|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / VZSK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
VZSK
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Vedení žáků k sebeřízení
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Vedení žáků k sebeřízení prostřednictví komunikace
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
44 / -
|
14 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student si osvojí principy vedení žáků k sebeřízení respektující zásady fungování mozku během komunikace. V konkrétních komunikačních situacích z praxe dokáže volit slova tak, aby neohrožoval sociální potřeby žáků (status, autonomii, důvěru, férovost) a potřebu jistoty a přitom komunikoval dostatečně důrazně a vedl žáky k odpovědnosti za jejich chování a k sebeřízení. Rozpoznává v komunikaci vztahově asymetrické výroky (interpretaci, manipulaci, hodnocení, mentorování, dvojné vazby, popírání vidění, ironie) a popisuje jejich důsledky pro činnost mozku příjemce a pro rozvoj jeho sebeřízení. Naučí se používat popisný jazyk, pátrání po porozumění, zveřejňovat své emoce, vyzývat žáky k navrhování dohod a dávat pozitivní a negativní zpětné vazby. V konkrétních situacích z praxe navrhne, jak by je řešil a svoji volbu zdůvodní s oporou o argumenty z oblasti činnosti mozku během komunikace a s oporou o popis situačního kontextu.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích (75%). Vypracování seminární práce (Sebereflexe v oblasti komunikace dle zadaných kritérií). Vypracování alespoň 75%) průběžných domácích úkolů zadávaných na každém semináři. Praktické zvládnutí identifikace vztahově asymetrických výroků (podle pokynů vyučujícího) a popis jejich dopadů na činnost mozku příjemce.
|
Obsah
|
Student si osvojí principy vedení žáků k sebeřízení respektující zásady fungování mozku během komunikace. V konkrétních komunikačních situacích z praxe dokáže volit slova tak, aby neohrožoval sociální potřeby žáků (status, autonomii, důvěru, férovost) a potřebu jistoty a přitom komunikoval dostatečně důrazně a vedl žáky k odpovědnosti za jejich chování a k sebeřízení. Rozpoznává v komunikaci vztahově asymetrické výroky (interpretaci, manipulaci, hodnocení, mentorování, dvojné vazby, popírání vidění, ironie) a popisuje jejich důsledky pro činnost mozku příjemce a pro rozvoj jeho sebeřízení. Naučí se používat popisný jazyk, pátrání po porozumění, zveřejňovat své emoce, vyzývat žáky k navrhování dohod a dávat pozitivní a negativní zpětné vazby. V konkrétních situacích z praxe navrhne, jak by je řešil a svoji volbu zdůvodní s oporou o argumenty z oblasti činnosti mozku během komunikace a s oporou o popis situačního kontextu.
Přehled témat:
1. Fungování mozku žáků během komunikace
2. Sociální potřeby a jistota a vliv jejich saturace na činnost mozku
3. Proces komunikace
4. Vztahové signály v komunikaci
5. Sebeřízení žáků
6. Emoce v komunikaci
7. Poskytování zpětných vazeb
8. Vedení a řízení žáků v konkrétních situacích
9. Zvládání acting-outů žáků
10. Sdělování kritiky žákům
11. Drivery a práce s nimi
12. Věcná rovina komunikace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://portal.zcu.cz/portal/studium/courseware
online prostředí Google Classroom
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Schulz von Thun, Friedemann. Jak spolu komunikujeme? : překonávání nesnází při dorozumívání. Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0832-9.
-
Doporučená:
Rosenberg, Marshall B. Nenásilná komunikace : řeč života. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-447-2.
-
Doporučená:
Kulišťák, Petr. Neuropsychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-554-7.
-
Doporučená:
Watzlawick, Paul; Bavelasová, Janet Beavin; Jackson, Don D. Pragmatika lidské komunikace : interakční vzorce, patologie a paradoxy. Hradec Králové : Konfrontace, 1999. ISBN 80-86088-04-9.
-
Doporučená:
Kopřiva, Pavel a kol. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž : Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.
-
Doporučená:
Výrost, Jozef; Slaměník, Ivan. Sociální psychologie = =Sociálna psychológia. 1. vyd. Praha : ISV, 1997. ISBN 80-85866-20-X.
-
Doporučená:
CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-118-2.
-
Doporučená:
Vybíral, Zbyněk. Úvod do psychologie komunikace. 1. vyd. Hradec Králové : Gaudeamus, 1997. ISBN 80-7041-002-7.
-
Doporučená:
Helus, Z. Úvod do sociální psychologie. Karolinum Praha, 2001.
-
Doporučená:
Brichcín, Milan. Vůle a sebekontrola : teorie, metody, experimenty. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-753-4.
-
Doporučená:
Dubec, M. Zásobník metod používaných v OSV. Praha, 2007. ISBN 978-80-87145-02-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Projekt individuální [40]
|
17
|
Celkem
|
53
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit principy fungování mozku (emoční reakce, sociální potřeby) |
vysvětlit principy vedení žáků k sebeřízení a odpovědnosti |
popsat principy fungování vlastních emocí |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozlišovat mezi vedením a řízením žáků a přepínat je podle situačních kontextu |
komunikovat se žáky v souladu s principyfungování mozku |
pracovat v konkrétních situacích se žáky na základě znalosti principů vedení žáků k sebeřízení a odpovědnosti |
vědomě používat postupy zklidňující vlastní limbický systém |
číst situační kontexty konkrétních chování žáků ve třídě a na jejich základě vědomě volit strategie pro jejich zvládnutí a argumentovat, proč je zvolil |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|