|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / PSPAO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
PSPAO
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Psychopatologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Ruština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
76 / -
|
12 / -
|
1 / 5
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Ruština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je vybavit studenty podrobnými a ucelenými vědomostmi z oblasti obecné a speciální psychopatologie.
|
Požadavky na studenta
|
Šetření v terénu, vypracování případové studie a její prezentace v semináři.
Kombinovaná zkouška
|
Obsah
|
1. Předmět psychopatologie a její základní kategorie.
2. Problematika normality osobnosti.
3. Etiopatogeneze duševních poruch, nové výzkumy v této oblasti. Transkulturální charakteristika
psychických poruch.
4. Poruchy pudů a instinktů.
5. Poruchy vnímání a obrazotvornosti.
6. Poruchy paměti a pozornosti.
7. Poruchy emotivity. Poruchy vědomí a jednání.
8. Poruchy osobnosti.
9. Mentální retardace, omyly metabolizmu.
10. Neurotické poruchy, vývoj názorů na etiologii neurotických poruch.
11. Afektivní poruchy.
12. Schizofrenie a duševní poruchy s bludy.
13. Organicky podmíněné duševní poruchy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozĹĄ. a pĹeprac. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
-
Základní:
Miňhová, Jana. Psychopatologie pro právníky. 1. vyd. Dobrá Voda u Pelhřimova : Aleš Čeněk, 1999. ISBN 80-902627-2-4.
-
Základní:
Miňhová, J. - Novotná, L. Psychopatologie pro učitele. Plzeň: FPE ZČU, 2000.
-
Doporučená:
Pöthe, Petr. Emoční poruchy v dětství a dospívání. 2., dopl. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4585-5.
-
Doporučená:
Valenta, Milan; Michalík, Jan,; Lečbych, Martin. Mentální postižení : v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1.
-
Doporučená:
Zvolský, Petr. Obecná psychiatrie. 2. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1997. ISBN 80-7184-494-2.
-
Doporučená:
Krch, František David. Poruchy příjmu potravy. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0840-X.
-
Doporučená:
Kafka, Jozef. Psychiatria : učebnica pre lekárske fakulty. Martin : Osveta, 1998. ISBN 80-88824-66-4.
-
Doporučená:
Höschl, Cyril; Libiger, Jan; Švestka, Jaromír. Psychiatrie. 1. vyd. Praha : Tigis, 2002. ISBN 80-900130-1-5.
-
Doporučená:
ZVOLSKÝ, P. Speciální psychiatrie. Praha: Karolinum, 1997.
-
Doporučená:
Kast, Verena. Úzkost a její smysl. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0160-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vysvětlit základní pojmy z obecné a vývojové psychologie
|
- charakterizovat psychické jevy a strukturu osobnosti
|
- popsat náročné životní situace, jejich příčiny a způsoby vyrovnáváními se s nimi
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- zvolit vhodný sociálně psychologický přístup k osobnosti druhého
|
- realizovat systematické pozorování
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vysvětlit etiopatogenezi duševních poruch
|
- objasnit transkulturální charakter psychických poruch
|
- popsat klinické obrazy jednotlivých duševních poruch
|
- v obecné rovině odhadnout prognózu jednotlivých duševních poruch
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- orientačně odlišit normu od patologie
|
- aplikovat adekvátní formy jednání s duševně nemocnými a narušenými jedinci
|
- interpretovat nové výzkumy v oblasti speciální psychopatologie
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|