|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SPNS2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SPNS2
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Speciální pedagogika NŠ2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
74 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KPG/SPNS1
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je konkretizace speciálně pedagogických vědomostí, dovedností a postojů ve vztahu k žákům s psychickým, řečovým, smyslovým a somatickým postižením jejich individuální a skupinová integrace. Seznámení se základy sociální patologie a prevence poruch chování, orientace v problematice vzdělávání dětí rómského etnika.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování zápočtové práce a úspěšné absolvování zkouškového testu.
|
Obsah
|
Cílem předmětu je vybavit studenty učitelství preprimární a primární úrovně škol základními vědomostmi, dovednostmi a postoji pro práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. - Seznámení s obsahem výuky, návaznost na témata kurzu KPG/SPNS1 - Edukační a psychosociální specifika vzdělávání dětí a žáků s vadami a poruchami řeči, přístupy a metody jejich podpory ve vzdělávání - Edukační a psychosociální specifika vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením, přístupy a metody jejich podpory ve vzdělávání - Edukační a psychosociální specifika vzdělávání dětí a žáků se zrakovým postižením, přístupy a metody jejich podpory ve vzdělávání - Edukační a psychosociální specifika vzdělávání dětí a žáků s tělesným postižením, dlouhodobě nemocných a zdravotně oslabených, přístupy a metody jejich podpory ve vzdělávání - Edukační a psychosociální specifika vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením, přístupy a metody jejich podpory ve vzdělávání - Edukační a psychosociální specifika vzdělávání dětí a žáků s psychickými poruchami, přístupy a metody jejich podpory ve vzdělávání - Edukační a psychosociální specifika vzdělávání dětí a žáků s poruchami chování, přístupy a metody jejich podpory ve vzdělávání - Edukační a psychosociální specifika vzdělávání dětí a žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí, přístupy a metody jejich podpory ve vzdělávání - Edukační a psychosociální specifika vzdělávání dětí žáků mimořádně nadaných, přístupy a metody jejich podpory ve vzdělávání - Přístupy a metodické postupy při práci s handicapovanými žáky včetně využití technických kompenzačních pomůcek a počítačových programů - Inkluzivní přístupy - Individuální vzdělávací plán v MŠ a ZŠ - Vědomostní test Nabídky a informace o dobrovolnictví (např. zapojení do projektu celoživotního vzdělávání pro osoby s mentálnímpostižením (SPMP ČR) nebo projektu zaměřených na podporu dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí (Člověk v tísni, Tady a teď o.p.s.).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Šárka Káňová, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Marie Kocurová, Ph.D. (100%),
PhDr. Josef Slowík, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (100%),
Mgr. et Bc. Jiřina Ullmanová (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Křišťanová, Ladislava. Diagnostika laterality a metodika psaní levou rukou. Hradec Králové : Gaudeamus, 1995. ISBN 80-7041-205-4.
-
Doporučená:
Mertin, Václav. Individuální vzdělávací program pro zdravotně postižené žáky. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-033-4.
-
Doporučená:
Vítková, Marie. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
-
Doporučená:
Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
-
Doporučená:
Novotná, Marie. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele : (setkání speciálněpedagogická, sociálněpedagogická a pedagogickodiagnostická). Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1997. ISBN 80-85937-60-3.
-
Doporučená:
Lesný, Ivan; Špitz, Jan. Neurologie a psychiatrie pro speciální pedagogy : Celost. vysokošk. učebnice. Praha : SPN, 1989.
-
Doporučená:
Syřišťová, Eva. Normalita osobnosti. Praha : Avicenum, 1972.
-
Doporučená:
Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
-
Doporučená:
Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
-
Doporučená:
Jesenský, Ján. Prostor pro integraci. Praha : Comenia Consult, 1993.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie; Moussová, Zuzana; Štech, Stanislav. Psychologie handicapu. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-929-4.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
-
Doporučená:
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
-
Doporučená:
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
-
Doporučená:
Ludíková, Libuše; Renotiérová, Marie. Speciální pedagogika. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0646-2.
-
Doporučená:
Slowík, Josef. Speciální pedagogika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
-
Doporučená:
Kocurová, Marie. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-844-7.
-
Doporučená:
Carlgren, Frans. Výchova ke svobodě : Pedagogika Rudolfa Steinera : Obrazy a zprávy ze světového hnutí svobodných waldorfských škol. 1. vyd. Praha : Baltazar, 1991. ISBN 80-900307-2-6.
-
Doporučená:
Drnková-Pavlíková, Zdena; Syllabová, Růžena. Záhada leváctví a praváctví. Praha : Avicenum, 1991. ISBN 80-201-0113-6.
-
Doporučená:
Kvapilík, Josef; Černá, Marie. Zdravý způsob života mentálně postižených. Praha : Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0019-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
96
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky předškolního a školního věku |
klasifikovat vady, postižení a jejich etiologické faktory |
vysvětlit základní metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, prevence a intervence |
vymezit pojem žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného žáka |
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v ZŠ
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se v principech, metodách a limitech vzdělávání žáků s tělesným, smyslovým, mentálním a psychickým postižením, žáků s narušenou komunikační schopností, žáků postižených více vadami a žáků nadaných v ZŠ |
představit systém podpůrných opatření pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v ZŠ |
připravovat se na vyučování s pedagogickou asistencí a s využíváním individuálního vzdělávacího plánu nebo plánu pedagogické podpory u konkrétního žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nebo žáka nadaného v ZŠ
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zpracovat (ve spolupráci s poradenskými pracovníky) plán pedagogické podpory a individuální vzdělávací plán pro žáka na SŠ |
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti inkluze |
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi |
aktivně volit a využívat vhodné nástroje a metody pro implementaci inkluzivního vzdělávání v praxi (adekvátní metody a formy vyučování, speciální pomůcky, komunikační strategie apod.) |
na modelových situacích reflektovat vyučování s pedagogickou asistencí a využíváním specifických podpůrných opatření ve vzdělávání |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|