|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / PSDI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
PSDI
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Psychologická diagnostika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
35 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KPS/OBME
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s obecnými možnostmi psychodiagnostiky a jednotlivými přístupy a modely v psychodiagnostice, základními psychodiagnostickými metodami školního poradenství a psychodiagnostickým etickým kodexem.
|
Požadavky na studenta
|
absolvování písemného testu,
složení zkoušky,
administrování určeného počtu diagnostických nástrojů.
|
Obsah
|
1. Psychodiagnostika jako vědecká disciplína.
2. Pojetí vývoje a možnosti psychodiagnostiky.
3. Vývojové změny a vývojové modely.
4. Experimentálně psychologický přístup v psychologické diagnostice.
5. Psychologické aspekty osobního kontaktu v diagnostice.
6. Základní psychodiagnostické metody (klasifikace).
7. Obecné psychodiagnostické metody.
8. Specifické psychodiagnostické metody (metody subjektivní, objektivní, projektivní)
9. Možnosti psychodiagnostiky v aplikačních oblastech.
10. Praktický výcvik ve vybraných základních psychodiagnostických technikách (využitelných ve
školním poradenství).
11. Využití počítačové techniky v psychodiagnostice.
12. Základy interpretace psychodiagnostických nálezů.
13. Zásady psychologické etiky a práce s psychologickým poznatkem.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Cognet, G. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-.
-
Základní:
Bahbouh, R. Nové pohledy psychodiagnostiky. Praha : Qed Group, 2012. ISBN 978-80-905313-0-7.
-
Základní:
Svoboda, Mojmír; Krejčířová, Dana; Vágnerová, Marie. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
-
Základní:
Koluchová, Jarmila; Morávek, Svatopluk. Psychologická diagnostika dětí a mládeže : Určeno pro posl. filozof. a pedagog. fak. Univ. Palackého. Olomouc : Univ. Palackého, 1990.
-
Základní:
Svoboda, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-327-7.
-
Základní:
Evangelu, J. Testy pro personální práci. Praha:Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5056-9.
-
Doporučená:
Stringer, E. T. Action research. London: Sage Publications, 1999.
-
Doporučená:
Švancara, Josef. Diagnostika psychického vývoje. Praha : Avicenum, 1974.
-
Doporučená:
Janoušek, Jaromír. Metody sociální psychologie : vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
Doporučená:
Dittrich, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany : H & H, 1992. ISBN 80-85467-69-0.
-
Doporučená:
Matějček, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství : Celost. vysokošk. příručka pro stud. filoz. a pedag. fakult. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-24526-9.
-
Doporučená:
Kocourková, Jana. Problémy psychického vývoje a osobnosti. 1. vyd. Praha : Academia, 1978.
-
Doporučená:
Mareš, Jiří. Psychodiagnostika podporovaná počítačem. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 1992. ISBN 80-211-0121-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Celkem
|
122
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vysvětlit základní pojmy z obecné, sociální a vývojové psychologie
|
- charakterizovat strukturu osobnosti |
- popsat poruchy komunikace |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- rozpoznat chyby sociální percepce |
- aplikovat zásady umění jednat s lidmi |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- popsat experimentálně psychologický přístup v psychologické diagnostice |
- vysvětlit psychologické aspekty osobního kontaktu v diagnostice |
- vyjmenovat základní psychodiagnostické metody |
- objasnit etické principy psychodiagnostiky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- aplikovat základní psychodiagnostické metody na školní praxi v kontextu vývojových změn |
- administrovat vybrané psychodiagnostické techniky |
- orientačně interpretovat psychodiagnostický nález |
- navrhnout další postupy při zachování psychodiagnostické etiky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
|
|
|
|