|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / ZALOA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
ZALOA
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Základy logopedie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
81 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KPG/USPA
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KPG/LGPP
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je základní seznámení s logopedickou problematikou s důrazem na logopedickou prevenci. Jedná se o rozšiřující speciálně pedagogický předmět.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování projektu individuální logopedické prevence pro dítě v předškolním věku.
Úspěšné zvládnutí písemného testu..
|
Obsah
|
1. Úvodní seznámení s logopedickou problematikou: vymezení oboru, terminologie, spolupracující obory, systém logopedické péče
2. Vývoj řeči a souvisejících schopností u dítěte v předškolním věku
3. Komunikace a narušená komunikační schopnost
4. Centrální vady řeči (vývojová dysfázie, afázie)
5. Poruchy plynulosti a tempa řeči (koktavost a breptavost)
6. Psychogenně podmíněné porucby řeči (mutismus, elektivní mustismus)
7. Artikulační vady (dyslálie, dysartrie)
8. Narušení zvuku řeči (rinolálie, palatolálie, poruchy hlasu)
9. Symptomatické vady řeči
10. Prevence vzniku poruch řeči a podpora rozvoje komunikačních schopností u dětí v předškolním věku
11. Logopedická podpora a intervence u dětí v přeškolním věku
12. Alternativní a augmentativní komunikace
13. Analýza případových studií
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kutálková, Dana. Logopedická prevence : průvodce vývojem dětské řeči. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-361-7.
-
Základní:
Klenková, Jiřina. Logopedie : narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
-
Základní:
Kejklíčková, Ilona. Vady řeči u dětí : návody pro praxi. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-3941-0.
-
Doporučená:
Lechta, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
-
Doporučená:
Škodová, Eva; Jedlička, Ivan. Klinická logopedie. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
-
Doporučená:
Peutelschmiedová, Alžběta. Logopedické poradenství : příklady a analýzy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2666-3.
-
Doporučená:
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
-
Doporučená:
Lechta, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.
-
Doporučená:
Lechta, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-961-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
25
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základní speciálněpedagogické teorii |
orientovat se v problematice biologického a psychosociálního vývoje dítěte v předškolním věku |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit systém řečových vad a poruch |
popsat metody intervence u řečových vad a poruch |
popsat možnosti logopedické prevence a systém logopedické péče |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat základní kompetence v diagnostice vývoje řeči a prevence řečových vad u dětí v předškolním věku |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|