|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SPMZ1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SPMZ1
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Speciální pedagogika pro MŠ a ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
34 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPG/SPNS1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty učitelství preprimární a primární úrovně škol základními vědomostmi dovednostmi a postoji pro práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování kazuistiky dítěte (žáka) s postižením nebo znevýhoděním (event. s mimořádný nadáním), vyhodnocení vlastních kompetencí učitele (co bych měl a mohl jako učitel udělat pro naplnění specifických potřeb takového dítěte /žáka - reflexe těchto potřeb, možnosti jejich realizace a podmínky k tomu nezbytné)."
|
Obsah
|
1.Seznámení s obsahem výuky, zmapování aktuálních speciálněpedagogických zkušeností a kompetencí studentů 2.Vymezení základních pojmů a předmětu speciální pedagogiky, exkurz do SPPG historie (historické souvislosti) 3.Pojetí normy a normality 4.Dítě (žák) s postižením, jeho osobnost a potřeby, kompetence učitele 5.Přehled a klasifikace jednotlivých druhů postižení 6.Etiologické faktory postižení,možnosti prevence, sociální souvislosti 7.Integrace dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 8.Konzultace a diskuze ke zpracování zápočtových prací 9.Specifika přístupu k dětem se znevýhodněním 10.Aktuální otázky speciální pedagogiky (legislativa, evropské a světové trendy, sociologické a filozofické otázky integrace a inkluze) 11.Videoprojekce s tématikou dítě (žák) s postižením v pedagogických situacích (rozbor, diskuze) 12.Prevence, diagnostika a terapie ve speciální pedagogice
Nabídky a informace o dobrovolnictví (např. zapojení do projektu Večerní školy pro osoby s mentálním postižením nebo v rámci projektů např. Člověka v tísni nebo jiných organizací zaměřených na podporu dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí), odborníci z těch organizací, aby práci a možnosti dobrovolnictví představili.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Vítková, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno, 2004.
-
Doporučená:
Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, 2004.
-
Doporučená:
Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha, 2007.
-
Doporučená:
Renotiérová, M. Speciální pedagogika. Olomouc, 2003.
-
Doporučená:
Kocurová, M. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň, 2002.
-
Doporučená:
Novosad, L. Základy speciálního poradenství. Praha, 2000.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
30
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
definovat základní biologické, psychické a sociální předpoklady výchovy a vzdělávání žáků v MŠ |
orientovat se v aktuální základní školské legislativě pro předškolní a základní vzdělávání |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky předškolního a školního věku |
klasifikovat vady, postižení a jejich etiologické faktory |
vysvětlit základní metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, prevence a intervence |
vymezit pojem žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného žáka |
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky |
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi |
aktivně volit a využívat vhodné nástroje a metody pro práci s dětmi s potřebou podpůrných opatření |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|