|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / OBDIS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
OBDIS
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Obecná didaktika pro SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Obecná didaktika
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
24 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student/ka si osvojí základní vědomosti, dovednosti a postoje v oblasti pedagogiky se zaměřením na analýzu vyučovacího procesu. Při práci v malých skupinách získá zkušenosti s kooperativními formami práce i s projektovou prací a zdokonalí své komunikativní kompetence. Student/ka porozumí novému paradigmatu pedagogiky v procesu transformačních změn v ČR. Získá znalostní a postojový základ pro další aplikaci pedagogické teorie v oblasti oborových didaktik.
|
Požadavky na studenta
|
Samostatná práce s literaturou a studijními oporami (např. courseware, e-learningový kurz pro kombinovanou formu st.).
Zápočet:
1. Seminární práce - zpracování word. dokumentu (úkoly zadané v semináři), který bude obsahovat procvičení ve vztahu k formulovaným výstupům předmětu (viz STAG), a to včetně reflexe.
2. Zpracování portfolia (word. dokument) ve smyslu modelování kurikula provést didaktickou transformaci obsahu, a to včetně reflexe. Do portfolia student zařazuje vše, co je možné vydokladovat fotky, scany, testy, odkazy na použitou literaturu, internetové zdroje, atd.
Oba výstupy k zápočtu student odevzdává výhradně přes STAG, prostřednictvím STAGu jsou také odevzdané výstupy hodnoceny.
Termín odevzdání portfolia - konec listopadu 2017.
Počet pokusů odevzdání: 3 - podle zkušebního řádu pro zápočty: řádný pokus + opravný pokus, (event. druhý opravný pokus).
Povinnost účasti na seminářích - 75%.
Organizační pokyny pro práci s portfoliem
1. Doporučujeme, aby student vytvářel své portfolio průběžně.
2. Desky portfolia a veškeré jeho složky obsahují osobní údaje studenta (jméno studenta, kombinace studia, ročník studia, datum zpracování položky - dokumentu).
3. Součástí portfolia je přehledný obsah všech položek - dokumentů.
4. Seznam přečtené odborné literatury
5. Vysvětlete, v čem spočívá transformace oborových obsahů do obsahů kurikula a jak se z kurikulárních obsahů stávají obsahy mysli? Vypracujte konkrétní příklad, který vychází z obsahu vašeho aprobačního předmětu.
6. Na příkladu vybraných oborových znalostí a dovedností zdůvodněte kritéria jejich výběru a uspořádání v kurikulu.
7. Popište metody a strategie výuky, jichž využijete.
8. Na tomto konkrétním příkladu ilustrujte způsob jejich využití při dosahování vybraných cílů.
9. Na příkladu didaktické kazuistiky z vašeho aprobačního předmětu objasněte souvztažnost mezi výukovými obsahy, cíli, činnostmi žáků a jejich možnostmi.
10. Proveďte reflexi. Kriticky přezkoumejte navrhované alternativy (alterace) řešení výukové situace a předložte alternativy další.
Odkazy:
LUKÁŠOVÁ, H., SVATOŠ, T., MAJERČÍKOVÁ, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2014.
NEZVALOVÁ, D. Portfolio a jeho hodnocení. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012.
TRUNDA, J. Profesní portfolio učitele. Praha: NÚV, 2012. Dostupné z: http://www.nuov.cz/uploads/AE/evaluacni_nastroje/09_Profesni_portfolio_ucitele.pdf
Zkouška: písemná příprava, ústní zkouška - odborná rozprava. Seznam prostudované literatury student přinese s sebou. Student, který získá zápočet, se může hlásit ke zkoušce. Přednášky s aktivizací student odevzdá minimálně 4 aktivizace z 6 možných.
|
Obsah
|
Student/ka si osvojí základní vědomosti, dovednosti a postoje v oblasti pedagogiky se zaměřením na analýzu vyučovacího procesu typu střední školy, vč. individuálních zvláštností žáků v období adolescence. Student/ka porozumí novému paradigmatu pedagogiky v procesu transformačních změn v ČR. Získá znalostní a postojový základ pro další aplikaci pedagogické teorie v oblasti oborových didaktik. V rámci seminářů i u zkoušky jsou sledovány nejen obecně didaktické prvky, ale také jsou reflektovány zkušenosti studentů z náslechové pedagogické praxe středních škol.
Obsahové zaměření přednášek reflektuje pedagogickou praxi střední školy a specifika žáka v období adolescence.
Přednášky organizované jako dvouhodinové:
1. Profil učitele v rámci sekundárního vzdělávání, včetně legislativy, kompetence učitele, profesní příprava budoucího učitele, - výstupy z předmětu obecná didaktika (vymezení obecné didaktiky).
2. Základní modely, koncepce výuky, které významněji ovlivnily a stále ovlivňují pojetí výuky v současné škole, základní kategorie vyučovacího procesu.
3. Cíle a obsahy vzdělávání a jejich transformace - obsah vzdělávání, kurikulární reforma a její principy, modelování kurikula, didaktická transformace obsahu, výchovně vzdělávací cíle, jejich funkce, význam, formulace.
4. Organizace a řízení třídy, organizační formy vyučování, vyučovací metody a kritéria jejich třídění.
5. Didaktické prostředky, učebnice a další didaktická média, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá.
6. Hodnocení žáků, diagnostika a zpětná vazba k rozvoji kompetencí, analýza a reflexe výuky a rozvíjení její kvality.
Semináře systematicky rozvíjí témata z přednášek a studenti důsledně implementují pedagogickou teorii na studovaný obor, pedagogickou praxi střední školy a se zdůrazněním individuálních a věkových zvláštností v období adolescence.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PhDr. Ing. Lenka Hajerová Müllerová, Ph.D., MPH (100%),
-
Přednášející:
Prof. PhDr. Ing. Lenka Hajerová Müllerová, Ph.D., MPH (100%),
Mgr. Pavla Soukupová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Prof. PhDr. Ing. Lenka Hajerová Müllerová, Ph.D., MPH (100%),
Mgr. Pavla Soukupová, Ph.D. (100%),
PhDr. Dagmar Šafránková, Ph.D. (100%),
PhDr. Markéta Zachová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194.
-
Základní:
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters-Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
-
Základní:
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Základní:
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
-
Základní:
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Základní:
RVP pro ZV, SŠ v platném znění.
-
Základní:
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Základní:
SPILKOVÁ, V., VAŠUTOVÁ, J. a kol. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: PdF UK, 2007. ISBN 978-80-7290-384-9.
-
Základní:
Petlák, Erich. Všeobecná didaktika. 3. vydanie. 2016. ISBN 978-80-8153-064-7.
-
Základní:
RAMBOUSEK, V. Vybrané kapitoly z didaktiky a psychodidaktiky. Praha: PdF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-671-0.
-
Základní:
MAZAČOVÁ, N. Vybrané problémy obecné didaktiky. Praha: PdF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-677-2.
-
Rozšiřující:
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování: vyučování jako dialog, řízení učení žáků, styly a způsoby hodnocení, komunikace, kooperace a interakce. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2857-5.
-
Rozšiřující:
Šikulová, Renata; Müllerová, Lenka. Cvičebnice obecné didaktiky pro studenty učitelství. Vyd. 1. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2001. ISBN 80-7044-365-0.
-
Rozšiřující:
Kolář, Zdeněk; Šikulová, Renata. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
-
Rozšiřující:
KORTHAGEN, F. A.; J., KESSELS, J.; KOSTER, B.; LAGERWERF, B.; WUBBELS, T. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
-
Rozšiřující:
Průcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
-
Rozšiřující:
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
-
Rozšiřující:
ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika: Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.
-
Rozšiřující:
SLAVÍK, J., JANÍK, T.; NAJVAR; P, KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika (o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory). Brno: MUNI PRESS, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Rozšiřující:
PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-7178-621-7.
-
Doporučená:
Rýdl, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno : Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Alternativní školy. 2., upr. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-072-3.
-
Doporučená:
Singule,F.:. Americká pragmatická pedagogika,.
-
Doporučená:
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
-
Doporučená:
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-681-0.
-
Doporučená:
Pavelková, Isabela. Motivace žáků k učení. Praha: PedF UK, 1998.
-
Doporučená:
STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015.
-
Doporučená:
Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
-
Doporučená:
Průcha, Jan; Mareš, Jiří; Walterová, Eliška. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
-
Doporučená:
Matějček, Zdeněk. Po dobrém nebo po zlém? : O výchovných odměnách a trestech. 4. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-138-X.
-
Doporučená:
PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
Doporučená:
Kopřiva, Pavel a kol. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž : Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.
-
Doporučená:
Singule, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-26160-4.
-
Doporučená:
Košťálová, Hana. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení/. Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-314-7.
-
Doporučená:
Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
-
Doporučená:
Kašová, J., Tomkov, A., Dvořáková, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-521-1.
-
Doporučená:
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
-
Doporučená:
Tonucci, Francesco. Vyučovat nebo naučit?. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1991. ISBN 80-901065-1-X.
-
Doporučená:
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
Doporučená:
Skalková, Jarmila. Za novou kvalitu vyučování : (inovace v soudobé pedagogické teorii i praxi). Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-11-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
20
|
Celkem
|
86
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vysvětlit pedagogiku jako vědu v historickém i současném kontextu společnosti, |
- analyzovat vliv společenských změn na výchovu a vzdělávání a dokáže zdůvodnit jejich dopad, |
- rozlišit a vymezit základní pedagogické kategorie, |
- zhohodnotit možnosti spolupráce pedagogiky s ostatními vědními obory, |
- objasnit současné problémy v pedagogické teorii a praxi středních škol, |
- zdůvodnit význam pedagogického výzkumu pro teorii a praxi. |
- analyzovat vliv společenských změn na výchovu a vzdělávání a dokáže zdůvodnit jejich dopad, |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- rozpoznat současné problémy pedagogické teorie a praxe a navrhnout jejich řešení, |
- doložit na příkladech z praxe využití pedagogické teorie, |
- využívat odborné pedagogické termíny. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- popsat vybrané koncepce výuky, které významněji ovlivnily a stále ještě ovlivňují pojetí výuky v současné škole (teorie vyučování J. F. Herbarta, J. Deweye, konstruktivistické, resp. sociokonstruktivistické pojetí vyučování), |
- odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitele, |
- vysvětlit základní pojmy užívané v kurikulárních dokumentech, |
- vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá, |
- vysvětlit utvářejí vzájemných složitých vztahů mezi základními kategoriemi vyučovacího procesu,
|
- popsat základní činnost učitele v přípravě na výuku včetně zdůvodnění součástí přípravy na výuku začínajícího učitele. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- analyzovat základní kurikulární dokumenty, |
- analyzovat jednotlivé kategorie výukového procesu ve vztahu k ŠVP a studovanému oboru (vybraného typu SŠ), |
- analyzovat rozdíly např. mezi výukovými metodami a organizačními formami, |
- vypracovat analýzu učebnice vybraného vyučovacího předmětu, |
- vypracovat počáteční pedagogickou diagnostiku žáků, |
- vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy žáků, |
- analyzovat hidden curriculum jeho významnou roli v oblasti rozvíjení postojů žáků, |
- realizovat diferenciaci didaktických přístupů vzhledem k individuálním zvláštnostem a možnostem žáků, |
- vytvořit portfolio ve smyslu modelování kurikula - na základě analýzy kurikulárních dokumentů u vybraného tématu vybraného vyučovacího předmětu zpracovat didaktickou transformaci obsahu, a to včetně přípravy na vyučovací hodinu/jednotku, realizovat ji a následně provést reflexi, sebereflexi, |
- respektovat potřeby žáků, spoluvytvářet neohrožující a tolerantní prostředí. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
- zaujímat postoj k různým podobám vedení výuky z hlediska kurikulární reformy probíhající ve škole (RVP, ŠVP), a to na základě reflexe vlastního plánování a realizace výukového procesu, svůj postoj je student schopen podložit argumenty,
- rozvíjet zejména kompetence pedagogické a didaktické (ve smyslu rozvíjení didaktického myšlení studentů učitelství), diagnostické, manažerské kompetence,
- získat kompetence k učení, řešení problémů,
- rozvíjet prezentační a komunikační dovednosti,
- rozvíjet občanské kompetence. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Při hodnocení portfolia vyučující posuzuje, zda student:
- volí stěžejní přístupy a metody vyučování a učení směřující k naplňování dlouhodobých vzdělávacích cílů;
- stanovuje dílčí vzdělávací cíle z hlediska dlouhodobých vzdělávacích cílů;
- vybírá smysluplný obsah a promýšlí návaznost, komplexnost a provázanost učiva včetně mezipředmětových vazeb i vhodné metody a organizaci výuky;
- při plánování vychází z reflexe průběhu a výsledků předchozí výuky a učení žáků;
- volí způsoby diferenciace a individualizace výuky (vzdělávací cíle, obsah, metody a organizaci učení) dle potřeb konkrétních žáků;
- plánuje, z čeho a jak žáci i učitel poznají, že dosáhli stanovených cílů. Rozhoduje se o způsobu reflexe a hodnocení procesu a výsledků učení žáků;
- předvídá situace, které při učení mohou nastat, a promýšlí varianty jejich řešení. |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
E-learning, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|