|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / MTVZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
MTVZ
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Metody výzkumu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
26 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřený na rozvoj odborných kompetencí z oblasti kvantitativních a kvalitativních metod empirického výzkumu. Student si na úrovni zapamatování, porozumění a aplikace osvojí klíčové pojmy z problematiky, která se vztahuje k teorii metod pedagogicko-psychologických výzkumů. Součástí předmětu je aplikace kvantitativních a kvalitativních metod do modelových výzkumných záměrů.
|
Požadavky na studenta
|
> Orientace v odborné literatuře
> Aktivní účast na výuce
> Seminární úkol
> Zkouška
|
Obsah
|
1. Přehled výzkumných metod a jejich význam ve výzkumných záměrech
2. Explorativní metoda
3. Ratingova metoda
4. Metoda Q třídění
5. Psychosémantická metoda
6. Obsahová analýza
7. Metody měření sociálních vztahů
8. Statistické zpracování dat
9. Metody sběru dat ve kvalitativním výzkumu
10. Analýza kvalitativních dat
11. Psaní napříč kvalitativním výzkumem
12. Shrnutí, evaluace výuky
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Marie Kocurová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Aneta Boháčová, Ph.D. (100%),
PhDr. Václav Holeček, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Marie Kocurová, Ph.D. (100%),
Ing. Pavla Mizerová (100%),
Ing. Mgr. Milan Svoboda, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Aneta Boháčová, Ph.D. (100%),
PhDr. Václav Holeček, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Marie Kocurová, Ph.D. (100%),
Ing. Pavla Mizerová (100%),
Ing. Mgr. Milan Svoboda, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Švec, Štefan. Metodologie věd o výchově : kvantitativně-scientické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. České rozš. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-192-8.
-
Základní:
Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezmÄn. vyd. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.
-
Doporučená:
Punch, Keith. Úspěšný návrh výzkumu / Keith F. Punch ; [z anglického originálu . přeložil Jan Hendl]. Praha : Portál, 2008, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7.
-
Doporučená:
Chráska, Miroslav, 1942-. Úvod do výzkumu v pedagogice : základy kvantitativně orientovaného výzkumu / Miroslav Chráska. Olomouc : Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2003, 2003. ISBN 80-244-0765-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Celkem
|
129
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Definovat kvantitativní a kvalitativní výzkum a popisat jejich znaky. |
Vyjmenovat a vysvětlit etické zásady výzkumu. |
Formulovat zásady tvorby kvantitativních a kvalitativních výzkumu. |
Formulovat výzkumné problémy podle charakteru výzkumu. |
Charakterizovat pravidla pro formulací hypotéz. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Vysvětlit rozdíl mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem. |
Stanovit proměnné, určit jejich povahu z pohledu výzkumného záměru. |
Stanovit základní a výběrový soubor. |
Určovat možnosti zpracování dat a výzkumných jevů v kvantitativně a kvalitativně pojatém výzkumu |
Implementovat metodologické zásady do oblasti výzkumných šetření studovaného oboru. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Charakterizovat význam jednotlivých metod empirického výzkumu pedagogicko-psychologických jevů. |
Objasnit výhody a nevýhody jednotlivých metod ve výzkumných záměrech. |
Popsat postup využití jednostlivých metod ve výzkumném šetření. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Konstruktivně zhodnotit vhodnost jednotlivých metod ve výzkumných záměrech. |
Implementovat jednotlivé metody do výzkumných záměrů. |
Užívat statistické metody při zpracování výzkumných jevů. |
Užívat metody kvalitativního výzkumu při získávání a zpravování výzkumných jevů. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|