|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / VYVSK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
VYVSK
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Výchova a vzdělávání v sociál. kontextu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
6 / -
|
0 / 2
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPG/VVSK
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem výuky je osvojení si základních vědomostí, dovedností a postojů v oblasti výchovy a vzdělávání se zaměřením na sociokulturní, společenský, ekonomický a civilizační kontext. Hlavní témata : edukace z pohledu širších společenských souvislostí. Globalizační trendy ve výchově a vzdělávání. Kompetence jako cíl edukace. Tlaky na proměnu současné školy. Celoživotní učení a vzdělávání. Občanské cítění a jeho kultivace.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování seminární práce na zkonzultované téma. Samostatná práce s literaturou a studijními oporami (např. courseware).
|
Obsah
|
Cílem výuky je osvojení si základních vědomostí, dovedností a postojů v oblasti výchovy a vzdělávání se zaměřením na sociokulturní, společenský, ekonomický a civilizační kontext. Hlavní témata: edukace z pohledu širších společenských souvislostí. Globalizační trendy ve výchově a vzdělávání. Kompetence jako cíl edukace. Tlaky na proměnu současné školy. Celoživotní učení a vzdělávání. Občanské cítění a jeho kultivace. Obsahem předmětu je poznání aktuálních otázek výchovy a vzdělávání z pozice společenských souvislostí. Studenti budou pracovat také se současnou literaturou zachycující sledovaná témata. Hlavní témata předmětu: 1. Socializace osobnosti - její činitele, psychické mechanizmy, poruchy, specifika současné společenské situace z pohledu možností a prostoru pro jednotlivce. 2. Výchova a vzdělávání jako součást socializace; porovnání přístupů v mezinárodním a interkulturním kontextu. 3. Rodina jako činitel primární socializace a výchovy - charakteristika a problémy současné rodiny. 4. Škola a školní edukace - proměny a úkoly školy ve společnosti vědění; mezinárodní školský kontext. 5. Celoživotní vzdělávání a jeho role ve vzdělávání v současné společnosti. 6. Působení medií na výchovu a vzdělávání.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Helus, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
-
Doporučená:
HELLUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
-
Doporučená:
Tomeš, Igor. Právo sociálního zabezpečení. 2. vyd. Praha : VŠEHRD, 1998. ISBN 80-85305-39-9.
-
Doporučená:
Vomáčka, Jiří. Proměny školní vzdělávání v našich dějinách. 1. vyd. Ústí nad Labem : Univerzita J. E. Purkyně, 1993. ISBN 80-7044-062-7.
-
Doporučená:
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť.. Praha: Portál, 1993.
-
Doporučená:
Potůček, Martin. Sociální politika. Praha : Slon, 1995. ISBN 80-85850-01-X.
-
Doporučená:
Krebs, Vojtěch. Sociální politika. Vyd. 2., přeprac. Praha : ASPI Publishing, 2002. ISBN 80-86395-33-2.
-
Doporučená:
Tomeš, Igor. Sociální politika: teorie a mezinárodní zkušenost : výběr z přednášek přednesených na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. 1. vyd. Praha : Sociopress, 1996. ISBN 80-902260-0-0.
-
Doporučená:
Hrabal, Vladimír; Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro učitele : Základní pojmy a pedagog. aplikace : Určeno pro posl. fak. pedagog.. 2. dotisk 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
Doporučená:
Večeřa, Miloš. Sociální stát : Východiska a přístupy. 1. vyd. Praha, 1993. ISBN 80-901424-6-X.
-
Doporučená:
Giddens, Anthony. Sociologie. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4.
-
Doporučená:
Keller, Jan. Sociologie, byrokracie a organizace. 1. vyd. Praha, 1996. ISBN 80-85850-15-X.
-
Doporučená:
Havlík, Radomír; Koťa, Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.
-
Doporučená:
Váňová, Růžena. Studijní texty k dějinám pedagogiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-122-2.
-
Doporučená:
Bendl, Stanislav. Školní kázeň : metody a strategie. Vyd. 1. Praha : ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-80-3.
-
Doporučená:
LIESMANN, K, P. Teorie nevzdělanosti.. Praha Akademia, 2012.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
20
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v terminologii charakterizující současnou společnost |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
znát základní postupy v práci s odbornou literaturou |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit znalost vztahu školského systému a současné společnosti |
definovat podoby vztahů školství a společnosti ve vybraných zemích |
orientovat se v aktuální problematice školství a společnosti |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vytvořit odborný esej na zvolené téma s ohledem na studovaný obor |
kriticky posoudit texty v médiích věnované školské problematice |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|