|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SGSP2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SGSP2
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
SPPG osob se sluchovým postižením 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Speciální pedagogika osob se sluchovým postižením 2
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
23 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti se seznámí se specifiky vývoje u dětí nedoslýchavých a neslyšících, získají přehled v možnostech výchovy, vzdělávání, speciálněpedagogické intervence a rovněž komunikačních strategií u osob se sluchovým postižení, stejně jako v oblasti jejich sociálního začlenění, pracovního uplatnění a dostupné komplexní poradenské a sociální podpory, porozumí také charakteristikám jazykově kulturní minority Neslyšících.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní účast ve výuce
|
Obsah
|
Obsah:
1.. Specifika vývoje u dětí nedoslýchavých a neslyšících.
2. Raná péče a podpora rodiny s dítětem se sluchovým postižením.
3. Základní kompenzační pomůcky - sluchadla, kochleární implantát
4. Rehabilitace před a po kochleární implantaci, aktuální možnosti kochleárních implantací u dětí a dospělých
5. Komunikační systémy a strategie neslyšících a nedoslýchavých osob
6. Výchova a vzdělávání osob se sluchovým postižením
7. Poradenství, sociální služby a komplexní podpora osob se sluchovým postižením
8. Možnosti speciálněpedagogické intervence u osob se sluchovým postižením
9. Sociální integrace a pracovní uplatnění osob se sluchovým postižením.
10. Neslyšící jako jazykově kulturní menšina
11. Inkluzivní přístupy k osobám se sluchovým postižením v současné společnosti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz v Moodle - SPPG osob se sluchovým postižením 2
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením.. Praha, 2016. ISBN 978-80-7290-619-2.
-
Základní:
Langer Jiří. Komunikace osob se sluchovým postižením. Olomouc, Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3674-6.
-
Základní:
Horáková, Radka. Sluchové postižení : úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.
-
Základní:
HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.
-
Rozšiřující:
Hradilová Tereza. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha, pasparta, 2019. ISBN 978-80-88290-14-8.
-
Rozšiřující:
Hradilová Tereza. Jinakost ztráty sluchu - potřeba mezilidské úcty a respektu. Praha, pedagogická fakulta UK, 2020. ISBN 978-80-7603-185-2.
-
Rozšiřující:
Hradilová, Tereza. Kvalita života osob se sluchovým postižením. pRAHA, pedagogická fakulta UK, 2017. ISBN 978-80-7290-967-4.
-
Doporučená:
Jungwirthová, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0944-7.
-
Doporučená:
Barvíková Jana. Katalog podpůrných opatření : dílčí část : pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení a oslabení sluchového vnímání. 2. přepracované a rozšířené vydání. Olomouc, 2020. ISBN 978-80-244-5710-9.
-
Doporučená:
Skákalová Tereza. Sluchová vada a její sociální dopady v dospělém věku. Hradec Králové, 2015. ISBN 978-80-7435-628-5.
-
Doporučená:
Bittmannová, Lenka. Sociálně pedagogické minimum pro učitele : co dělat, když do třídy přijde žák se speciálními vzdělávacími potřebami. Vydání první. 2019. ISBN 978-80-88290-14-8.
-
Doporučená:
Horáková, Radka. Surdopedie : texty k distančnímu vzdělávání. 2011. ISBN 978-80-7315-225-3.
-
Doporučená:
Langer, Jiří, Souralová, Eva. Výchova a vzdělávání osob se sluchovým postižením.. Olomouc, Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3701-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
25
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Představit a klasifikovat vady sluchu, jejich příčiny a možnosti prevence a diagnostiky |
Klasifikovat a charakterizovat skupiny osob s postižením sluchu |
Popsat možnosti terapie a rehabilitace u osob s postižením sluchu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Aplikovat teoretické poznatky týkající se vývoje, výchovy a vzdělávání osob se sluchovým postižením. |
Aplikovat teoretické poznatky týkající se základních komunikačních systémů a přístupů - jakož i možnosti speciálněpedagogické intervence. |
Aplikovat teoretické poznatky týkající se sociálního začlenění a pracovního uplatnění osob se sluchovým postižením. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Popsat vývoj neslyšících a nedoslýchavých dětí |
Představit péči, výchovu a vzdělávání u osob s postižením sluchu |
Definovat možnosti a strategie sociální integrace a inkluze u osob s postižením sluchu |
Představit možnosti poradenství pro osoby s postižením sluchu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Analyzovat systém rané péče pro děti s postižením sluchu |
Kategorizovat systém vzdělávání pro žáky s postižením sluchu |
Doporučit možnosti poradenství a služeb pro osoby s postižením sluchu |
Respektovat specifika Neslyšících jako jazykově kulturní menšiny |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, (Prezenční forma studia) |
Seminární práce, (Prezenční forma studia) |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, (Prezenční forma studia) |
Seminární výuka (diskusní metody), (Prezenční forma studia) |
Kooperativní výuka, (Prezenční forma studia) |
Výuka podporovaná multimédii, (Prezenční forma studia) |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, (Prezenční forma studia) |
Seminární výuka (diskusní metody), (Prezenční forma studia) |
Samostudium, (Prezenční forma studia) |
|
|
|
|