtu je třeba:
- plnění úkolů zadaných v semináři
- vypracování integrovaného bloku dle zadání
zkouška:
- okruhy otázek
- diskuse nad portfoliem
|
Obsah
|
1. Propojení třídního a školního vzdělávacího programu, analýza ŠVP PV a jeho transformace do třídního vzdělávacího programu (TVP). Vytváření tematických celků a integrovaných bloků v TVP. Obsah TVP PV- charakteristika třídy, podmínek edukace, vytváření a zavádění třídních pravidel, organizace dne - do plánování
2. Přístupy a možnosti při plánování třídního integrovaného bloku.
3. Využití různých zdrojů při plánování.
4. Didaktická transformace vzdělávacího obsahu - příprava pedagogického procesu
5. Motivace v mateřské škole.
6. Pedagogické hodnocení a pedagogická evaluace - reflexe.
7. Individualizace ve vzdělávání.
8. Způsoby získávání informací o předškolním dítěti.
9. Pedagogická diagnostika jako nástroj pro individualizaci vzdělávání.
10. Rozvoj prosociálního chování dětí v MŠ.
11. Práce s pravidly v MŠ.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://www.portal.zcu.cz/portal/studium/courseware/kpg/mpv2
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=624
LMS Moodle ZČU: Koželuhová, E. Podpera, M. Metodika předškolního vzdělávání 2
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Milan Podpera, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Milan Podpera, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PaedDr. Ivana Bečvářová, PhD. (100%),
PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (100%),
Mgr. Milan Podpera, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Bednářová, Jiřina. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let/. Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
-
Základní:
Sedláčková, Hana; Syslová, Zora,; Štěpánková, Lucie. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Vydání první. 2012. ISBN 978-80-7357-884-8.
-
Základní:
Krejčová, Věra; Kargerová, Jana; Syslová, Zora. Individualizace v mateřské škole. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
-
Základní:
Svobodová, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2007. ISBN 80-86307-39-5.
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
(MŠMT)
-
Základní:
Syslová, Zora; Štěpánková, Lucie. Třídní projekty v mateřské škole. Vydání první. 2019. ISBN 978-80-262-1480-9.
-
Základní:
Svobodová, Eva. Vzdělávání v mateřské škole : školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
-
Doporučená:
Starý, Karel; Laufková, Veronika. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
-
Doporučená:
Smolíková, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-87000-01-3.
-
Doporučená:
Svobodová, Eva; Švejdová, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
-
Doporučená:
Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem mateřské školy. Praha, 2006. ISBN 80-87000-04-8.
-
Doporučená:
Kopřiva, Pavel a kol. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž : Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
109
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy |
charakterizovat potřeby předškolního dítěte |
popsat principy RVP PV |
vysvětlit možnosti využití RVP PV při pedagogické práci |
charakterizovat prvky vzdělávacího procesu (cíle, metody, formy, podmínky, obsah vzdělávání, prostředky) v kontextu specifik předškolního vzdělávání |
popsat strukturu ŠVP , zásady a principy jeho tvorby |
charakterizovat proces tvorby a obsah TVP |
charakterizovat specifičnost prostředí mateřské školy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
na základě zkušeností pobytu v mateřských školách zaujmout postoj k různým podobám edukačního procesu, svůj postoj dokázat vysvětlit a argumentovat |
analyzovat cíle, metody a formy předškolního vzdělávání |
analyzovat podmínky předškolního vzdělávání |
formulovat vzdělávací cíle |
naplánovat, realizovat a zhodnotit krátký úsek edukačního procesu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit propojení TVP a ŠVP |
vysvětlit principy plánování integrovaného bloku |
charakterizovat důležitost pedagogické evaluace |
popsat běžně používané techniky evaluace vzdělávacího procesu a jeho aktérů |
charakterizovat proces individualizace ve vzdělávání |
popsat možnosti rozvoje prosociálního chování dětí předškolního věku |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
pracovat s cíli RVP PV, využít je při plánování a evaluaci, konkretizovat je pro danou skupinu dětí |
naplánovat vzdělávací nabídku ve formě integrovaného bloku |
aplikovat prostředky hodnocení předškolního dítěte |
používat různé možnosti motivace dítěte, činnosti, IB |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|