|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / NAPXB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
NAPXB
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Náslechová praxe - bakalářská
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Náslechová praxe
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
1
[TYD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
237 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPG/NASPX
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu NASPX je vybavit studenty základními dispozicemi k reflexi a hodnocení kvality výuky a rozvinout jejich dovednosti k profesionálně efektivnímu propojování teorie s praxí prostřednictvím rozvíjejících hospitací v reálné výuce na základních (příp. středních) školách. Náslechová praxe zároveň vede studenty k aplikaci poznatků a základních dovedností získaných v teoretických předmětech.
|
Požadavky na studenta
|
Absolvovat stanovený počet hospitací a rozborů. Vést záznamy o praxi - hospitační záznamy a záznamy z rozborů vyučovacích hodin. Absolvování skupinové analýzy v odpovídajícím předmětu (ZRHV).
|
Obsah
|
Cílem předmětu je uvést posluchače do problematiky učitelské praxe, představit jim práci učitele v prostředí školní třídy a ukázat různé formy vyučovacích jednotek. Posluchači sledují vyučovací jednotky zejména z hlediska struktury s využitím znalostí získaných v předmětech Úvod do studia pedagogiky, Obecná psychologie a psychologie osobnosti, Obecná teorie výchovy a vzdělávání, Sociální psychologie a Základy reflexe a hodnocení kvality výuky. Reflexe pedagogická praxe probíhá zejména v předmětu Základy reflexe a hodnocení kvality výuky a později i v oborových didaktikách. Studenti hospitují (ve skupině) ve vyučování v základních a středních školách. Vyučovací hodiny ve školách vedou zkušení kmenoví učitelé "fakultních" škol. Po skončení hospitace probíhá přímo ve škole rozbor příslušné vyučovací hodiny za účasti vyučujícího, pracovníka KPG a oborového didaktika. Před vlastní náslechovou praxí probíhá informační setkání s fakultním vedoucím praxe a s mentorem (hospitovaným vyučujícím), na němž studenti obdrží základní instrukce o průběhu praxe, o jejím zaměření, cílech, obsahu, o způsobu vedení písemné dokumentace. Průběh praxe je reflektován čtverým způsobem: 1) individuálním vyplněním hospitačního záznamu, 2) rozborem hodin s mentorem (rozborových hodin) s ohledem na problematiku přípravy učitele na vyučování a na školní agendu, 3) bezprostředním rozborem hospitovaných hodin s fakultním vedoucím praxe, resp. oborovým didaktikem, 4) závěrečnou skupinovou analýzou celé náslechové praxe v odpovídajících předmětech (ZRHV, oborové didaktiky ad.) a diskuzí s vyučujícím o možnostech využití získaných poznatků v dalším studiu. Ve strukturovaném formuláři k náslechové praxi studenti specifikují charakter navštívené třídy, vymezují cíle vyučovací hodiny včetně výchovných, zapisují její fáze a organizaci, hodnotí efektivitu jednotlivých aktivit, vyučovacích metod a forem práce, pozorují využití učebních pomůcek a didaktických prostředků ve vyučování a reflektují osobnost učitele a žáka ve vyučování, vztah učitel - žák a klima třídy. Cílem hospitací je i příprava na následující pedagogické praxe. Absolvované hodiny výuky náslechové praxe jsou komparovány s hospitačními videozáznamy a jejich analýzou (videohospitacemi) v odpovídajících předmětech (ZRHV, oborové didaktiky ad.).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
-
Doporučená:
Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 3. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2.
-
Doporučená:
Nelešovská, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
-
Doporučená:
Hlaďo, P. Pedagogická praxe. Brno, Mendelova univerzita, 2010.
-
Doporučená:
Kepka, J. Pedagogická praxe, null. Plzeň, Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-807043-590-8.
-
Doporučená:
Švec, V., Bradová, J. Učitel v teorii a praxi.. Brno, Masarykova univerzita, 2013.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
15
|
Kontaktní výuka
|
10
|
Celkem
|
25
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- znát základní pojmy pro popis výuky
- operacionalizovat základní pojmy pro popis výuky
- znát základní pojmy pro hodnocení kvality výuky
- ilustrovat obsah odborné terminologie na vybraných příkladech z náslechové praxe
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- demonstrovat didaktickou citlivost pro popis a analýzu výuky (základní arzenál pojmových nástrojů pro analýzu a jeho empiricky přiléhavé uplatnění)
- rozpoznávat a umět hodnotit situace klíčové pro kvalitu hospitované výuky (uplatnit základní předpoklady k profesnímu vidění)
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- Zná požadovanou terminologii, vysvětluje obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech oboru
- Rozumí souvislostem mezi tvořivou stránkou hospitované výuky a jejím programovým kurikulárním zázemím ve vzdělávacích programech (RVP, ŠVP).
- Uvažuje o vztahu obsahu zrealizované učební úlohy a obsahu z příslušné oblasti RVP; ilustruje tuto vazbu vhodným příkladem a vysvětlí její podstatu.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- Odbornou terminologii (pojmy, resp. kritéria z oblasti, pedagogiky, didaktiky) používá při analýze, interpretaci, výkladu, při usuzování a hodnocení situací pozorované výuky.
- Při pozorování reálné výuky do žádoucí míry zvládá dokumentační záznam.
- Na podkladě analýzy výuky formuluje zobecňující soudy, které obhajuje, diskutuje a sám kriticky analyzuje a posuzuje s ohledem na diskusi v kolegiální skupině; využívá reflektivní dialog ve skupině k rozvoji své profesní poznávací a komunikační báze.
- V reflektivním dialogu ve skupině představuje, zdůvodňuje a obhajuje svůj návrh zlepšující alterace a diskutuje jeho případné varianty s ohledem na obecněji platná kritéria.
- S oporou o teorii a o kurikulární materiály (RVP, evaluační standardy) odhaduje smysl a cíl výukové situace, konceptově analyzuje v ní obsažené úlohy s ohledem na evaluační standardy.
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Studijní praxe, |
Klinická praxe pod dohledem, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
|
|
|
|