|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / 9PS2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
9PS2
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Psychologie 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
25
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
21 / -
|
0 / -
|
0 / 27
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPS/CPS2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Moderní koncepce sociální a pedagogické psychologie.Psychologická diagnostika a její aplikace v pedagogické praxi. Socializace osobnosti. Mechanismy a instituce socializace. Socializace jednotlivých stránek lidské bytosti. Geneze a struktura lidského sebeuvědomění. Sociální percepce a faktory,které ji ovlivňují. Chyby v posuzování žáka učitelem. Sociální komunikace a její struktura. Strategie a taktika v jednání s lidmi. Poruchy komunikace. Sociální skupiny a jejich klasifikace. Charakteristika malých sociálních skupin a jejich vliv na formování osobnosti. Rodina,školní třída jako sociální skupina. Sociální role a sociální status. Sociometrická pozice žáka ve skupině školní třídy. Sociální normy,postoje,hodnoty. Faktory ovlivňující hodnotovou orientaci žáka. Problematika řízeného učení. Podmínky efektivního učení. Zákony učení. Psychologie vyučování. Činitelé ovlivňující prospěch žáka. Problémový žák z hlediska učení a chování. Sociální patologie. Moderní teorie motivace. Motivace k učení. Charakteristika osobnosti učitele. Typologie učitelské role. Selfmanagement učitele. Problematika hygieny žáka a učitele. Dětské neurozy. Stresory učitelské profese.
|
Požadavky na studenta
|
seminární práce, referát
|
Obsah
|
1. Sociální percepce, chyby v soc. percepci. 2. Sociální skupiny, charakteristika, struktura a klasifikace sociálních skupin. 3. Socializační proces, poruchy socializace, deprivace. 4. Sociální komunikace - složky, poruchy komunikace. 5. Transakční analýza, základy asertivní komunikace. 6. Učení, charakteristika druhů učení. Podmínky efektivního učení, opakování a zapomínání. 7. Motivace, analýza motivačních faktorů. Motivace ve vyučovací hodině. 8. Analýza příčin neprospěchu žáků. 9. Kreativita a kreativní vyučování. 10. Hodnocení žáků, druhy hodnocení a jeho dopady na žáka. 11. Školní třída jako sociální skupina. Utváření autority učitele. 12. Výchovné prostředky a metody, odměny a tresty. 13. Agresivita a šikana ve škole a na pracovišti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Krejčířová, Dana; Říčan, Pavel. Dětská klinická psychologie. Vyd. 3., přepracované a doplněné. Praha : Grada, 1997. ISBN 80-7169-512-2.
-
Doporučená:
Trpišovská, Dobromila. Kapitoly ze sociální psychologie. Vyd. 1. Ústí nad Labem : Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně, 2000. ISBN 80-7044-304-9.
-
Doporučená:
Mareš, Jiří. Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
-
Doporučená:
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování : [praktická příručka]. 1. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.
-
Doporučená:
Helus, Zdeněk. Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
-
Doporučená:
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
-
Doporučená:
Janoušek, Jaromír. Sociální psychologie : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Doporučená:
Helus, Z. Sociální psychologie pro učitele. Praha, Karolinum, 2001.
-
Doporučená:
HRABAL, V. Sociální psychologie pro učitele : vybraná témata. 2. vyd. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0436-1.
-
Doporučená:
Hrabal, Vladimír; Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro učitele : Základní pojmy a pedagog. aplikace : Určeno pro posl. fak. pedagog.. 2. dotisk 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
Doporučená:
Prunner, Pavel; Kubíková, Alena; Miňhová, Jana. Vybrané kapitoly ze sociální psychologie pro učitele. 3. nezm. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7043-204-7.
-
Doporučená:
JIŘINCOVÁ, B., ČERVENKA, S. Vybrané problémy psychologie učení : Určeno stud. 2. - 4. roč. učitelství ZŠ a učitelství VVP. 1. vyd. [Plzeň] : Západočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7043-057-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
|
Hodnoticí metody
|
|
Vyučovací metody
|
|
|
|
|