|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SPUCH
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SPUCH
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Specif. vývojové poruchy učení a chování
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
65 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KPG/PUCHA
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Prohloubení speciálně pedagogické orientace studentů do oblasti specifických poruch učení. Pochopení kontextu speciálních vzdělávacích potřeb žáků se SPU, základní orientacev v etiologických, legislativních, diagnostických a intervenčních aspektech problematiky.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast v diagnostické části výuky (dg. laterality, LMD/ADHD a SPU), 80% úspěšnost v závěrečném testu.
|
Obsah
|
Prohloubení speciálně pedagogické orientace studentů do oblasti specifických poruch učení. Pochopení kontextu speciálních vzdělávacích potřeb žáků se SPU, základní orientace v etiologických, legislativních, diagnostických a intervenčních aspektech problematiky. Lateralita - vztah k dominanci mozkových center, projevy asymetrie, ontogeneze laterality, genotyp, fenotyp. Lateralita - dělení typů laterality, rizikové typy laterality. Lateralita - orientační a komplexní diagnostika. Lateralita - výchova leváka, vztah k levákům v historii. LMD - vymezení pojmu, užívaná terminologie, příčiny a výskyt syndromu. LMD - symptomatologie, ontogeneze dítěte s LMD. LMD - diagnostika syndromu. LMD- terapie a výchova dítěte se zaměřením na možnosti ZŠ. Specifické vývojové poruchy učení - vymezení pojmu, užívaná terminologie, příčiny, výskyt syndromu. SVPU - neurofyziologie poruch, vztah laterality, řeči a výuky čtení. SVPU - dělení typů dyslexie. SVPU - diagnostika dyslekticko-dysortografického syndromu. SVPU - metodika nápravy dyslekticko-dysortografických obtíží. SVPU - typologie a diagnostika dyskalkulie. SVPU - náprava dyskalkulií. Organizace péče o žáky s poruchami učení, příslušné legislativní normy. Užití speciálních pomůcek a programů v nápravě poruch učení. Individuální vzdělávací plán.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
-
Rozšiřující:
Ptáček Radek, Ptáčková Hana. ADHD - variabilita v dětství a dospělosti. 2018. ISBN 978-80-246-2930-8.
-
Rozšiřující:
Reimann-Höhn Uta. ADHD a ADD v dospívání: dozrávání a překonávání krizí. 2018. ISBN 978-80-262-1362-8.
-
Rozšiřující:
Babtie, Patricia; Emerson, Jane. Dítě s dyskalkulií ve škole. Vydání první. 2018. ISBN 978-80-262-1304-8.
-
Rozšiřující:
Zelinková, Olga. Dyspraxie : vývojová porucha pohybové koordinace. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1266-9.
-
Rozšiřující:
Žáčková, Hana; Jucovičová, Drahomíra. Nepozornost, hyperaktivita a impulzivita : zápory i klady ADHD v dospělosti. Vydání 1. 2017. ISBN 978-80-271-0204-4.
-
Rozšiřující:
Fasnerová, Martina. Prvopočáteční čtení a psaní. Vydání 1. 2018. ISBN 978-80-271-0289-1.
-
Rozšiřující:
Jucovičová, Drahomíra. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Vydání druhé. 2014. ISBN 978-80-262-0645-3.
-
Rozšiřující:
Portešová, Šárka. Rozumově nadané děti s dyslexií. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-990-3.
-
Rozšiřující:
Pokorná, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2.
-
Doporučená:
Pokorná, Věra. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení : rozvoj vnímání a poznávání. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-228-9.
-
Doporučená:
Říčan, Pavel; Krejčířová, Dana. Dětská klinická psychologie. 1. vyd. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-168-2.
-
Doporučená:
Křišťanová, Ladislava. Diagnostika laterality a metodika psaní levou rukou. Hradec Králové : Gaudeamus, 1995. ISBN 80-7041-205-4.
-
Doporučená:
Lechta, Viktor. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Martin : Osveta, 1995. ISBN 80-88824-18-4.
-
Doporučená:
Matějček, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení. Vyd. 3. upr. a rozš. Jinočany : H & H, 1995. ISBN 80-85787-27-X.
-
Doporučená:
Třesohlavá, Zd.:. Lehká mozková dysfunkce v dětském věku.
-
Doporučená:
Černá, Marie. Lehké mozkové dysfunkce. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-880-8.
-
Doporučená:
Koukolík, František. Mozek a jeho duše. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-314-1.
-
Doporučená:
Tymichová, Hana. Nauč mě číst a psát. Praha : SPN, 1987.
-
Doporučená:
Šebek, Michael. Neklidné děti a jejich výchova. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23643-X.
-
Doporučená:
Prekopová, Jiřina. Neklidné dítě : Rádce pro zneklidněné rodiče. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-019-7.
-
Doporučená:
Zelinková, Olga. Poruchy učení. 1. vyd. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-038-3.
-
Doporučená:
Sindelar, Brigitte. Předcházíme poruchám učení. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-85282-70-4.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-487-X.
-
Doporučená:
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
-
Doporučená:
Train, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti : Jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-131-2.
-
Doporučená:
Kocurová, Marie. Specifické poruchy učení a chování : studijní text kurzu PC Plzeň. 1. vyd. Plzeň : Pedagogické centrum Plzeň, 2002. ISBN 80-7020-102-9.
-
Doporučená:
Specifické poruchy učení a chování. Sborník 2000. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-389-7.
-
Doporučená:
Pokorná, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-135-5.
-
Doporučená:
Sovák, Miloš. Výchova leváků v rodině. Praha : SPN, 1985.
-
Doporučená:
Drnková, Zdena. Záhada leváctví a praváctví. 1. vyd. Praha : Avicenum, 1983.
-
Doporučená:
Synek, František. Záhady levorukosti : asymetrie u člověka. Praha : Horizont, 1991. ISBN 80-7012-054-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
6
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Celkem
|
62
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vymezit základní speciálně-pedagogickou terminologii |
orientovat se v legislativních normách souvisejících se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami |
vysvětlit klíčové psychologické souvislosti problematiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
užívat základní speciálně-pedagogickou terminologii |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit současný pohled na etiologii SPU a ADHD
|
popsat charakteristické znaky poruch učení a ADHD
|
používat specifickou odbornou terminologii z oblasti SPU
|
odlišit SPU a ADHD od ostatních podobných poruch
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
používat specifickou odbornou terminologii z oblasti SPU |
odlišit SPU a ADHD od ostatních podobných poruch |
sestavit IVP na konkrétního žáka s SPU |
popsat charakteristické znaky poruch učení a ADHD |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
|
|
|
|