|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / PGNSB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
PGNSB
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Pedagogika pro učitele NŠB
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
71 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KPG/PGNSA
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KPG/AP, KPG/APN, KPG/HUP
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student si osvojí základní vědomosti, dovednosti a postoje v oblasti obecné didaktiky se zaměřením na analýzu vyučovacího procesu. Při práci v malých skupinách získá zkušenosti s kooperativními formami práce, projektovou výukou a zdokonalí své komunikativní kompetence. Porozumí novému paradigmatu pedagogiky v procesu transformačních změn v ČR. Získá znalostní a postojový základ pro další aplikaci pedagogické teorie v oblasti oborových didaktik.
|
Požadavky na studenta
|
-Aktivně se účastní společné práce v seminářích, jejichž obsah je naplánován v počátku semestru samotnými studenty.
-Reflektuje průběžně vlastní činnost na seminářích .
-Formuluje cíl svého individuálního projektu, zrealizuje jej a prezentuje před skupinou výsledky svých objevů.
-Vypracuje přípravu jedné konkrétní vyučovací hodiny ve skupině (2-3) a v případě rozhodnutí skupiny ji zrealizuje v terénu ZŠ.
|
Obsah
|
Student si osvojí základní vědomosti, dovednosti a postoje v oblasti obecné didaktiky se zaměřením na analýzu vyučovacího procesu. Při práci v malých skupinách získá zkušenosti s kooperativními formami práce, projektovou výukou a zdokonalí své komunikativní dovednosti. Porozumí novému paradigmatu pedagogiky v procesu transformačních změn v ČR. Získá znalostní a postojový základ pro další aplikaci pedagogické teorie v oblasti oborových didaktik.
Přehled témat: 1. Fungování mozku žáků při procesu učení 2. Fungování paměti žáků během výuky a po ní 3. Aktivizující metody výuky 4. Mýty ve vzdělání 5. NLP-inspirace pro efektivní komunikaci ve vyučování 6. Konstruování pojmů ve vyučování 7. Kritické myšlení - základní principy 8. Kritické myšlení - metody 9. Vlastní projekty studentů a jejich sebehodnocení a hodnocení od kolegů 10. Vlastní projekty studentů a jejich sebehodnocení a hodnocení od kolegů 11. Vlastní projekty studentů a jejich sebehodnocení a hodnocení od kolegů 12. Vlastní projekty studentů a jejich sebehodnocení a hodnocení od kolegů 11. Reflexe roční práce
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Michal Dubec, Ph.D. (100%),
PhDr. Josef Levý (100%),
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (100%),
PhDr. Dagmar Šafránková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Michal Dubec, Ph.D. (100%),
PhDr. Josef Levý (100%),
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (100%),
PhDr. Markéta Zachová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
HELLUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
-
Doporučená:
Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha, 1998.
-
Doporučená:
Kovalik, Susan. Integrovaná tematická výuka : Model. Kroměříž : Spirála, 1995. ISBN 80-901873-0-7.
-
Doporučená:
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
-
Doporučená:
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
-
Doporučená:
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana. Pedagogika pro učitele. Vyd. 1. Praha Grada, 2008.
-
Doporučená:
Rýdl, Karel. Reformní praxe v současných školských systémech : Určeno pro posl. fak. filozof.. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-7066-077-5.
-
Doporučená:
Kopřiva,P. a kol. Respektova a být respektován. Kroměříž, Spirála, 2005.
-
Doporučená:
Košťálová, Hana. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení/. Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-314-7.
-
Doporučená:
Kratochvílová, J. Teorie a paraxe projektové výuky. Brno, 2009.
-
Doporučená:
Kašová,J. a kol. Učíme se v projektech. Praha, 2009.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
2
|
Projekt individuální [40]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Celkem
|
121
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Uplatňovat znalosti z předmětu PGNSA. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Aplikovat vybrané teorie učení do výuky.
Hodnotit základní kategorie pedagogiky a prakticky je uplatňovat ve výuce primární školy. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student zažije vyučovací strategie ( aktivizační metody,kooperativní a individuální vyučování), které odpovídají strategigím umožňujícím rozvíjet u žáků na 1. st. ZŠ kompetence k učení, řešení problémů, komunikace, personální a sociální. Tyto prožitky bude reflektovat a formulovat přínos výuky pro rozvoj své osobnosti. Vypracuje a realizuje vlastní individuální projekt s využitím popisného šetření. tento projekt bude obsahovat teoretickou a praktickou část. Otevřeně hovoří o svých názorech, pocitech a potřebách. respektuje názory druhých a je schopen o rozdílných názorech diskutovat |
Znalost základních didaktických kategorií a možnosti jejich využívání v primární škole. |
Znalost pojetí, smyslu a základní orientace primárního vzdělávání. |
Znalost epistemologických východisek vyučování a didaktiky. |
Znalost základních principů utváření kulturní, literární, matematické, přírodovědné, společenskovědní, sociální, technické a umělecké gramotnosti. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Využívat prakticky základní didaktické kategorie v přípravě na vyučování v primární škole (cíle, motivace, formy, metody, prostředku, hodnocení, kritéria hodnocení). |
Analyzovat RVP ZV. |
Vytvářet ŠVP s využíváním integrované výuky v primární škole. |
Využívat projekty, kooperativní výuku a badatelství ve výuce v primární škole. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Projektová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|