|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / VPAR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
VPAR
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Výchova k partnerství a rodičovství
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
24 / 25
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
28 / 29
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KPG/SEXA a KPG/SEXV
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je získání základních dovedností a vědomostí v oblasti rodinné a sexuální výchovy. Poukázat na problémy rodinné a sexuální výchovy, zejména pak v otázkách týkajících se výchovy k odpovědnému partnerství, manželství a rodičovství.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost a aplikace základních terminologických pojmů v rodinné výchově, vypracování seminární práce nebo referátu s prezentací v semináři na zkonzultované téma. Reflexe ze seminářů.
|
Obsah
|
Cílem předmětu je získání základních dovedností a vědomostí v oblasti rodinné a sexuální výchovy. Bude poukázáno na problémy rodinné a sexuální výchovy, zejména pak v otázkách týkajících se výchovy k odpovědnému partnerství, manželství a rodičovství. Studen/-ka porozumí otázkám rodinné a sexuální výchovy jako součásti zdravého životního stylu. Dokáže odlišit historické a současné přístupy. Analyzuje odlišnosti obsahu a prostředků mezi rodinnou a institucionální sexuální výchovou, mezi partnerstvím a rodičovstvím. Zaujímá otevřený postoj k jednotlivým přístupům v rodinné výchově. Aplikuje teoretické poznatky na výchovu dítěte v určitém věkovém období, včetně otázek sexuální výchovy, zaujímá postoj k autokratické výchově a k otázkám negativní komunikace v oblasti rodinné a sexuální výchovy. Využívá prostředky respektující výchovy a dokáže zhodnotit pedagogicko-psychologické a sociální aspekty partnerské a rodičovské role. 1. Informace o obsahu předmětu, požadavcích k ZP, sdělení témat k ZP, požadavky pro opravný zápočtový test 2. Výchova ke zdravému životnímu stylu - otázky rodinné a sexuální výchovy, terminologie v sexuální a rodinné výchově. 3. Cíle, úkoly a metody rodinné a sexuální výchovy. Úloha rodiny v péči o dítě. 4. Rodina a její role v komunikaci mezi partnery, rodiči a dětmi, otázky negativní komunikace v rodině. Respektující výchova a prostředky respektující výchovy. 5. Výchova k plánovanému rodičovství a odpovědnému partnerskému soužití. 6. Problémy rodinné a sexuální výchovy v současnosti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Matějček, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-494-X.
-
Doporučená:
Mareš, Jiří. Dítě a bolest. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7169-267-0.
-
Doporučená:
Borneman, Ernest. Encyklopedie sexuality. Praha : Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-17-1.
-
Doporučená:
Šulová, Lenka. Jak učit výchovu k manželství a rodičovství?. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-218-2.
-
Doporučená:
Satir, Virginia. Kniha o rodině. 1. vyd. [S.l.] : Institut Virginie Satirové [etc.], 1994. ISBN 80-901325-0-2.
-
Doporučená:
Prekop, Jiřina. Malý tyran : Co vlastně děti potřebují. 2. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-095-2.
-
Doporučená:
Salomé, Jacques. Mluv se mnou. mám ti co říct. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-128-2.
-
Doporučená:
Janošková, D., Čábalová, D. a kol. Občanská výchova 7 ; Rodinná výchova 7 : pro základní školy a víceletá gymnázia : učebnice. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2004. ISBN 80-7238-325-6.
-
Doporučená:
Janošková, Dagmar; Ondráčková, Monika; Čábalová, Dagmar. Občanská výchova 8 ; Rodinná výchova 8 : příručka učitele : pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2005. ISBN 80-7238-394-9.
-
Doporučená:
Janošková, Dagmar; Ondráčková, Monika; Čábalová, Dagmar. Občanská výchova 9 ; Rodinná výchova 9 : příručka učitele : pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2007. ISBN 978-80-7238-529-4.
-
Doporučená:
Čapek, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi/. Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1718-0.
-
Doporučená:
Švejcar, Josef; Frühauf, Pavel; Havlíček, Karel. Péče o dítě : doplněné, rozšířené a aktualizované vydání. 1. vyd. Praha : Nuga, 2003. ISBN 80-85903-15-6.
-
Doporučená:
Pekárková, Milena. Potrat ano-ne, aneb, Na pokraji života. Vyd. 1. Praha : Grada, 2000. ISBN 80-7169-922-5.
-
Doporučená:
Hradečná, Marie; Hejlová, Helena; Novotná-Dědečková, Jiřina. Práce učitele s právy dítěte. Praha : SVI PedF UK, 1996. ISBN 80-86039-16-1.
-
Doporučená:
Kopřiva, Pavel a kol. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž : Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.
-
Doporučená:
Rheinwaldová, Eva. Rodičovství není pro každého. 1. vyd. Praha : Motto, 1993. ISBN 80-901338-4-3.
-
Doporučená:
Matoušek, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, 1993. ISBN 80-901424-7-8.
-
Doporučená:
Matoušek, Oldřich; Miltová, Alena; Ryba, Jiří. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
-
Doporučená:
Svatoš, Tomáš. Rodinná a sexuální výchova: problémy, akcenty, souvislosti : sborník příspěvků z 5. celostátní konference: K aktuálním otázkám rodinné výchovy Hradec Králové 17.4.2002. Hradec Králové : Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-317-4.
-
Doporučená:
Kratochvíl, Stanislav. Sexuální starosti a radosti. 2., přeprac. a dopl. vyd, V Portálu 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-633-0.
-
Doporučená:
Šilerová, Lenka. Sexuální výchova : jak a proč mluvit s dětmi o sexualitě. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0291-6.
-
Doporučená:
Sielert, Uwe. Sexuální výchova : kniha netradičních metod výuky. 1. vyd. Praha : Trizonia, 1994. ISBN 80-85573-36-9.
-
Doporučená:
Pšenička, Oldřich. Sexuální výchova v rodině : Radost být matkou a také otcem. 1. vyd. Pardubice : Hnutí Rodina, 1994. ISBN 80-901524-1-4.
-
Doporučená:
Weiss, Petr. Sexuální zneužívání : pachatelé a oběti. Vyd. 1. Praha : Grada, 2000. ISBN 80-7169-795-8.
-
Doporučená:
Capponi, Věra. Sexuologický slovník. Grada Praha, 1994.
-
Doporučená:
Leman, Kevin. Sourozenecké konstelace. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-152-5.
-
Doporučená:
Bentovim, Arnon. Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. 1. vyd. Praha : Grada, 1998. ISBN 80-7169-629-3.
-
Doporučená:
Wróbel, Alina. Výchova a manipulace : podstata manipulace, mechanizmy a proces, vynucování a násilí, propaganda. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2337-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
využívat znalosti základních pedagogických a psychologických kategorií a pojmů
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat pravidla skupinové diskuze v etické rovině
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit základní cíle, roviny a znaky rodinné a sexuální výchovy jako součásti výchovy ke zdravému životnímu stylu |
odlišit historické a současné přístupy k rodinné a sexuální výchově |
rozlišit obsah a prostředky mezi rodinou a institucionální sexuální výchovou |
aplikovat teoretické poznatky na výchovu dítěte/žáka dle věkových a individuálních specifik |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
objasnit a demonstrovat vybrané téma z rodinné nebo sexuální výchovy v semináři
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|