|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SGIP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SGIP
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Uvedení do speciální a inkl. pedagogiky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Uvedení do speciální a inkluzivní pedagogiky
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
37 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPG/SIPM1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do systému komplexní podpory jedinců s postižením včetně dětí, žáků, studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v duchu měnícího se paradigmatu speciální pedagogiky. Studentům bude představena historie vztahu společnosti k lidem s postižením, budou seznámeni se základní terminologií, s interdisciplinárním konceptem oboru a jeho strukturou, získají základní orientaci v relevantní legislativě a v systému podpory v rezortech ministerstva práce a sociálních věcí, ministerstva zdravotnictví a ministerstva školství.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: písemná odborná stať zaměřená na kritickou reflexi odborné literatury na zvolené téma v kontextu speciální a inkluzivní pedagogiky (odevzdává se elektronicky přes Portál ZČU). Aktivní účast na seminářích včetně prezentace výstupu z kritické analýzy odborné literatury (v případě distanční výuky budou semináře v online formě - studenti obdrží podrobné informace včetně odkazu).
Zkouška: písemný znalostní test (v případě distanční evaluace je možnou variantou online test).
|
Obsah
|
1. Seznámení s obsahem výuky, zmapování aktuálních speciálně pedagogických zkušeností a kompetencí studentů. 2. Vymezení základních pojmů a předmětu speciální a inkluzivní pedagogiky. 3. Exkurz do historie speciálního a inkluzivního vzdělávání: od segregace k inkluzi. 4. Přehled a klasifikace jednotlivých druhů zdravotního postižení nebo jiných znevýhodnění. 5. Etiologické faktory postižení a znevýhodnění, možnosti prevence a sociální souvislosti. 6. Osobnost člověka s postižením a znevýhodněním, specifika přístupu k lidem se speciálními potřebami. 7. Člověk s postižením v rodině. 8. Prevence, diagnostika a terapie ve speciální pedagogice: poradenství a intervence u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 9. Zdravotní postižení a inkluzivní přístupy v kontextu lidských práv a současných politik v ČR, EU i v globálním prostoru 10. Právní postavení dětí, žáků, studentů, dospělých a seniorů se zdravotním postižením nebo sociálním znevýhodněním v ČR. 11. Charakteristika inkluzívního společenského prostředí, hodnotové premisy inkluze a proinkluzivní terminologie. 12. Koncept sociální inkluze a jeho perspektivy v rámci komunity i širší společnosti
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
LECHTA, V. ed. Inkluzivní pedagogika.. Praha, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
-
Základní:
HÁJKOVÁ, V.; STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání.. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
-
Základní:
ZILCHER, L.; SVOBODA, Z. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků.. Praha, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6.
-
Základní:
Vágnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha Portál, 2014. ISBN ISBN 978-80-262-5.
-
Základní:
Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha, 2007.
-
Doporučená:
NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
-
Doporučená:
VALENTA, M. Slovník speciální pedagogiky.. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0937-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
102
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Student disponuje základním přehledem poznatků v oblasti biologie člověka, filozofie a společenských věd na úrovni absolventa středoškolského vzdělávání. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Student dokáže aplikovat teoretické poznatky z oborů biologie člověka a základů společenských věd v rozsahu učiva střední školy. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky předškolního a školního věku |
klasifikovat vady, postižení a jejich etiologické faktory |
vysvětlit základní metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, prevence a intervence |
vymezit pojem žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného žáka |
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky |
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi |
aktivně volit a využívat vhodné nástroje a metody pro práci s dětmi s potřebou podpůrných opatření |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|