|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / S1PCH
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
S1PCH
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Specif. vývojové poruchy učení a chování
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
10 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPG/SPUCH
|
Vyloučené předměty
|
KPG/PUCHA
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Prohloubení speciálně pedagogické orientace studentů do oblasti specifických poruch učení. Pochopení kontextu speciálních vzdělávacích potřeb žáků se SPU, základní orientacev v etiologických, legislativních, diagnostických a intervenčních aspektech problematiky.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast v diagnostické části výuky (dg. laterality, LMD/ADHD a SPU), 80% úspěšnost v závěrečném testu.
|
Obsah
|
Prohloubení speciálně pedagogické orientace studentů do oblasti specifických poruch učení. Pochopení kontextu speciálních vzdělávacích potřeb žáků se SPU, základní orientace v etiologických, legislativních, diagnostických a intervenčních aspektech problematiky.
1. Terminologie užívaná u oblasti specifických poruch učení a chování - medicínská, psychologická, pedagogická specifika
2. Struktura příčin specifických poruch učení
3. Lateralita - typy, ontogeneze laterality
4. Orientační diagnostika laterality, rizikové typy
5. Práce s leválem na 1. st. ZŠ
6. LMD/ADHD - etiologie, symtomatika
7. Deficity dílčích funkcí - strukturace
8. LMD/ADHD - podpora a intervence
9. SPU v oblasti řeči
10. SPU v oblasti matematických a dalších schopností
11. Spolupráce s poradenským zařízením
12. Specifika rodinné výchovy u jedince s SPU a LMD/ADHD
13. Organizace a realizace péče na úrovni 1. st. ZŠ
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
NOVÁK, J. Dyskalkulie.. Havlíčkův Brod:, 2004. ISBN 80-7311-029-6.
-
Základní:
DRTÍLKOVÁ, I. Hyperkinetická porucha ADHD. Praha, 2007. ISBN 978-80-7262.
-
Základní:
JUCOVIČOVÁ, D. et al. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.. Praha, 2009. ISBN 978-80-87295-00-7.
-
Základní:
Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
-
Základní:
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností.. Praha, 2003. ISBN 80-7178-800.
-
Základní:
POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
6
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
62
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vymezit základní speciálně-pedagogickou terminologii |
orientovat se v legislativních normách souvisejících se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami |
vysvětlit klíčové psychologické souvislosti problematiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
užívat základní speciálně-pedagogickou terminologii |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit současný pohled na etiologii SPU a ADHD
|
popsat charakteristické znaky poruch učení a ADHD
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
používat specifickou odbornou terminologii z oblasti SPU |
odlišit SPU a ADHD od ostatních podobných poruch |
sestavit IVP na konkrétního žáka s SPU |
popsat charakteristické znaky poruch učení a ADHD |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|