|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / PSPAB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
PSPAB
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Psychopatologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
63 / -
|
1 / 1
|
23 / 23
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KPS/PSPAC
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KPS/OBPS
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojit si základní kategorie z psychopatologie, poznání faktorů podmiňujících duševní zdraví a identifikace konkrétních projevů duševních poruch. Získat přehled o psychické deprivaci v dětství a patologii rodinného prostředí.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování seminární práce, písemný test.
|
Obsah
|
1. Duševní poruchy a jejich charakteristika
2. Etiopatogeneze duševních poruch
3. Periodizace psychického vývoje a jeho varianty
4. Psychologická problematika ADHD, DMO, epilepsie
5. Poruchy autostického spektra.
6. Afektivní poruchy v dětství
7. Reaktivní poruchy - posttraumatická stresová porucha
8. Obsedantně kompulzívní porucha, OCD
9. Depresívní syndrom a suicidální chování
10. Neurotické poruchy a poruchy příjmu potravy v dětském věku
11. Disharmonický vývoj osobnosti
12. Psychická deprivace
13. Psychotické stavy v dětském věku
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Jana Miňhová, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Vladimíra Lovasová, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Jana Miňhová, CSc. (100%),
PhDr. Lenka Novotná (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Vladimíra Lovasová, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Jana Miňhová, CSc. (100%),
PhDr. Lenka Novotná (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kohoutek, Rudolf. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4434-0.
-
Základní:
Miňhová, Jana. Psychopatologie pro právníky. 3. rozš. vyd. Plzeň : Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86898-70-9.
-
Doporučená:
Bazalová, Barbora. Autismus v edukační praxi. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.
-
Doporučená:
Pugnerová, Michaela; Kvintová, Jana. Přehled poruch psychického vývoje. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5452-9.
-
Doporučená:
Lovasová, Vladimíra; Průšová, Barbora. Psychic lability of future teachers. CER Comparative European Research 2017 : proceedin. 2017.
-
Doporučená:
Langmeier, Josef; Matějček, Zdeněk. Psychická deprivace v dětství. Vydání čtvrté, doplněné, v Nakladatelství Karolinum první. 2011. ISBN 978-80-246-2866-0.
-
Doporučená:
Orel, Miroslav. Psychopatologie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3737-9.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozĹĄ. a pĹeprac. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
-
Doporučená:
Lovasová, Vladimíra. Souvislosti neuroticismu. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0675-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
10
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vysvětlit základní pojmy z obecné a vývojové psychologie,
|
- charakterizovat psychické jevy a strukturu osobnosti, |
- popsat náročné životní situace, jejich příčiny a způsoby vyrovnáváními se s nimi. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- aplikovat znalosti z obecné, vývojové a sociální psychologie na učitelskou praxi. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vysvětlit příčiny psychických poruch, |
- rozčlenit psychické poruchy, |
- popsat zjevné projevy poruchy příjmu potravy a psychické deprivace u dětí, |
- charakterizovat ADHD, DMO, epilepsii, |
- charakterizovat poruchy autistického spektra a disharmonický vývoj osobnosti, |
- popsat specifika patologické emocionality a neurotických poruch u dětí. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- posoudit možnosti detekční a podpůrné role učitele, |
- specifikovat požadavky na průběh vzdělávacího procesu u dětí s duševní poruchou, |
- vyhodnotit funkci pedagogického asistenta při výuce, |
- aplikovat adekvátní formy jednání se žáky s duševní poruchou. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
|
|
|
|