|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / RHV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
RHV
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Reflexe a hodnocení kvality výuky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
132 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty základními dispozicemi k reflexi a hodnocení kvality výuky a rozvinout jejich dovednosti k profesionálně efektivnímu propojování teorie s praxí. Dílčí cíle jsou zaměřeny na rozvoj schopností studentů pro analýzu edukačního procesu, pro vyhodnocení jeho přínosných a slabých stránek a pro využití získaných poznatků ke zlepšování kvality výuky. Pojetí předmětu je založeno na využití Schönova konceptu reflektivního praktika a v metodologické oblasti se opírá zejména o Korthagenovo pojetí reflektivní praxe a metodiku 3A založenou na konceptové analýze učiva.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování semestrálního projektu (seminární práce) založeného na mikroanalýzách výukových situací s cílem rozvíjet dispozice k reflexi edukačního procesu (podle ALACT modelu a metodiky 3A), hodnotit kvality učebního prostředí a kriticky vyhodnocovat návrhy alterací učebních úloh. Zápočet Úspěšné zvládnutí písemného testu zaměřeného na prokázání znalosti obsahem a rozsahem vázaných na problematiku probíranou v přednáškách. Zkouška Porozumění pojmům a myšlenkovým koncepcím probíraným v přednáškách.
|
Obsah
|
Předmět systematicky navazuje na Základy reflexe a hodnocení kvality výuky. Cílem předmětu je rozvíjet u studentů dispozice k reflexi a hodnocení kvality výuky, obohacovat jejich profesní vidění a posilovat kompetence k profesionálně efektivnímu propojování teorie s praxí. Dílčí cíle jsou zaměřeny na rozvoj schopností studentů pro obsahově zaměřenou didaktickou analýzu edukačního procesu, pro vyhodnocení jeho přínosných a slabých stránek (se zvláštním ohledem na vlastní zkušenost z výuky) a pro využití získaných poznatků ke zlepšování kvality výuky. Pojetí předmětu je založeno na využití Schönova konceptu reflektivního praktika a v metodologické oblasti se opírá zejména o Korthagenovo pojetí reflektivní praxe a metodiku 3A založenou na konceptové analýze učiva. Obsahové zaměření přednášek: 1. Obsah a jeho transformace ve výuce, izomorfismus. Jednotky obsahu: koncept a prekoncept, představa, pojem, výraz - význam. Kognitivní penetrabilita. Didaktická transformace obsahu. 2. Vztah mezi pedagogickým dílem, jeho situacemi, zážitkem žáka a mírou přínosu výuky - přidaná vzdělávací hodnota. Personalizační, socializační a enkulturační stránka výuky. Kulturní skripty ve výuce (z hlediska žáka, z hlediska učitele), kultury vyučování a učení. 3. Model technické racionality a model reflektivní praxe D. Schöna v přípravném nebo dalším vzdělávání učitelů. Autorita ve vztahu učitele a žáků - čtyři typy autority. 4. Schönův koncept reflektivního praktika jako vyjádření principu profesionality v učitelství. Profesní soud o výuce a princip lege artis. 5. Učitel jako reflektivní praktik v Korthagenově pojetí: od gestaltu přes schéma k teorii. Korespondence mezi pojetím gestaltu a profesního skriptu. Rozlišení kontrolních od rozvíjejících hospitací a funkce rozvíjejících hospitací při utváření profesního společenství učitelů. Peschlův model cyklického sdílení znalostí (učitelské "společenství myslí"). 6. Korthagenův ALACT model reflexe výuky v koncepci přípravy reflektivního praktika a jeho vztah k rozvíjejícím hospitacím výuky, koučingu a mentoringu. Alterace v metodice 3A jako východisko profesního rozvoje. 7. Konceptová analýza výukových situací a učebních úloh. Žákovský prekoncept a jeho vztah k fenoménu, obsahu a konceptu ve výuce. Úloha tzv. nové kultury vyučování a učení (Weinert) při kognitivní aktivizaci žáků (Klieme et al.) ve výuce. 8. Problém posuzování kvality výukových situací ve světle teorie alterací výuky v metodice 3A. Tematická, konceptová, cílová-kompetenční vrstva modelu hloubkové struktury výuky MHS a jejich vzájemné vztahy při analýze výuky. Operační přechody mezi vrstvami MHS: abstrakce a generalizace. Rekurzivní princip v MHS. Ústřední úloha konceptové vrstvy a konceptové analýzy výuky v obsahovém pojetí reflexe a posuzování kvality výuky. Kvalita situací: selhávající, nerozvinuté, podnětné, rozvíjející. 9. Posuzování kvality výukových situací s oporou v konceptové analýze a v MHS s ohledem na vztah mezi obsahem, žákovskou činností, cílovými požadavky a požadavky na hodnocení ve výuce. Formativní anebo autonomní hodnocení. Problém normy a chyby ve světle nároků na kognitivní aktivizaci žáků ve výuce.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Daniela Benešová, Ph.D. (100%),
RNDr. Mgr. Zdeňka Chocholoušková, Ph.D. (100%),
Mgr. Jindřich Lukavský, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
Mgr. Pavla Soukupová, Ph.D. (100%),
PaedDr. Jana Vejvodová, CSc. (100%),
PaedDr. Helena Východská (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Knecht, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Doporučená:
Korthagen, F. A. J. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů.. Brno, 2011. ISBN 978 -80 -7315 -22.
-
Doporučená:
Janík, Tomáš; Slavík, Jan,; Mužík, Vladislav,; Trna, Josef,; Janko, Tomáš,; Lokajíčková, Veronika; Lukavský, Jindřich,; Minaříková, Eva,; Sliacky, Jiří,; Šalamounová, Zuzana,; Šebestová, Simona; Vondrová, Naďa,; Zlatníček, Pavel. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
-
Doporučená:
Stuchlíková, I., T. Janík a et. al. Oborové didaktiky: vývoj ? stav ? perspektivy. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
25
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- znát terminologii pro konceptovou analýzu výuky
- operacionalizovat termíny pro popis výuky a pro hodnocení její kvality
- ilustrovat obsah odborné terminologie na vhodných příkladech
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- demonstrovat didaktickou citlivost pro konceptovou analýzu výuky (dostatečně široký arzenál pojmových nástrojů pro analýzu a jeho empiricky přiléhavé a teoreticky průkazné uplatnění)
- rozpoznávat a umět hodnotit situace klíčové pro kvalitu výuky (uplatnit profesní vidění)
- navrhovat a kriticky hodnotit zlepšující alterace pro hodnocenou výukovou situaci |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- Zná požadovanou terminologii, vysvětluje obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech oboru a v požadovaném širším mezioborovém či nadoborovém, resp. filozofickém kontextu.
- Rozumí souvislostem mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti a jejím programovým kurikulárním zázemím ve vzdělávacích programech (RVP, ŠVP) a jejím teoretickou reflexí v pedagogice, didaktice a oborové didaktice.
- Uvažuje o vztahu obsahu zrealizované učební úlohy a obsahu z příslušné oblasti RVP; ilustruje tuto vazbu vhodným příkladem a vysvětlí její podstatu.
- Uvažuje o vztahu obsahu zrealizované učební úlohy ke vhodným průřezovým tématům.
- Analyzuje svůj přípravný model pedagogického díla; na základě výsledků posouzení doplňuje svůj model o odpovídající interpretační a hodnotící aktivity.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- Odbornou terminologii (pojmy, resp. kritéria z oblasti, pedagogiky, didaktiky) používá při analýze, interpretaci, výkladu, při usuzování a hodnocení situací výuky.
- Při analýzách videozáznamů výuky, příp. při pozorování reálné výuky si uvědomuje svůj myšlenkový obraz výuky, do žádoucí míry zvládá jeho dokumentační záznam a s oporou v něm odborně analyzuje výukové situace a navrhuje a zdůvodňuje jejich hodnocení a jejich zlepšující alterace.
- Na podkladě analýzy výuky formuluje zobecňující soudy, které obhajuje, diskutuje a sám kriticky analyzuje a posuzuje s ohledem na diskusi v kolegiální skupině; využívá reflektivní dialog ve skupině k rozvoji své profesní poznávací a komunikační báze
- V reflektivním dialogu ve skupině představuje, zdůvodňuje a obhajuje svůj návrh zlepšující alterace a diskutuje jeho případné varianty s ohledem na obecněji platná kritéria.
- S oporou o teorii a o kurikulární materiály (RVP, evaluační standardy) odhaduje smysl a cíl výukové situace, konceptově analyzuje v ní obsažené úlohy s ohledem na evaluační standardy, odhaduje možný dopad výukové situace na žáka a s porozuměním o něm diskutuje. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
|
|
|
|