|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / POS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
POS
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Pedagogické otázky současnosti
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
6 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je prohloubení znalostí a dovedností studentů v oblasti pedagogických věd v kontextu aktuálních otázek školství, výchovy a vzdělávání.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast a zpracování podkladů pro panelovou diskusi v semináři. Příprava se sestává z konspektu aktuální monografie, legislativních či kurikulárních opor ke sledované tématice a návrhu argumentačního rámce s oporou minimálně dvou ověřitelných zdrojů. Student prokáže znalost a dovednost v dohledání relevantních zdrojů (ne wikipedie!), jejich citací a odkazů z odborné literatury.
|
Obsah
|
Tematické zaměření výuky:
1. Vědecký charakter pedagogiky. Možnosti a meze pedagogického výzkumu. Národní a mezinárodních výzkumná šetření.
2. Školství v 21. století - proměny vzdělávání a vzdělávací politiky v současné společnosti. Edukace z pohledu širších společenských souvislostí. Proměny kurikula. Kompetence jako cíl edukace.
3. Učitel a jeho profese - profesní kompetence a standard profese učitele. Rozvoj profesních kompetencí učitele v rámci pregraduálního a postgraduálního vzdělávání. Celoživotní učení a vzdělávání.
4. Rodina a škola v současné společnosti. Výchovná funkce rodiny a školy. Spolupráce a komunikace mezi školou a rodinou.
5. Výchova a vzdělávání v sociokulturním, společenském, ekonomickém a civilizačním kontextu vývoje společnosti. Edukace z pohledu širších společenských souvislostí. Globalizační trendy ve výchově a vzdělávání.
6. Bezpečnost žáků a studentů ve virtuálním světě nových technologií.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PaedDr. Gabriel Švejda, CSc., dr. h. c. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Pavla Soukupová, Ph.D. (100%),
Prof. PaedDr. Gabriel Švejda, CSc., dr. h. c. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Pavla Soukupová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
-
Doporučená:
Čapek, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
-
Doporučená:
Prúcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha, Portál, 2009.
-
Doporučená:
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Grada, Praha, 2011.
-
Doporučená:
Skalková, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.
-
Doporučená:
PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy.. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
Doporučená:
Blížkovský, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi : Celistvé a otevřené pojetí výchovy : Škola plného života - celý život školou : Tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
-
Doporučená:
Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
Doporučená:
Pelikán, J. Výchova pro život. Praha, ISV, 1997.
-
Doporučená:
Kolář, Zdeněk. Výkladový slovník z pedagogiky : 583 vybraných hesel. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3710-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předmět je teoreticko praktický a předpokládá základní znalosti ze sociální psychologie, psychologie osobnosti, speciální pedagogiky a didaktiky |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
získat orientaci v aktuálních problémech výchovy a vzdělávání, dokázat rozkrýt sociální příčiny aktuálních problémů v přístupu k výchově a vzdělávání, orientovat se v literatuře zabývající se sledovanou tematikou, dokázat naformulovat problém a vyjádřit se k němu s oporou odborné literatury |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|