|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SGMP2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SGMP2
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
SPPG osob s mentálním postižením 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Speciální pedagogika osob s mentálním postižením 2
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
32 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KPG/SGMP1
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student umí charakterizovat základní hodnotová a etická východiska práce s lidmi se zdravotním postižením v kontextu rovnosti práv a příležitostí. Student umí navrhnout, popsat a zdůvodnit specifické podpůrné procesy podpory osob s mentálním postižením v kontextu vzdělávání, sociální služeb a sociální práce.
|
Požadavky na studenta
|
K zápočtu studenti zpracují kritickou analýzu zahraniční odborné stati na zvolené téma a připraví návrh projektu s uplatněním získaných znalostí.
Studenti prokážou osvojení sledovaných témat formou ústní zkoušky.
|
Obsah
|
Obsah:
1. Trendy v podpoře člověka s mentálním postižením, posuny v nahlížení na postižení.
2. Významné lidsko-právní a strategické dokumenty v kontextu zdravotního postižení.
3.- 8. Podpora osob s mentálním postižením v resortu sociálních služeb, východiska a principy sociálních služeb a ukazatele jejich kvality, služby poskytované rodinám s dětmi s mentálním postižením raného a předškolního věku, služby poskytované rodinám s dětmi s mentálním postižením školního věku, služby poskytující podporu mladému člověku s mentálním postižením v období přechodu ze školy do světa práce.
9. - 12. Podpora osob s mentálním postižením v resortu školství - právní rámec vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, role školských poradenských zařízení a školních poradenských pracovišť, přechod z MŠ do ZŠ, volba školy, podpora poskytovaná rodinám, podpora poskytovaná žákům s mentálním postižením v prostředí ZŠ a při přechodu na střední školu, plánování budoucnosti.
13. Podpora osob s mentálním postižením v resortu služeb zaměstnanosti, pracovní rehabilitace, podporované zaměstnávání.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Kristýna Janyšková, Ph.D. (100%),
Mgr. Šárka Káňová, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Kristýna Janyšková, Ph.D. (100%),
Mgr. Šárka Káňová, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Černá, M., Šiška J., Strnadová, I, Titzl, B. Česká psychopedie. Praha, 2015. ISBN 978-80-246-30830.
-
Základní:
Michalík, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění - obecná část. 2015.
-
Základní:
Slowík, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
-
Základní:
Valenta, M.; Petráš, P. et al. Metodika práce se žákem s mentálním postižením. Olomouc: UP, 2012.
-
Základní:
Šiška, J. Mimořádná dospělost, edukace jedince s mentálním postižením. Praha, 2005.
-
Základní:
Franiok, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením. Ostrava, 2005. ISBN 80-7368-150-1.
-
Doporučená:
Čadilová, V.; Jůn, H.; Thorová, K. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Zvládání problémového chování nejen v domovech sociálních služeb. Praha: Portál, 2007.
-
Doporučená:
Matoušek, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4.
-
Doporučená:
Jůn, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách. Praha: Portál, 2009.
-
Doporučená:
Šiška, J.; Beadle-Brown, J.; Káňová, Š.; & Šumníková, P. Social Inclusion through Community Living: Current Situation, Advances and Gaps in Policy, Practice and Research. Social Inclusion, 6(1), 94-109.. 2018.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Projekt individuální [40]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Student umí vysvětlit psycho-sociální a kognitivní specifika mentálního postižení. |
Student umí popsat významy proměn postavené člověka s mentálním postižením ve společnosti a jejich odraz v teorii a praxi speciální pedagogiky a příbuzných pomáhajících profesí. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student umí popsat proměny v postavení člověka s postižením a člověka s mentálním postižením ve společnosti.
|
Student umí vysvětlit aplikační možnosti lidsko-právního principu při vytváření strategických dokumentů a jejich implementaci v různých oblastech podpory člověka s mentálním postižením.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student umí realizovat a popsat proces podpory člověka s mentálním postižením s ohledem na příslušnou oblast podpory, individuální potřeby, věková specifika klienta v kontextu vzdělávání a sociálních služeb resp. sociální práce. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|