|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / OBDI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
OBDI
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Obecná didaktika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
7 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Obecná didaktika je pedagogická disciplína, která se zabývá problematikou vzdělávacích obsahů a procesů, tedy vyučováním a učením. Jejím cílem v teoretické rovině je rozpracovávání teorie vztahující se k vyučování a učení a s ním spojené objasňování klíčových didaktických pojmů (vzdělávání, výchova, vyučování, učení atd.) a v praktické rovině se jedná o poskytování opory při řešení každodenních problémů ve výuce.
Student/ka si osvojí základní vědomosti, dovednosti a postoje v oblasti pedagogiky se zaměřením na analýzu vyučovacího procesu. Student/ka porozumí novému paradigmatu pedagogiky v procesu transformačních změn v ČR. Získá znalostní a postojový základ pro další aplikaci pedagogické teorie v oblasti oborových didaktik. Student/ka je veden/a k samostatné práci s odbornou literaturou.
|
Požadavky na studenta
|
Samostatná práce s literaturou a studijními oporami (Moodle - e-learningový kurz, CW).
Zápočet:
Seminární práce - zpracování word. dokumentu (úkoly zadané v semináři), který bude obsahovat procvičení ve vztahu k formulovaným výstupům předmětu (viz STAG), a to včetně reflexe.
Výstup k zápočtu student odevzdává výhradně přes STAG, prostřednictvím STAGu je také odevzdaný výstup hodnocen.
Počet pokusů odevzdání: 3 - podle zkušebního řádu pro zápočty: řádný pokus + opravný pokus, (event. druhý opravný pokus).
Zkouška: písemná.
|
Obsah
|
Přednášky organizované jako dvouhodinové:
1. Profil učitele v rámci sekundárního vzdělávání, včetně legislativy, kompetence učitele, profesní příprava budoucího učitele - výstupy z předmětu obecná didaktika (vymezení obecné didaktiky).
2. Základní modely, koncepce výuky, které významněji ovlivnily a stále ovlivňují pojetí výuky v současné škole, základní kategorie vyučovacího procesu.
3. Cíle a obsahy vzdělávání a jejich transformace - obsah vzdělávání, kurikulární reforma a její principy, modelování kurikula, didaktická transformace obsahu, výchovně vzdělávací cíle, jejich funkce, význam, formulace.
4. Organizace a řízení třídy, organizační formy vyučování, vyučovací metody a kritéria jejich třídění.
5. Didaktické prostředky, učebnice a další didaktická média, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá.
6. Hodnocení žáků, diagnostika a zpětná vazba k rozvoji kompetencí, analýza a reflexe výuky a rozvíjení její kvality.
Semináře systematicky rozvíjí témata z přednášek a studenti důsledně implementují pedagogickou teorii na studovaný obor, pedagogickou praxi se zdůrazněním individuálních a věkových zvláštností.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PhDr. Ing. Lenka Hajerová Müllerová, Ph.D., MPH (100%),
-
Přednášející:
Prof. PhDr. Ing. Lenka Hajerová Müllerová, Ph.D., MPH (100%),
Mgr. Pavla Soukupová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Prof. PhDr. Ing. Lenka Hajerová Müllerová, Ph.D., MPH (100%),
Mgr. Pavla Soukupová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194.
-
Základní:
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0.
-
Základní:
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Základní:
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
-
Základní:
SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L. & SOUKUPOVÁ, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky I. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Základní:
RVP pro ZV, SŠ v platném znění.
-
Základní:
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Základní:
SPILKOVÁ, V., VAŠUTOVÁ, J. a kol. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: PdF UK, 2007. ISBN 978-80-7290-384-9.
-
Základní:
Petlák, Erich. Všeobecná didaktika. 3. vydanie. 2016. ISBN 978-80-8153-064-7.
-
Základní:
RAMBOUSEK, V. Vybrané kapitoly z didaktiky a psychodidaktiky. Praha: PdF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-671-0.
-
Základní:
MAZAČOVÁ, N. Vybrané problémy obecné didaktiky. Praha: PdF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-677-2.
-
Rozšiřující:
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování: vyučování jako dialog, řízení učení žáků, styly a způsoby hodnocení, komunikace, kooperace a interakce. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2857-5.
-
Rozšiřující:
Šikulová, Renata; Müllerová, Lenka. Cvičebnice obecné didaktiky pro studenty učitelství. Vyd. 1. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2001. ISBN 80-7044-365-0.
-
Rozšiřující:
Kolář, Zdeněk; Šikulová, Renata. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
-
Rozšiřující:
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
-
Rozšiřující:
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters-Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
-
Rozšiřující:
STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015.
-
Rozšiřující:
Průcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
-
Rozšiřující:
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Rozšiřující:
Košťálová, Hana. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení/. Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-314-7.
-
Rozšiřující:
PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-7178-621-7.
-
Rozšiřující:
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
Rozšiřující:
Skalková, Jarmila. Za novou kvalitu vyučování : (inovace v soudobé pedagogické teorii i praxi). Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-11-7.
-
Doporučená:
Rýdl, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno : Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Alternativní školy. 2., upr. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-072-3.
-
Doporučená:
Singule,F.:. Americká pragmatická pedagogika,.
-
Doporučená:
TUREK, I. Didaktika. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-8168-004-5.
-
Doporučená:
ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Doporučená:
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-681-0.
-
Doporučená:
Pavelková, Isabela. Motivace žáků k učení. Praha: PedF UK, 1998.
-
Doporučená:
Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
-
Doporučená:
Průcha, Jan; Mareš, Jiří; Walterová, Eliška. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
-
Doporučená:
PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
Doporučená:
Kopřiva, Pavel a kol. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž : Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.
-
Doporučená:
Singule, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-26160-4.
-
Doporučená:
Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
-
Doporučená:
Kašová, J., Tomkov, A., Dvořáková, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-521-1.
-
Doporučená:
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
-
Doporučená:
Tonucci, Francesco. Vyučovat nebo naučit?. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1991. ISBN 80-901065-1-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
12
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
16
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vysvětlit pedagogiku jako vědu v historickém i současném kontextu společnosti, |
- zhodnotit možnosti spolupráce pedagogiky s ostatními vědními obory, |
- analyzovat vliv společenských změn na výchovu a vzdělávání a dokáže zdůvodnit jejich dopad, |
- zdůvodnit význam pedagogického výzkumu pro teorii a praxi. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- doložit na příkladech z praxe využití pedagogické teorie, |
- využívat odborné pedagogické termíny. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá,
|
- vysvětlit utvářejí vzájemných složitých vztahů mezi základními kategoriemi vyučovacího procesu, |
- popsat vybrané koncepce výuky, které významněji ovlivnily a stále ještě ovlivňují pojetí výuky v současné škole (teorie vyučování J. F. Herbarta, J. Deweye, konstruktivistické, resp. sociokonstruktivistické pojetí vyučování), |
- odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitele. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- analyzovat strukturu kurikula, |
- vypracovat analýzu učebnice vybraného vyučovacího předmětu, |
- vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy žáků, |
- realizovat diferenciaci didaktických přístupů vzhledem k individuálním zvláštnostem a možnostem žáků, |
- analyzovat rozdíly např. mezi výukovými metodami a organizačními formami, |
- vypracovat počáteční pedagogickou diagnostiku žáků, |
- respektovat potřeby žáků, spoluvytvářet neohrožující a tolerantní prostředí. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
- získat kompetence k učení, řešení problémů,
- rozvíjet prezentační a komunikační dovednosti,
- rozvíjet občanské kompetence. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
E-learning, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
|
|
|
|