|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SO1P
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SO1P
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Sociální pedagogika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
84 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPG/S1P
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení základních znalostí, dovedností a postojů v oblasti procesu socializace a významu přirozeného prostředí a prostředí výchovně vzdělávacích institucí ve výchově. Studenti budou na základě přednášených témat a studia odborné literatury schopni kriticky zhodnotit dané okruhy problémů ve vztahu k pedagogické praxi (prostředí 1. stupně ZŠ).
|
Požadavky na studenta
|
Semestrální práce - zpracování vybraného tématu/problému z oblasti sociální pedagogiky s přesahem do pedagogické praxe (prostředí 1. stupně ZŠ), jeho prezentace a obhajoba v rámci závěrečného kolokvia.
Kombinovaná zkouška - ústní z předem zadaných okruhů včetně doporučené odborné literatury. Zkouška probíhá jako rozprava nad vylosovaným okruhem. Studentky/studenti prokazují teoretické znalosti (porozumění, vysvětlení klíčových termínů) včetně doložení praktických zkušeností, příkladů z praxe atd. Povinnou součástí je doložení písemného seznamu prostudované odborné literatury.
|
Obsah
|
Výuka bude probíhat hybridním způsobem následovně:
přednášky - online formou (platforma google meet), konzultace, studijní opory: moodle kurz: https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=6306
semináře - prezenčně, aktivní účast studentů, prezentace a obhajoba seminárního úkolu
1. Sociální pedagogika - vymezení předmětu, vztah k dalším oborům, vývoj disciplíny, aktuální otázky a úkoly sociální pedagogiky, role a úloha sociálního pedagoga ve škole a v dalších výchovně vzdělávacích institucích.
2. Oblast pomáhání a pomáhající profese - charakteristika a funkce pomáhajících institucí, osobnost pomáhajícího pracovníka, direktivní a nedirektivní způsoby intervence a systémy pomoci.
3. Prostředí jako sociálně pedagogický činitel - charakteristika, typologie prostředí, vliv prostředí na vývoj dítěte, analýza rodinného prostředí a vrstevnických skupin.
4. Škola jako institucionální prostředí včetně aktuálních otázek řízení školství (aktuální školská legislativa), spolupráce školy a rodiny, spolupráce školy se sociálními instituty (např. OSPOD), neziskovým sektorem aj.
5. Analýza rodinného prostředí a jejího vlivu na osobnost dítěte, (funkční, dysfunkční a afunkční typy rodiny, problémově zatížené rodiny), instituty ústavní výchovy, náhradní formy rodinné výchovy.
6. Sociálně výchovné působení při řešení krizových situacích - klasifikace situací, techniky řešení, oblast prevence a možnosti sociální pomoci.
7. Problematika volného času a životního stylu dětí.
8. Sociálně výchovné působení v minoritních skupinách, děti ohrožené sociálně patologickými jevy, rizikovým chováním, systém prevence, sociální pomoci a terapie.
9. - 11. Přednášky, workshopy odborníků z praxe (z oblasti státního i neziskového sektoru).
12. - 13. Závěrečná kolokvia - prezentace a obhajoba zpracované seminární práce, společná diskuse a reflexe.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=623
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
časopis Sociální pedagogika - Social education. Univerzita Tomáše Bati, Zlín.
-
Základní:
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. a kol. Člověk - prostředí - výchova.. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-73150-04-2.
-
Základní:
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese.. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-247--3470-.
-
Základní:
ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2. vydání, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
-
Základní:
STORO, J. Practical Social Pedagogy. Theorie, values and tools form working with children and young.. Bristol: The Policy Press, 2013. ISBN 978-14-780-538-5.
-
Základní:
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika.. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
-
Základní:
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-4674-6.
-
Základní:
VÁGNEROVÁ, M. Současní psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
-
Základní:
MOREE, D. Základy interkulturního soužití.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
Základní:
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-262-0643-9.
-
Základní:
MATOUŠEK, O. et al. Základy sociální práce.. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-736-733-14.
-
Doporučená:
VÁVROVÁ, S. Doprovázení v pomáhajících profesích.. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0007-1.
-
Doporučená:
GULOVÁ, L. Sociální práce pro pedagogické obory.. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3379-1.
-
Doporučená:
SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomáhajícíhom pomocníka: podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-369-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základní pedagogické terminologii, zejména z oblasti obecné pdagogiky a teorie výchovy
vymezit základní pedagogické pojmy a kategorie, ilustrovat a vysvětlit je na konkrétních příkladech z pedagogické praxe |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
orientovat se v základní pedagogické literatuře |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit a vysvětlit základní sociálně pedagogické pojmy: socializace, sociální podmínky výchovy, klasifikace rizikového chování atd.
charakterizovat a vysvětlit aktuální problémy sociální pedagogiky
charakterizovat systém pomoci a prvence v oblasti rizikového chování dětí |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
reflektovat klíčové problémy sociální pedagogiky
kriticky vyhodnocovat sociální situace
využívat a aplikovat vhodné techniky a postupy při řešení náročných životních situací dětí
využívat vhodných způsobů prevence (preventivních programů) v rámci eliminace rizikového chování dětí |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|