|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / PPD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
PPD
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Pedagogicko-psychologická diagnostika
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
10 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit posluchače s metodami poznávání osobnosti žáka, které může využívat učitel při pedagogické činnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na semináři.
|
Obsah
|
1. Vymezení pedagogicko-psychologické diagnostické činnosti.
2. Charakteristika diagnosticko-intervenčních kompetencí učitele.
3. Legislativní a etické aspekty diagnostické činnosti.
4. Možnosti poznávání osobnosti žáka učitelem.
5. Longitudinální a průřezové metody (přednosti a nedostatky).
6. Klinické metody a testové metody (přednosti a nedostatky)
7. Využití pozorování, rozhovoru a anamnestických údajů v učitelské praxi.
8. Třídění testových metod (subjektivní, objektivní, projektivní).
9. Zásady kontstrukce systematického pozorování.
10. Řízení zjišťovacího rozhovoru.
11. Obsahová analýza spontánních výtvorů žáků.
12. Specifika diagnostiky dětí a dospívajících.
13. Praktické ukázky diagnostických nástrojů pro žáky základních a středních škol.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hrabal, Vladimír; Hrabal, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
-
Základní:
Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
-
Základní:
Svoboda, Mojmír; Krejčířová, Dana; Vágnerová, Marie. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
-
Doporučená:
Říčan, Pavel; Krejčířová, Dana. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
-
Doporučená:
Cognet, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-2.
-
Doporučená:
SLAVÍK,J. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
-
Doporučená:
JANOŠOVÁ, P.KOLEROVÁ, L. Psychologie školní šikany,. 2016. ISBN 9788024729923.
-
Doporučená:
Humphrey, N. Social and emotional learning.
-
Doporučená:
Stehlíková, M. Život s vysokou inteligencí ? Průvodce pro nadané dospělé a nadané děti. Praha: Grada, 2016.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
15
|
Projekt individuální [40]
|
5
|
Celkem
|
33
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalost základní terminologie z obecné, vývojové a sociální psychologie |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit význam ped. psych. diagnostiky
charakterizovat diagnosticko-intervenční kompetence učitele
popsat specifika školní diagnostiky dětí a dospívajících |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vhodně používá diagnostické nástroje
vede diagnostický rozhovor
s odborným vhledem analyzuje spontánní výtvory žáků |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
|
|
|
|