|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / NADŽ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
NADŽ
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Nadaný žák
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
24 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student/ka získá ucelený interdisciplinární pohled na nadání, nadané a jejich vzdělávání a osvojí si základní znalosti a dovednosti potřebné pro práci s nadaným dítětem/ žákem.
|
Požadavky na studenta
|
Individuální projekt: prezentace kazuistiky nadaného žáka a návrhu individuálního vzdělávacího plánu.
Týmový projekt: návrh organizačních a didaktických forem práce s nadaným žákem a tvorba portfolia pro učební aktivity nadaného žáka dle studijního oboru (zajímavé doplňkové činnosti, hlavolamy, rébusy, křížovky apod.)
Kombinovaná zkouška.
|
Obsah
|
1. Modely a koncepce nadání (Tannenbaum, Renzulli, Monks, Gagne ...).
2. Charakteristika nadaných žáků (typy nadaných, charakteristické projevy nadaných dětí a
žáků ve škole).
3. Sebepojetí nadaných žáků, sociálně-emocionální problémy nadaných.
4. Požadavky na osobnost učitele při práci s nadaným žákem (výkonové a charakterové
vlastnosti, pedagogicko-psychologické dovednosti).
5. Specifika komunikace s psychologem, speciálním pedagogem a rodiči nadaných dětí a žáků.
6. Identifikace nadaných dětí žáků v MŠ, ZŠ a SŠ (formy, způsoby, metody).
7. Přístupy ke vzdělávání nadaných (akcelerace, obohacení, socializace).
8. Tvorba individuálního vzdělávacího plánu pro nadaného žáka.
9. Hodnocení nadaných dětí a žáků (funkce a formy hodnocení, časté nedostatky při hodnocení
nadaných žáků, percepce spravedlnosti).
10. Inkluze nadaných žáků v tradičním třídním kolektivu (formy a metody podporující interakci
nadaných dětí a žáků s ostatními žáky).
11. Identifikace specifických forem nadání (motorické, hudební výtvarné, interpersonální ...).
a možnosti jejich rozvoje v MŠ, ZŠ a SŠ běžného typu.
12. Problémové situace při práci s nadanými dětmi a žáky ve škole.
13. Kazuistiky nadaných dětí a žáků.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Kateřina Kubíková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Kateřina Kubíková, Ph.D. (100%),
Mgr. Vladimíra Lovasová, Ph.D. (100%),
PhDr. Alena Szachtová (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Kateřina Kubíková, Ph.D. (100%),
Mgr. Vladimíra Lovasová, Ph.D. (100%),
PhDr. Alena Szachtová (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Sternberg, Robert J. Kognitivní psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5.
-
Doporučená:
Laznibatová, Jolana. Nadané dieťa : jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava : IRIS, 2001. ISBN 80-88778-32-8.
-
Doporučená:
Václav Fořtík, Jitka Fořtíková. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha, 2015. ISBN 9788026209690.
-
Doporučená:
Hříbková, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha : Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-213-X.
-
Doporučená:
Landau, Erika. Odvaha k nadání. 1. vyd. Praha : Akropolis, 2007. ISBN 978-80-86903-48-4.
-
Doporučená:
Sternberg, Robert J. Úspěšná inteligence : jak rozvíjet praktickou a tvůrčí inteligenci. 1. vyd. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0120-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Projekt individuální [40]
|
15
|
Celkem
|
106
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- orientovat se v terminologii vývojové a pedagogické psychologie. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- popsat osobnost žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, |
- propojovat jednotlivé poznatky z pedagogické a vývojové psychologie v řešení problémů, |
- vytvořit vlastní plán práce a prezentovat ho před skupinou. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vymezit osobnost nadaného žáka z legislativního a kurikulárního hlediska, |
- objasnit modely a koncepce nadání, |
- zhodnotit vlastní osobnostní předpoklady pro práci s nadaným žákem, |
- popsat charakteristické projevy nadaných žáků, |
- charakterizovat jednotlivé přístupy ke vzdělávání nadaných žáků, |
- posoudit možnosti inkluze nadaných žáků ve školní třídě běžného typu a vhodnost různých forem hodnocení nadaných žáků. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- vytvořit plán práce s nadaným žákem,
|
- charakterizovat specifika osobnosti nadaných žáků, rozliší jednotlivé projevy nadání s ohledem na věk, vrozených předpokladů a stupně rozvoje schopností a dovedností, |
- aplikovat jednotlivé teorie nadání do praxe, |
- vysvětlit problematiku vzdělávání nadáních nejen odborné ale i laické veřejnosti v praxi, |
- využívat metod inkluze pro efektivní vzdělávání nadaných. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
|
|
|
|