|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / PGZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
PGZ
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Pedagogika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
96 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět uvede studenty do základů pedagogiky jako společenské vědy. Seznámí studenty se strukturou, obsahem a terminologií pedagogiky a jejích jednotlivých vědních disciplín, se základními pojetími výchovy, s vybranými pedagogickými koncepcemi, se základními metodami vědeckého bádání v pedagogice. Předmět jako celek je zaměřen na základní teoretická a praktická východiska edukačního procesu v přípravě nelékařských zdravotnických pracovníků.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování seminární práce - podvojný deník - viz CW předmětu.
Zpracování písemné práce podle zadání - viz CW předmětu.
|
Obsah
|
1. Pedagogika jako věda a její znaky - základní znaky vědy, pedagogika jako vědní obor, oborová paradigmata, infrastruktura vědy.
2. Spolupráce pedagogiky jako vědy s dalšími vědními obory, systemizace pedagogických vědních disciplín.
3. Předmět pedagogiky, analýza základních pedagogických kategorií.
4. Výchova jako determinanta vývoje osobnosti.
5. Systémové pojetí výchovy.
6. Reformní pedagogika - vybrané pedagogické koncepce.
7. Celoživotní učení.
8. Vzdělávací systém v ČR.
9. Edukační proces.
10. Základy pedagogické diagnostiky v přípravě nelékařských zdravotnických pracovníků.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
-
Základní:
ZVÍROTSKÝ, M. Kapitoly z obecné pedagogiky. Praha: PedF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-660-4.
-
Základní:
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
-
Základní:
PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy.. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
Základní:
BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
-
Základní:
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
-
Základní:
Vybrané problémy obecné didaktiky
(MAZÁČOVÁ, N.)
-
Základní:
BENDL, S. a kol. Vychovatelství: Učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-4248-9.
-
Rozšiřující:
Čapek, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Doporučená:
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
-
Doporučená:
Skalková, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.
-
Doporučená:
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Doporučená:
PELIKÁN, J. Pomáhat být: otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
Doporučená:
Jedlička, Richard; Helus, Zdeněk. Teorie výchovy - tradice, současnost, perspektivy. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2412-9.
-
Doporučená:
Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
Doporučená:
Pelikán, J. Výchova pro život. Praha, ISV, 1997.
-
Doporučená:
Kolář, Zdeněk. Výkladový slovník z pedagogiky : 583 vybraných hesel. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3710-2.
-
Doporučená:
Gulová, Lenka,; Šíp, Radim. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4368-4.
-
Doporučená:
Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezmÄn. vyd. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.
-
Doporučená:
JŮVA, V. Základy pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-95-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
22
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Předmět navazuje na základní znalosti středoškolského učiva v oblasti společenskovědních disciplín (základy společenských věd), zejména pak oblast týkající se filozofie, historie, psychologie a pedagogiky (základní pojmy a souvislosti). |
Středoškolské učivo - základy společenských věd. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
V předmětu se předpokládají základní dovednosti v oblasti práce s informacemi a odbornou literaturou (vyhledávání, analýza a zpracování informací. |
Práce s pojmy a vzájemnými vazbami mezi disciplínami společenskovědního základu. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Komunikační dovednosti, kritické myšlení. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- student/-ka porozumí základním pedagogickým pojmům a kategoriím (výchova, vzdělávání, vyučování, učení, cíle, prostředky, edukační proces apod.) |
- student/-ka porozumí specifickým znakům a východiskům pedagogických koncepcí a směrů a vzájemným vztahům mezi subjekty výchovně vzdělávacího procesu, |
- student/-ka bude schopen vysvětlit význam pedagogické diagnostiky v přípravě zdravotnických pracovníků. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- Student/-ka bude schopen/a analyzovat a zhodnotit nové přístupy k výchově v současné společnosti. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Písemná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Písemná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostatná práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
|
|
|
|