|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / ZALOA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
ZALOA
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Základy logopedie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
51 / -
|
0 / -
|
5 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KPG/USPA
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KPG/LGPP
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je základní seznámení s logopedickou problematikou s důrazem na logopedickou prevenci.Jedná se o rozšiřující speciálně pedagogický předmět
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování projektu individuální logopedické prevence na úrovni MŠ nebo ZŠ Úspěšné zvládnutí vědomostního testu.
|
Obsah
|
1. Úvodní seznámení s logopedickou problematikou - terminologie, vymezení oboru, spolupracující obory, systém péče 2. Vývoj řeči, vývoj neřečových schopností, které ovlivňují vývoj řeči, stimulace pro maximální kopírování přirozeného vývoje 3. Poruchy vývoje komunikačních schopností a) - dyslálie, opožděný vývoj řeči, vývojová dysfázie, poruchy zvuku řeči, hlasu 4. Poruchy vývoje komunikačních schopností b) - vývojová dysartrie, orofaciální dysfunkce, palatolálie, neurotické poruchy řeči 5. Symptomatické poruchy řeči - schopnosti důležité pro rozvoj řeči, dělení a projevy sympt. poruch 6. Komunikační schopnosti dětí s mentální retardací, somatickou vadou 7. Komunikační schopnosti dětí se smyslovou vadou 8. Komunikační schopnosti dětí s jiným mateřským jazykem, bilingvální výchova 9. Prevence vzniku poruch komunikačních schopností - raná péče, logopedie v MŠ 10. Poruchy grafické podoby řeči - příčiny, projevy, včasná diagnostika před nástupem do ZŠ, deficity dílčích skupin 11. Terapeutické přístupy pro rozvoj dílčích funkcí v přeškolním věku - rozvoj spolupráce mozkových hemisfér, stimulace zrakového, sluchového vnímání, rozvoj haptiky 12. Narušená komunikační schopnost u dospělých - přetrvávající vývojové poruchy, afázie dysartrie, poruchy sluchu, symptomatické poruchy 13. Shrnutí, řešení dotazů studentů, kazuistiky
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-51-6.
-
Doporučená:
Klenková, Jiřina. Kapitoly z logopedie. 2. přeprac. vyd. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-88-5.
-
Doporučená:
Klenková, Jiřina. Kapitoly z logopedie. II a III. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-62-1.
-
Doporučená:
Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
-
Doporučená:
Škodová, Eva; Jedlička, Ivan. Klinická logopedie. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-546-6.
-
Doporučená:
Kutálková, Dana. Logopedická prevence : průvodce vývojem dětské řeči. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-361-7.
-
Doporučená:
Lechta, Viktor. Logopedické repetitórium : Teoretické východiská súčasnej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. 1. vyd. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateĺstvo, 1990. ISBN 80-08-00447-9.
-
Doporučená:
Vojta, Václav. Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku : Včasná diagnóza a terapie. 1. čes. vyd. Praha : Grada, 1993. ISBN 80-85424-98-3.
-
Doporučená:
Vítková, M. Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno, MU, 2003.
-
Doporučená:
Valenta, M. Psychopedie - didaktika mentálně retardovaných. 1993.
-
Doporučená:
Jesenský, Ján. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7066-941-1.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Celkem
|
96
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezí systém řečových vad a poruch |
popíše metody intervence u řečových vad a poruch |
popíše možnosti logopedické péče |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikuje základní diagnostické kompetence v oblasti řeči |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|