|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / P1KV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
P1KV
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Projektová a kooperat. výuka pro učitele
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Projektová a kooperativní výuka pro učitele
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPG/PKV
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je získání znalostí, dovedností a postojů v plánování a realizaci projektového a kooperativního vyučování na 1. stupni základní školy.
|
Požadavky na studenta
|
Týmový projekt (3-4ČLENOVÉ TÝMU) a jeho realizace na vybrané téma z obsahu učiva 1. stupně základní školy (z vybrané vzdělávací oblasti RVP pro ZV, vč. integrace vzdělávacích obsahů).
Pokud bude on-line výuka, pak je nezbytné týmový projekt odevzdat do portal.zcu.cz, za tým POUZE 1 PRÁCE.
|
Obsah
|
Cílem předmětu je získání znalostí, dovedností a postojů v plánování a realizaci projektového a kooperativního vyučování na 1. stupni základní školy.
Přednášky budou zaměřeny na tato témata:
1.-2. Teoreticko-historická východiska kooperativní a projektové výuky, vč. otázek výzkumu.
3. Terminologické vymezení a znaky kooperativní a projektové výuky.
4.-6. Specifika plánování kooperativní a projektové výuky na 1. stupni ZŠ.
7.-9. Realizace projektové a kooperativní výuky v prostředí 1. stupně základní školy (vč. integrace vzdělávacích obsahů).
10. Kooperativní a projektová výuka jako cesta ke společnému vzdělávání ( inkluzivnímu vzdělávání) na 1. stupni ZŠ.
11. Kooperativní a projektová výuka v digitalizaci výchovy a vzdělávání.
12. Výhody a nevýhody kooperativní výuky, spolupráce jako prostředek i cíl učení v praxi 1. stupně základní školy.
13. Výhody a nevýhody projektové výuky z pohledu žáka, učení, učitele a prostředí 1. stupně základní školy
Semináře budou prostřednictvím týmové práce implementovat základní znalosti, dovednosti a postoje obou modelů výuky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Šafránková (Čábalová), D. Pedagogika pro učitele základních a středních škol. Plzeň, ZČU v PLzni 2012. EL kurz - o-line verze i CD verze (off-line interaktivní verze).
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kooperativní učení, kooperativní škola
(Kasíková, Hana)
-
Základní:
ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika pro učitele základních a středních škol.. Plzeň, 2012.
-
Základní:
Coufalová, Jana. Projektové vyučování : pro první stupeň základní školy : náměty pro učitele. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-958-0.
-
Základní:
Dvořáková, M. Projektové vyučování v české škole - vývoj, inspirace, současné porblémy.. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1620-9.
-
Základní:
Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
-
Základní:
Tomková, Anna; Kašová, Jitka; Dvořáková, Markéta. Učíme v projektech. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
-
Doporučená:
ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Kooperativní a projektová výuka v učitelství výchovy ke zdraví. Sborník příspěvků ?Výchova ke zdraví a aktivní životní styl. 2013.
-
Doporučená:
Kasíková, Hana. Kooperativní učení a vyučování : teoretické a praktické problémy. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3.
-
Doporučená:
Kasíková, Hana. Učíme (se) spolupráci spoluprací : náměty - výukové materiály pro kooperaci dětí i dospělých. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2007. ISBN 80-239-6770-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
10
|
Celkem
|
10
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
10
|
Celkem
|
60
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
50
|
Celkem
|
76
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
analyzovat rozdíly mezi koncepcemi vyučování (zejména mezi konstruktivní a transmisivní školou, vč. sociálního konstruktivismu, problémovou koncepcí J. Deweye)
|
vysvětlit základní kategorie výukového procesu (cíle, metody, formy, obsah učiva, hodnocení, vztahy mezi učitelem a žáke, vztahy mezi žáky) |
popsat základní vztahy mezi kategoriemi vyučovacího procesu v plánování výuky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat vzdělávací obsahy a kategorie výukového procesu v plánování a realizaci výchovy a vzdělávání |
zhodnotit význam základních východisek pro plánování a realizaci výuky (RVP pro ZV, pedagogická diagnostika žáka, vč. individuálních potřeb žáka, kompetence učitele, spolupráce s rodinou) v prostředí školy (na 1. stupni ZŠ) |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat teoretická a historická východiska projektové a kooperativní výuky |
vysvětlit znaky kooperativní a projektové výuky, vč.rozdílů a terminologických odlišností (kooperativní výuka, skupinová výuka, projekt, projektová výuka, metoda projektů) |
popsat fáze projektové výuky na 1. stupni ZŠ (plánování,realizace, prezentace, hodnocení projektu) |
rozlišit kooperativní výuku a skupinové vyučování, vč. odlišností v plánování a realizaci |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat kooperativní a projektovou výuku na konkrétní vzdělávací oblast RVP pro ZV 1. stupně ZŠ |
navrhnout konkrétní plán realizace projektové a kooperativní výuky na 1. stupni základní školy |
zhodnotit výhody a nevýhody kooperativní výuky ve vztahu ke společnému vzdělávání (inkluzi) a digitalizaci vzdělávání
|
zhodnotit výhody a nevýhody projektové výuky z pohledu žáka, učení, učitele a školy |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, (Prezenční forma studia) |
Průběžné hodnocení, (Prezenční forma studia) |
Seminární práce, (Kombinovaná forma studia) |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), (Kombinovaná forma studia) |
Skupinová prezentace, (Prezenční forma studia) |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Individuální konzultace, |
Samostatná práce studentů, (Kombinovaná forma studia) |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), (Prezenční forma studia) |
Výuka podporovaná multimédii, |
Kooperativní výuka, (Prezenční forma studia) |
Diskuse, |
Projektová výuka, (Prezenční forma studia) |
Řešení problémů, (Kombinovaná forma studia) |
Individuální konzultace, (Kombinovaná forma studia) |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Skupinová výuka, (Prezenční forma studia) |
Seminární výuka (badatelské metody), (Prezenční forma studia) |
Diskuse, |
|
|
|
|