|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / O1P
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
O1P
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Obecná pedagogika
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
60 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení základních znalostí, dovedností a postojů v oblasti pedagogické teorie a jejího významu pro výchovnou a vzdělávací praxi, v oblasti výchovy a etiky, digitalizace vzdělávání, učitelské profese, vč. otázek spolupráce žák-učitel-rodiče v prorodičovské a proseniorské výchově.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce na vybrané pedagogické téma s využitím pedagogických časopisů a následnou PREZENTACÍ v seminářích předmětu (u KONTAKTNÍ výuky),
nebo S ODEVZDÁNÍM PRÁCE PŘES portal.zcu.cz s následným hodnocením vyučujícími (U DISTANČNÍ VÝUKY).
PRÁCI JE NEZBYTNÉ ZPRACOVAT minimálně VE DVOJICÍCH.
Kritéria hodnocení: aktuálnost a obsahová správnost tématu, formulování myšlenek, aplikace na studovaný obor.
|
Obsah
|
Přednášky a semináře budou realizovány hybridně, A TO:
PŘEDNÁŠKY formou on-line (meet google) a s podporou systému Moodle:https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=3470 Dále pak hromadnými e-maily a elektronickými konzultacemi):,
SEMINÁŘE budou realizovány KONTAKTNĚ, pokud dovolí epidem. situace.
Témata:
1. Úvod do studia pedagogiky.
2. Pedagogika jako moderní věda a její předmět a východiska.
3. Struktura pedagogiky a její význam.
4. Pedagogika a jiné vědy, vč. otázek pedagogického výzkumu.
5. Základní pedagogické kategorie (výchova a vzdělávání)
6. Pedagogické principy, vč. aplikace do praxe.
7. Systémové pojetí výchovy a její činitelé.
8. Výchova a sebevýchova jako formativní procesy, vč. etických otázek.
9. Výchova a vzdělávání v digitalizovaném světě.
10. Učitel, žák a kurikulum.
11. Učitel a jeho profesní identita, vč. etiky učitelského povolání.
12. Škola a rodina spolu.
13. Prorodičovská a proseniorská výchova v současné škole.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=623
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Dagmar Šafránková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (100%),
PhDr. Dagmar Šafránková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (100%),
PhDr. Dagmar Šafránková, Ph.D. (100%),
PhDr. Markéta Zachová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
-
Základní:
Maňák, Josef; Janík, Tomáš,; Švec, Vlastimil. Kurikulum v současné škole. 1. vyd. Brno : Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-175-1.
-
Základní:
Grecmanová, Helena; Holoušová, Drahomíra; Urbanovská, Eva. Obecná pedagogika. I.. Olomouc : Hanex, 2002. ISBN 80-85783-20-7.
-
Základní:
ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2. vydání, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
-
Základní:
Šafránková, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
-
Základní:
Rabušicová, Milada. Škola a (versus) rodina. Vyd. 1. V Brně : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3598-6.
-
Základní:
Strouhal, Martin. Teorie výchovy : k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Vydání 1. 2013. ISBN 978-80-247-4212-0.
-
Základní:
Strouhal, Martin. Učit se být učitelem : k vybraným problémům učitelského vzdělávání. První vydání. 2016. ISBN 978-80-246-3465-4.
-
Základní:
Pelikán, J. Výchova jako teoretický problém. Amosium, Praha, 1995.
-
Základní:
JŮVA, V. Základy pedagogiky. Brno : Paido, 2001.
-
Základní:
Dvořáček, J. Základy pedagogiky. Praha, 2014. ISBN 80-85931-95-8.
-
Doporučená:
Průcha, Jan; Walterová, Eliška,; Mareš, Jiří. Pedagogický slovník. Nové, rozš. a aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6.
-
Doporučená:
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Doporučená:
PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
Doporučená:
Kosová, B. Kasáčová, B. Základné pojmy a vztahy v edukácii.. Banská Bystrica, 2007. ISBN 978-80-8083-525-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
8
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Projekt individuální [40]
|
30
|
Celkem
|
88
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
76
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
pochopit pedagogiku jako moderní vědu v kontextu společenských věd |
znát pravidla diskuze |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyhledávat a zpracovávat informace z odborné literatury |
aplikovat pravidla diskuse
|
využívat multimediální prostředky v prezentaci seminární práce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit pedagogiku jako moderní vědu
|
vymezit základní pedagogické kategorie, cíl a předmět pedagogiky jako vědy, vč. pedagogických principů |
vysvětlit na příkladech vztah pedagogiky k jiným vědám
|
pochopit rozdíl mezi výchovou, vzděláváním, vzděláním, učením
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zhodnotit současné problémy výchovy a vzdělávání ( prorodičovská a proseniorská výchova, etika učitelské profese, spolupráce rodiny a školy ve výchově, apod.) |
zhodnotit vybrané problémy současné výchovy a vzdělávání ve vztahu k digitalizaci společnosti, práci, společnému vzdělávání
|
navrhnout vlastní reálné řešení problémů současné pedagogiky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, (Kombinovaná forma studia) |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), (Prezenční forma studia) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|